"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Turism, upplevelser och media, 7,5 hp

Engelskt namn: Tourism, Experience and Media

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 1ET008

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-17

Innehåll

Kursen belyser turismens historia och utveckling fram till upplevelseindustrins tidevarv. Kursens behandlar varierande turiststilar och stereotypa föreställningar om turism genom exempel på genrer som charterturism, luffarturism, kulturarvsturism och evenemangsturism. Väsentliga inslag är mediers och reklamens roll i att lansera enskilda turistmål samt kunskap om hur forskning om turism och upplevelser bedrivs med kulturanalytiska perspektiv. Kursen behandlar även etiska frågeställningar och problem inom samtida turism.

Förväntade studieresultat

Efter avslutat moment ska studenten: - ha kännedom om kulturanalytiska begrepp och perspektiv i forskning om turism - kunna övergripande beskriva turismens olika former i nutid samt dessas betydelser för individ och samhälle - kunna övergripande beskriva innebörder av begreppet upplevelse inom turismforskning - ha kännedom om medias roll i skapandet av föreställningar om turism - ha kännedom om kulturanalytisk metodik och bildanalys.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar. För kurs inom Kulturhögskolan bedrivs undervisningen huvudsakligen via Internet samt genom en fysisk träff på kursorten.

Examination

Kursen examineras med en medieanalys, ett litteraturseminarium, samt en individuell uppgift utformad som forskningsskiss. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl godkänt, Godkänt och Underkänt. Får den studerande underkänt på en uppgift kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor för etnologi. Kursen läses som fristående kurs eller som del av programkurs inom turismprogrammet. Den erbjuds också av Kulturhögskolan.



-

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 49

    Litteraturlistan är reviderad 2009-06-17. Revidering före ny kursstart kan förekomma.

    Andersson Cederholm Erika
    Det extraordinäras lockelse : luffarturistens bilder och upplevelser.
    Lund : Arkiv : 1999 : 224 s. :
    ISBN: 91-7924-128-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berg Magnus
    Komma hemifrån. Geografi och identitet i unga semestrares thailandsbloggar. Ingår i: Kulturella perspektiv nr 1, årgång 19.
    Umeå: Föreningen Kulturella perspektiv, 1992-. ISSN:1102-7908 : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 12 s.

    Burstedt Anna
    Mat för resande i tid och rum
    Ingår i:
    Mat
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Valda delar.

    Gustafsson Lotten
    Den förtrollade zonen
    Ingår i:
    Kulturella perspektiv
    Umeå : Föreningen Kulturella perspektiv : 1992- :
    Obligatorisk

    Jacobsen Jens
    The making of an attraction. The case om North Cape
    Ingår i:
    Annals of tourism research
    New York : Pergamon Press : 1974- : sid. 341-356 :
    Obligatorisk

    Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
    Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
    ISBN: 91-44-03978-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Plats som produkt : kommersialisering och paketering
    Ek Richard, Hultman Johan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 294, [2] s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32327-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04598-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 261 s.

    Sjöholm Carina
    Att äga rum. Litterär turism som resor i heterotopierna. Ingår i: Kulturella perspektiv nr 1, årgång 19.
    Umeå: Föreningen Kulturella perspektiv, 1992-, ISSN: 1102-7908 : 2010 :
    http://www.kultmed.umu.se/digitalAssets/74/74342_sjholm-12010.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 11 s.

    Svensson Birgitta
    Kulturarvsturismens natur
    Ingår i:
    Leva med naturen
    Stockholm : Nordiska museet : 1999 : 228, [1] s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S 131-143.

  • Giltig från: 2010 vecka 45

    Litteraturlistan är reviderad 2009-06-17. Revidering före ny kursstart kan förekomma.

    Andersson Cederholm Erika
    Det extraordinäras lockelse : luffarturistens bilder och upplevelser.
    Lund : Arkiv : 1999 : 224 s. :
    ISBN: 91-7924-128-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Turismens historia & utveckling
    Blom Thomas, Nilsson Mats
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 102, [2] s. :
    ISBN: 91-47-07380-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Burstedt Anna
    Mat för resande i tid och rum
    Ingår i:
    Mat
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Valda delar.

    Gustafsson Lotten
    Den förtrollade zonen
    Ingår i:
    Kulturella perspektiv
    Umeå : Föreningen Kulturella perspektiv : 1992- :
    Obligatorisk

    Jacobsen Jens
    The making of an attraction. The case om North Cape
    Ingår i:
    Annals of tourism research
    New York : Pergamon Press : 1974- : sid. 341-356 :
    Obligatorisk

    Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
    Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
    ISBN: 91-44-03978-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Svensson Birgitta
    Kulturarvsturismens natur
    Ingår i:
    Leva med naturen
    Stockholm : Nordiska museet : 1999 : 228, [1] s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S 131-143.

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Litteraturlistan är reviderad 2009-06-17. Revidering före ny kursstart kan förekomma.

    Andersson Cederholm Erika
    Det extraordinäras lockelse : luffarturistens bilder och upplevelser.
    Lund : Arkiv : 1999 : 224 s. :
    ISBN: 91-7924-128-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Turismens historia & utveckling
    Blom Thomas, Nilsson Mats
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 102, [2] s. :
    ISBN: 91-47-07380-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Burstedt Anna
    Mat för resande i tid och rum
    Ingår i:
    Mat
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 225 s. :

    Gustafsson Lotten
    Den förtrollade zonen
    Ingår i:
    Kulturella perspektiv
    Umeå : Föreningen Kulturella perspektiv : 1992- :

    Jacobsen Jens
    The making of an attraction. The case om North Cape
    Ingår i:
    Annals of tourism research
    New York : Pergamon Press : 1974- : sid. 341-356 :

    Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
    Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
    ISBN: 91-44-03978-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    O'Dell Tom
    Nonstop! : turist i upplevelseindustrialismen
    Lund : Historiska media : 1999 : 300 s. :
    ISBN: 91-88930-67-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rötter, riter & roller : turism och resande i upplevelsesamhället
    Sahlberg Bengt, Norrby Lars-Johan
    1. uppl. : Östersund : ETOUR ;a Stockholm :b SNS förl. : cop. 2004 : 320 s. :
    ISBN: 91-7150-959-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensson Birgitta
    Kulturarvsturismens natur
    Ingår i:
    Leva med naturen
    Stockholm : Nordiska museet : 1999 : 228, [1] s. :
    Läsanvisning: S 131-143.

    Thelander Åsa
    En resa till naturen på reklamens villkor
    Lund : Sociologiska institutionen : 2002 : 216 s. :
    ISBN: 91-7267-125-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Wolf Eva
    Med charter till Estoril : en etnologisk studie av kulturell mångfald inom modern svensk turism
    Göteborg : [Etnologiska institutionen : cop. 2001 : 384 s. :
    ISBN: 91-85838-55-1
    Se Umeå UB:s söktjänst