Engelskt namn: Graphic Design and Media B
Denna kursplan gäller: 2014-01-20 och tillsvidare
Kurskod: 1ES008
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Estetiska ämnen: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-09-30
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper i att uttrycka, konstnärligt gestalta och kommunicera budskap genom rörlig bild, ljud och animation så väl på skärm som inom webpublicering. Kursen ger den studerande förutsättningar och kunskap att via eget material, medieteorier och egna projekt iaktta, visuellt föreställa sig, förstå, planera, producera och kritiskt granska olika texter i ett vidgat textbegrepp. Kursen omfattar följande moment:
Moment 1. Rörlig bild och ljud (Moving Pictures and Sound ) 15 hp
Momentet omfattar grundläggande kunskaper, färdigheter och förståelse i rörlig bild, ljudteknik, genrer, produktion och redigering samt den rörliga bildens och ljudets berättande möjligheter.
Moment 2. Animation (Animation) 6,5 hp
Momentet omfattar grundläggande kunskaper i animering, storyboard, berättartekniker, produktion, programvara samt medieringens historik och användningsområden i ett kritiskt perspektiv.
Moment 3. Mediesystem, medierad text och bild (Media System, mediated text and image) 5,5 hp
Momentet ger fördjupande kunskaper om mediernas och medieteoriernas historia och utveckling, mediernas roll i samhället, kommunikation, publik, kultur, makt, genus och etik. Särskild vikt läggs vid medier utifrån tre teoretiska perspektiv: retorik, narratologi och semiotik.
Moment 4. Digital publicering (Digital publishing) 3 hp
Momentet omfattar grundläggande kunskaper om digital publicering på olika plattformar som t.ex. TV, web, film, bloggar samt i sociala medier. Inom momentet aktualiseras även frågor kring upphovsrätt, god publicistisk sed och etiska frågor i relation till webpublicering.
Efter avslutad kurs ska den studerande
ha kunskap och förståelse om:
ha färdighet och förmåga i:
visa på värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avklarat moment 1, Rörlig bild och ljud skall den studerande:
Efter avklarat moment 2, Animation skall den studerande:
Efter avklarat moment 3, Mediesystem, medierad text och bild skall den studerande:
Efter avklarat moment 4, Digital publicering skall den studerande:
Grafisk design och media A, 30 hp eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, text- och projektredovisningsseminarier, individuellt arbete, grupparbeten och handledning. Under kursens gång ges inblick i den professionella mediesfären. Undersökning och eller genomförande av olika projekt kan förekomma i olika närmiljöer eller bestå av uppdrag knutna till verksamheter eller projekt utanför universitetet. Genom samtliga moment arbetar de studerande kontinuerligt, individuellt eller i grupp, med projektarbeten i olika medieringar för att förankra såväl teoretisk som praktisk förvärvad kunskap. Vidare bedrivs problemorienterade temastudier för att synliggöra och undersöka olika medieringars specifika uttryck. Introduktioner, seminarier och praktiska moment är obligatoriska.
De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av gestaltning/redovisning. Examinationen sker individuellt och i grupp samt med uppgifter knutna till olika produktioner. Vid examination sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs bedömningen för betyget Väl Godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens teoretiska och praktiska delar. Vidare skall den studerande kunna bedöma och argumentera för val, utveckla olika angreppsätt och uttrycka medvetna ställningstaganden. Projekten/gestaltningarna skall även visa på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studeranden som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Observera att kurslitteraturen kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart. Viss litteratur kan förekomma inom flera moment.
Cristiano Giuseppe
Storyboard design course : principles, practice, and techniques : the ultimate guide for artists, directors, producers, and scriptwriters
1st ed. : Hauppauge, NY : Barron's : cop. 2007 : 192 s. :
ISBN: 0-7641-3732-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berätta i bild : så tar du bilder som berör
DuChemin David, Wibom Jan
Sundbyberg : Pagina : 2010 : xvi, 254 s. :
ISBN: 978-91-636-0959-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fagerholm Erik
Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Katz Steven Douglas
Film directing shot by shot : visualizing from concept to screen
Studio City, CA : Michael Wiese Productions in conjunction with Focal Press : 1991 : 371 s. :
ISBN: 0-941188-10-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Filma HD-video med digital systemkamera
Kraus Helmut, Steinmüller Uwe, Formgren Elsie, Sundström Sten
Sundbyberg : Pagina : 2010 : 234 s. :
ISBN: 9789163609718
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Pär E.
Effektiv kommunikation med video & interaktiva media
Karlstad : Lundgren information : 1999 : 166 s. :
ISBN: 91-630-7990-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Medietexter och medietolkningar : läsningar av massmediala texter : en antologi
Holmberg Claes-Göran, Svensson Jan
Nora : Nya Doxa : 1995 : [6] s., s. 9-253, [1] s. :
ISBN: 91-88248-64-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S.79-100
Anders Marner "Musikvideo och semiotik"
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=2&pid=diva2:154588
Marner Anders
Tema: Bildanalys
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2009 : 108 s. :
http://www.estet.umu.se/digitalAssets/41/41243_tilde_12.pdf
Obligatorisk
Sundstedt Kjell
Att skriva för film
Stockholm : Ordfront : 2000,g (1999) : 270, [2] s. :
ISBN: 91-7324-611-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Urnaiz Piotr
Redigering och skuld
Institutionen för kultur-och medievetenskaper,Umeå Universitet :
Obligatorisk
Läsanvisning: Diss. Kap.7 och 8.
