"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Populärkultur A nät del 2, 15 hp

Engelskt namn: Popular Culture A - Internet Based Course Part 2

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 1ET013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-05

Innehåll

Kursen behandlar populärkulturens budskap och dess roll i samhället. Kursen innehåller två moment: 1) Populärmusikstudier och 2) Att undersöka populärkultur - metoder och material. Moment 1. Populärmusikstudier Popular Music Studies Innehåll Momentet ger en översikt av internationella forskningsperspektiv på populärmusik. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten: Ha förtrogenhet med: - forskningsmetodik inom populärmusikforskningen Ha fördjupad förståelse för hur populärmusik: - bearbetar viktiga kulturella teman i samhället - används i identitetsarbete rörande t ex kön, sexualitet, etnicitet - definitionsmässigt relaterar till konst- och folkmusik - produceras kommersiellt och förmedlas massmedialt Moment 2. Att undersöka populärkultur - metoder och material (7, 5 hp) How to examine Popular Culture - Methods and Material Innehåll Momentet ger en orientering om de olika metoder och källmaterial som populärkulturforskare kan använda sig av. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten kunna: Ha förtrogenhet med: - forskningsmetodik inom populärkulturforskningen Inneha begynnande färdighet i: - problemformulering, val av material och bearbetning av material

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: Redogöra för och exemplifiera: - populärkulturella produktionssätt - populärkulturella konsumtionsmönster - forskningsmetodik för undersökning av populärkultur Förstå: - hur populärkultur skapas i samspel mellan producenter, konsumenter och massmedia - hur populärkulturens betydelser är förankrade i publikens användning Inneha begynnande färdighet i: - kulturanalytisk tolkning av populärkultur - medieetnografiskt skrivande

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges via Internet. Undervisningen på alla moment består av skriftliga introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inte några sammankomster.

Examination

Moment 1: Hemskrivning. Moment 2: Hemskrivning samt två övningsuppgifter Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom skriv-, dokumentations- och uppteckningsuppgifter samt essäer över kurslitteraturen. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 3 av 4 moment. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17 http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodorordn.html

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor för etnologi.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Moment 1. Populärmusik, 7,5 hp

Musik, medier, mångkultur : förändringar i svenska musiklandskap
Lundberg Dan, Malm Krister, Ronström Owe, Riksbankens jubileumsfond
Hedemora : Gidlund i samarbete med Riksbankens jubileumsfond : 2000 : 465, [3]s. : ill. (huvudsakligen i färg) + 1 CD-ROM :
ISBN: 91-7844-322-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Arvidsson, Alf 2003: Proggens återkomst: en essä om konstruktionen av en musikhistorisk epok. Kulturella perspektiv nr 4 2003, s 47-56. Bossius, Thomas 2001: Black Metal. Med ondskan och döden som meningsskapare. I Sernhede, Ove & Johansson, Thomas (red): Identitetens omvandlingar: Black metal, magdans och hemlöshet. Göteborg:Daidalos, s 183-209. Lilliestam, Lars 2003. Bilderna av Kent:En fallstudie av musikjournalistik, autenticitet och musikmytologi. Finns på www.musik.uu.se/ssm/index.html Nordström, Marika 2004: Rockspelande unga kvinnor mediafenomen och feministisk praxis. Kulturella Perspektiv nr 1, 2004, s. Shuker, Roy 2007: Understanding Popular Music Culture. London:Routledge. Whiteley, Sheila (ed) 1997: Sexing the groove: Popular Music and Gender. London: Routledge Moment 2. Att undersöka populärkultur - metod och material (7,5 hp) Drotner, Kirsten, Klaus Bruhn Jensen, Ib Poulsen, 1996. Medier och kultur. En grundbok i medieanalys och medieteori. Lund: Studentlitteratur. Ehn, Billy, 1996: Närhet och avstånd. I: Ehn, Billy & Löfgren, Orvar: Vardagslivets etnologi. Reflektioner kring en kulturvetenskap. Stockholm: Natur och Kultur, s 89-192. Ehn, Billy & Löfgren, Orvar, 2001: Kulturanalyser, s 95-170. Gemsöe, Lena (red), 2004. Nutida etnografi. Reflektioner från mediekonsumtionens fält. Nora: Nya Doxa. Lindgren, Simon. 205. Populärkultur - teorier, metoder och analyser. Malmö, Liber. Valda delar.