"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Perspektiv på queer/sexualitet i skolan, 15 hp

Engelskt namn: Perspectives on Queer/Sexuality in Education

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 1ET009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2006-10-17

Innehåll

Kursen är en nätbaserad distanskurs som riktar sig till lärarstudenter, lärare och andra som är intresserade av betydelser av kön och sexualitet i skolkontexter. Litteraturen innehåller såväl teoretiska perspektiv och historiska tillbakablickar som konkreta exempel och pedagogiska diskussioner. Kursen syftar till en ökad förståelse för mångfald avseende sexuell identitet, och ger redskap för förändrings- och utvecklingsarbete i skolan, samt en ökad pedagogisk kompetens. Frågor om heteronormativitet, makt, identitet, exkludering/inkludering, mångfald och pedagogik är centrala i kursen. Moment 1. Queerteori i skolkontext (7,5 hp) Perspectives on queer theory in education Innehåll Momentets mål är att ge en introduktion till queerteorins perspektiv och centrala begrepp. Målet är att skapa förståelser för hur heteronormer verkar, reproduceras och förändras, samt vilka effekter de kan ha i skolkontexter för lärare, elever och klassrumsklimat. Momentets litteratur diskuterar också heteronormer i relation till begrepp som identitet, makt och värdegrund. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten känna till och på en övergripande nivå kunna: Visa kännedom om och kunna redogöra för: - grundläggande queerteoretiska perspektiv och begrepp, samt hur dessa påverkar i skolan, - hur ett heteronormativt samhälle inverkar på människors identiteter och möjligheter. Uppvisa: - ett reflekterande förhållningssätt och förmåga till kritisk granskning. Moment 2. Queerpedagogik och praktiskt värdegrundsarbete (7,5 hp) Queer pedagogy and practical values education work Innehåll Momentet introducerar regler och riktlinjer för arbetet med mångfald avseende sexuell orientering i skolan. Det behandlar konkreta pedagogiska situationer och lägger grunder för en queerpedagogik. Studenterna arbetar med likabehandlingsplaner och konkreta pedagogiska metoder för en mer jämlik pedagogik. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: Redogöra för: - de krav som ställs på skolor och lärare vad gäller likabehandling/diskriminering av sexuell olikhet. Uppvisa förmåga: - att utifrån queerteoretiskt perspektiv analysera och problematisera texter och pedagogiska metoder, - att utifrån ett queerteoretiskt perspektiv kunna ge förslag på och motivera metoder för en jämlik pedagogik, - att utifrån ett queerteoretiskt perspektiv och med stöd av statliga riktlinjer kunna formulera en likabehandlingsplan avseende sexuell olikhet. - att kritiskt analysera en valfri lärobok.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna: Redovisa teoretisk kunskap om: - centrala begrepp och perspektiv i queerteori. Uppvisa förståelse för: - hur heterosexuella normer reproduceras och utmanas i skolmiljön, samt vilka effekter de kan ha för elever, lärare och pedagogik. Uppvisa förmåga att: - formulera och kritiskt diskutera övningar och pedagogiska praktiker syftande till queermedvetenhet i skolan. - framställa och kritiskt diskutera en likabehandlingsplan avseende sexuell identitet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen ges som nätbaserad distanskurs. Inga obligatoriska sammankomster.

Examination

Examinationen på moment 1 sker genom hemtentamen samt inlämning av textanalys. Inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen. Hemskrivningarna bedöms med betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Examinationen på moment 2 sker individuellt genom skapande av problematiserande övningar och pedagogiska praktiker syftande till ökad queermedvetenhet i skolan, samt genom framställan och kritisk diskussion av en likabehandlingsplan avseende sexuell identitet. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 2 av 2 moment. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodorordn.html

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Moment 1. Queerteori i skolkontext, 7,5 hp

Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Ambjörnsson, Fanny, 2006. Vad är queer? Stockholm: Natur & kultur. (220 s) Birden, Susan, 2005. Rethinking Sexual Identity in Education. New York: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. (177 s) Bäckman, Maria, 2003. Kön och känsla. Samlevnadsundervisning och ungdomars tankar om sexualitet. Göteborg och Stockholm: Makadam. (208 s) Kulick, Don, 2004. Queerteori, performativitet och heteronormativitet några grundläggande begrepp . I: Olsson, Anna-Clara & Olsson, Caroline (red) I den akademiska garderoben. Stockholm: Atlas. Letts IV, William & Sears James T (red), 1999. Queering Elementary Education. Advancing the Dialogue about Sexualities and Schooling. New York: Rowman & Littlefield Publishers. (Valda delar) Martinsson, Lena; Reimers, Eva; Jolanta Reingardé; Anna Sofia Lundgren, 2007. Norms at Work. Challenging Homofobia and Heteronormativity. Stockholm: TRACE. (Valda delar. Kan beställas från www.ytan.se/?p=3744). Moment 2. Queerpedagogik och praktiskt värdegrundsarbete (7,5 hp) Gilljam, Christine, Tystnadens tyranni. Om lärarens och skolans roll som normsättare för barn och ungdom . I: Olsson, Anna-Clara & Olsson, Caroline (red) I den akademiska garderoben. Stockholm: Atlas. (17 s) HomO, 2003. Tystnadens tyranni om heterosexualiteten som norm och homofobi i skolan (www.homo.se/o.o.i.s/2123). HomO, 2006. Öppna! Om skolans ansvar att främja elevers lika rättigheter oavsett sexuell läggning. (www.homo.se/o.o.i.s/1444) Lag (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. (http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?${HTML}=SFST_LST&${OOHTML}=SFST_DOK&${SNHTML}=SFST_ERR&${MAXPAGE}=26&${TRIPSHOW}=format=THW&${BASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=2006%3A67&RUB=&ORG=) Skolverket, 2006. Riktlinjer för arbetet med likabehandlingsplaner. Stockholm (www.skolverket.se/sb/d/1368/a/6563) Trygghet, respekt och ansvar. En sammanfattning av regeringens proposition 2005/06:38. (www.regeringen.se/utbildning, sök på titeln) Under ytan, 2006. En utmaning för heteronormen. Lärares kunskapsbehov och ansvar inom områdena sexuell läggning och homofobi. Stockholm. (www.ytan.se/?p=3325) Östlund, Thomas, 2006. Tyst i klassen? Om lärarens arbete kring sexuell läggning. Stockholm: Liber Distribution. (98 s) (www.skolutveckling.se/demokrati_jamstalldhet_inflytande/demokrati_vardegrund/homo_bisexuella_transpersoner/Vad_finns_under_ytan_/) Valfri förskole/grundskole/gymnasie-lärobok tillkommer. Referenslitteratur Björk Blomqvist, Mikael m.fl.,2005. Det löser man väl som förälder . En rapport om högstadieföräldrars tankar om vikten att prata hbt-frågor med sina barn. Stockholm: RFSL Ungdom. Björk Blomqvist, Mikael m.fl., 2004. Homosexualitet är inte olagligt om man är över 15 år . Inkludering och exkludering av homosexuella, bisexuella och transpersoner i biologiböcker. Stockholm: RFSL Ungdom. BRYT! Ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet. Stockholm: Forum för levande historia och RFSL Ungdom. (http://app.rfsl.se/apa/32/public_files/rfslungdom_bryt.pdf) Edemo, Gunilla & Rindå, Joakim, 2004. Någonstans går gränsen. En lärarhandledning om kön, sexualitet och normer i unga människors liv. RFSL, Stockholm. Etiska principer för lärare, Lärarförbundet, www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/Context/003DA48F?OpenDocument Läroplan för förskola Lpfö 98 Läroplan för det obligatoriska skolväsendet Lpo 94 Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf 94 Rofes, Eric, 2005. A Radical Rethinking of Sexuality and Schooling. Status Quo or Status Queer? New York: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. Skolverket, Avdelningen för utvecklingsstöd, 2002. Relationer i skolan en utvecklande eller destruktiv kraft. Rapportering av regeringsuppdrag. Stockholm.