Huvudområden och successiv fördjupning:
Estetiska ämnen: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2020-03-24
Innehåll
Kursen riktar sig till den som har studerat Konstpedagogik i samtida konstformer och vill fördjupa sina kunskaper inom konstpedagogik.
Undervisningen består av föreläsningar, utställningsbesök och seminarier där kursens litteratur behandlas. I kursen förekommer fysiska träffar på studieorten. Träffarna innehåller utställningsbesök, studentledda workshops, föreläsningar och reflekterande samtal i helgrupp. Det förekommer även internetbaserade distansträffar.
Konstpedagogiska metoder undersöks och prövas ur ett teoretiskt och praktiskt tillämpbart perspektiv i ett konstpedagogiskt projekt.
Modul 1, Konstpedagogiska förhållningssätt och metoder, 5 hp Kursens första modul, 5 hp omfattar litteraturstudier, planering och förberedelse av ett fördjupat projektarbete. Projektarbetet ska fokusera på konstpedagogiska förhållningssätt och metoder och involvera olika målgrupper i möten med konst i det offentliga rummet eller på en konstinstitution.
Modul 2 Fördjupat konstpedagogiskt projektarbete, 10 hp I kursens andra modul, 10 hp genomförs det fördjupade projektarbetet med konstpedagogisk inriktning. Projektarbetet examineras genom presentation i bild och text och omfattar såväl teori- som praktikrelaterad analys. Ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt tillämpas vid opponering på andra studerandes projektarbeten. Kursens olika delar genomförs och dokumenteras medvetet och metodiskt med ett vetenskapligt förhållningssätt.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
ha fördjupad kännedom om konstpedagogiska metoder i praktik och teori med relation till samtidskonstfältet
Färdighet och förmåga
självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera ett fördjupat konstpedagogiskt projektarbete
kunna presentera ett eget fördjupat projektarbete med stöd av text och bilder
kunna försvara en egen rapport samt ge saklig kritik med vetenskaplig koppling vid opposition på annan studerandes rapport
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna vetenskapligt reflektera över och analysera olika konstpedagogiska projekt
vara förtrogen med begrepp inom samtida konstformer
kunna förhålla sig kritisk till och göra vetenskapliga reflektioner över konstnärliga gestaltningsformer och samtidskonst med koppling till konstpedagogiska metoder
Behörighetskrav
Konstpedagogik i samtida konstformer, 15 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, utställningsbesök, seminarier och gestaltande laborationer, workshops. I kursen förekommer både fysiska träffar på studieorten och på distans. Kursen fokuserar på ett individuellt konstpedagogiskt projektarbete under nätburen handledning. Projektet presenteras slutligen muntligt, visuellt och skriftligt där studenten också ansvarar för opponering på andra projekt.
Examination
Examination i kursen sker individuellt och består av flera delar inom varje modul. Redovisning av uppgifter sker muntligt, skriftigt och i gestaltande former (med hjälp av bilder).
I modul 1 är följande delar examinerande:
inlämnad projektplan i samband med handlett seminarium
litteraturseminarium
workshops
I modul 2 är följande delar examinerande:
handledningsseminarium
presentation av eget fördjupat projektarbete (muntligt med stöd av text och bilder)
försvar av egen rapport samt opposition på annan studerandes rapport
Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U) i både delmoment och kursen i sin helhet. För att erhålla VG på hel kurs krävs VG på modul 2.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studeranden som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämndens utbildningdledare begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information, se http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.