Ljudinspelningens ABC
Zetterberg Lennart, Dahlström Rolf
[2. uppl.] : Stockholm : Natur och kultur/LT : 1998 : 252 s. :
ISBN: 91-27-35214-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cristiano Giuseppe
Storyboard design course : principles, practice, and techniques : the ultimate guide for artists, directors, producers, and scriptwriters
1st ed. : Hauppauge, NY : Barron's : cop. 2007 : 192 s. :
ISBN: 0-7641-3732-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kelby Scott.
The Adobe Photoshop CS6 book for digital photographers
[Berkeley, CA] : New Riders : cop. 2013. : xvii, 453 p. :
ISBN: 978-0-321-82374-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blum Geoffrey
Carl Barks : de tecknade filmerna : animationsarbete vid Walt Disney Studios 1935-1942
Malmö : Egmont Kärnan : 2010 : 232 s. :
ISBN: 91-7405-430-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Boëthius Maria-Pia
Mediernas svarta bok : en kriminografi
Stockholm : Ordfront : 2001 : [4] s., s. 7-272, [2] s. :
ISBN: 91-7324-810-X (inb.) ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda sidor
Remediation : understanding new media
Bolter Jay David, Grusin Richard
Cambridge, Mass. : MIT Press : cop. 1999 : xi, 295 s. :
ISBN: 0-262-02452-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Film art : an introduction
Bordwell David, Thompson Kristin
10th ed. : London : McGraw-Hill : 2012. : xviii, 526 s. :
ISBN: 978-0-07-131831-0 (Paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S.68-74 (samt tillkommande sidor)
Kleberg Madeleine
Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2006 :
http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800083398/isbn_41-3.pdf
Obligatorisk
Koivunen Anu
Film och andra rörliga bilder : en introduktion
Stockholm : Raster : 2008 : 315 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-87215-87-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Leffler Yvonne
"Genre begreppet i ett intermedialt perspektiv",
Ingår i:
Genrer och genreproblem
Göteborg : Daidalos : 2003 : 524 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: S.427-433
Liliequist Marianne
Våp, bitchor och moderliga män : kvinnligt och manligt i såpoperans värld
1. uppl. : Umeå : Boréa : 2000 : 145, [4] s. :
ISBN: 91-89140-14-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
Lischinsky Alon, Gustrén Cia, Carlsson Erik, Lindenius Erik, J:sson Lönn Eva, Enbom Jesper, Ljuslinder Karin, Engström Kerstin, Lundström Ragnar
Gleerups : 2012 :
ISBN: 978-91-40-68151-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Manovich Lev
The language of new media
Cambridge, Mass. : MIT Press : cop. 2001 : xxxix, 354 s. :
ISBN: 0-262-63255-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (vissa sidor)
Medietexter och medietolkningar : läsningar av massmediala texter : en antologi
Holmberg Claes-Göran, Svensson Jan
Nora : Nya Doxa : 1995 : [6] s., s. 9-253, [1] s. :
ISBN: 91-88248-64-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S.79-100
Anders Marner , "Musikvideo och Semiotik"
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=2&pid=diva2:154588
Marner Anders
Tema: Bildanalys
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2009 : 108 s. :
http://www.estet.umu.se/digitalAssets/41/41243_tilde_12.pdf
Obligatorisk
Skåreus Eva
"Vinna deras hjärtan! Om genus och emotioner i TV-serien Klass 9A"
Tidskrift för Genusvetenskap, nr 2-3 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S.117-143
Practices of looking : an introduction to visual culture
Sturken Marita, Cartwright Lisa
2. ed. : New York : Oxford University Press : 2009 : ix, 486 s. :
ISBN: 978-0-19-531440-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda sidor, meddelas senare)
Bergström Bo
Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2011 : 201 s. :
ISBN: 978-91-7331-432-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
8., [rev.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2012 : 319 s. :
ISBN: 978-91-7331-507-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alenäs Peter
Det grafiska uttrycket-
[Lidingö] : Stockholms typografiska gille : 2000 : 271 s. :
ISBN: 91-631-0284-6 ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S.180-197
Stefan Lundhem "Webbtypografi inför 2000"
Blum Geoffrey
Carl Barks : de tecknade filmerna : animationsarbete vid Walt Disney Studios 1935-1942
Malmö : Egmont Kärnan : 2010 : 232 s. :
ISBN: 91-7405-430-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Myebridge Eadweard
The Human Figure in Motion
Dover Publications Inc : 1995 :
Öhman Lisa
Laddade bilder:representation och meningsskapande i unga tjejers filmberättande
Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms Universitet : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Diss.