Engelskt namn: Tourism, Experience and Media
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2009-08-31
Kurskod: 1ET008
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-17
Kursen belyser turismens historia och utveckling fram till upplevelseindustrins tidevarv. Kursens behandlar varierande turiststilar och stereotypa föreställningar om turism genom exempel på genrer som charterturism, luffarturism, kulturarvsturism och evenemangsturism. Väsentliga inslag är mediers och reklamens roll i att lansera enskilda turistmål samt kunskap om hur forskning om turism och upplevelser bedrivs med kulturanalytiska perspektiv. Kursen behandlar även etiska frågeställningar och problem inom samtida turism.
Efter avslutat moment ska studenten: - ha kännedom om kulturanalytiska begrepp och perspektiv i forskning om turism - kunna övergripande beskriva turismens olika former i nutid samt dessas betydelser för individ och samhälle - kunna övergripande beskriva innebörder av begreppet upplevelse inom turismforskning - ha kännedom om medias roll i skapandet av föreställningar om turism - ha kännedom om kulturanalytisk metodik och bildanalys.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar. För kurs inom Kulturhögskolan bedrivs undervisningen huvudsakligen via Internet samt genom en fysisk träff på kursorten.
Kursen examineras med en medieanalys, ett litteraturseminarium, samt en individuell uppgift utformad som forskningsskiss. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl godkänt, Godkänt och Underkänt. Får den studerande underkänt på en uppgift kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor för etnologi. Kursen läses som fristående kurs eller som del av programkurs inom turismprogrammet. Den erbjuds också av Kulturhögskolan.
-
Litteraturlistan är reviderad 2009-06-17. Revidering före ny kursstart kan förekomma.
Andersson Cederholm Erika
Det extraordinäras lockelse : luffarturistens bilder och upplevelser.
Lund : Arkiv : 1999 : 224 s. :
ISBN: 91-7924-128-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berg Magnus
Komma hemifrån. Geografi och identitet i unga semestrares thailandsbloggar. Ingår i: Kulturella perspektiv nr 1, årgång 19.
Umeå: Föreningen Kulturella perspektiv, 1992-. ISSN:1102-7908 : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 12 s.
Burstedt Anna
Mat för resande i tid och rum
Ingår i:
Mat
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar.
Gustafsson Lotten
Den förtrollade zonen
Ingår i:
Kulturella perspektiv
Umeå : Föreningen Kulturella perspektiv : 1992- :
Obligatorisk
Jacobsen Jens
The making of an attraction. The case om North Cape
Ingår i:
Annals of tourism research
New York : Pergamon Press : 1974- : sid. 341-356 :
Obligatorisk
Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Plats som produkt : kommersialisering och paketering
Ek Richard, Hultman Johan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 294, [2] s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32327-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04598-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 261 s.
Sjöholm Carina
Att äga rum. Litterär turism som resor i heterotopierna. Ingår i: Kulturella perspektiv nr 1, årgång 19.
Umeå: Föreningen Kulturella perspektiv, 1992-, ISSN: 1102-7908 : 2010 :
http://www.kultmed.umu.se/digitalAssets/74/74342_sjholm-12010.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: 11 s.
Svensson Birgitta
Kulturarvsturismens natur
Ingår i:
Leva med naturen
Stockholm : Nordiska museet : 1999 : 228, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: S 131-143.
Litteraturlistan är reviderad 2009-06-17. Revidering före ny kursstart kan förekomma.
Andersson Cederholm Erika
Det extraordinäras lockelse : luffarturistens bilder och upplevelser.
Lund : Arkiv : 1999 : 224 s. :
ISBN: 91-7924-128-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Turismens historia & utveckling
Blom Thomas, Nilsson Mats
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 102, [2] s. :
ISBN: 91-47-07380-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Burstedt Anna
Mat för resande i tid och rum
Ingår i:
Mat
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar.
Gustafsson Lotten
Den förtrollade zonen
Ingår i:
Kulturella perspektiv
Umeå : Föreningen Kulturella perspektiv : 1992- :
Obligatorisk
Jacobsen Jens
The making of an attraction. The case om North Cape
Ingår i:
Annals of tourism research
New York : Pergamon Press : 1974- : sid. 341-356 :
Obligatorisk
Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Svensson Birgitta
Kulturarvsturismens natur
Ingår i:
Leva med naturen
Stockholm : Nordiska museet : 1999 : 228, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: S 131-143.
Litteraturlistan är reviderad 2009-06-17. Revidering före ny kursstart kan förekomma.
Andersson Cederholm Erika
Det extraordinäras lockelse : luffarturistens bilder och upplevelser.
Lund : Arkiv : 1999 : 224 s. :
ISBN: 91-7924-128-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Turismens historia & utveckling
Blom Thomas, Nilsson Mats
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 102, [2] s. :
ISBN: 91-47-07380-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Burstedt Anna
Mat för resande i tid och rum
Ingår i:
Mat
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
Gustafsson Lotten
Den förtrollade zonen
Ingår i:
Kulturella perspektiv
Umeå : Föreningen Kulturella perspektiv : 1992- :
Jacobsen Jens
The making of an attraction. The case om North Cape
Ingår i:
Annals of tourism research
New York : Pergamon Press : 1974- : sid. 341-356 :
Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
O'Dell Tom
Nonstop! : turist i upplevelseindustrialismen
Lund : Historiska media : 1999 : 300 s. :
ISBN: 91-88930-67-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Rötter, riter & roller : turism och resande i upplevelsesamhället
Sahlberg Bengt, Norrby Lars-Johan
1. uppl. : Östersund : ETOUR ;a Stockholm :b SNS förl. : cop. 2004 : 320 s. :
ISBN: 91-7150-959-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensson Birgitta
Kulturarvsturismens natur
Ingår i:
Leva med naturen
Stockholm : Nordiska museet : 1999 : 228, [1] s. :
Läsanvisning: S 131-143.
Thelander Åsa
En resa till naturen på reklamens villkor
Lund : Sociologiska institutionen : 2002 : 216 s. :
ISBN: 91-7267-125-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Wolf Eva
Med charter till Estoril : en etnologisk studie av kulturell mångfald inom modern svensk turism
Göteborg : [Etnologiska institutionen : cop. 2001 : 384 s. :
ISBN: 91-85838-55-1
Se Umeå UB:s söktjänst