Engelskt namn: Creative Art
Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare
Kurskod: 1ES003
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-11-05
Kursen innehåller följande moment: Platsspecifik konst och dokumentation, 7,5 högskolepoäng, Workshops, 7,5 högskolepoäng, Kreativitet och konstteori, 7,5 högskolepoäng, Temaarbete, 7,5 högskolepoäng Platsspecifik konst och dokumentation, 7,5 högskolepoäng Site-specific Art and Documentation, 7,5 ECTS Momentet innehåller platsspecifik gestaltning i naturen och i staden. Plats och platsspecifik konst diskuteras i relation till jordkonst, environmental art, street art etc. Workshops i digital bild och rörlig bild lägger en grund för de platsspecifika gestaltningarnas dokumentation. Gestaltningarna utvärderas utifrån ett kreativitets- och processperspektiv. Workshops, 7,5 högskolepoäng Workshops, 7,5 ECTS I en inledande fas innehåller momentet fördjupningar som bedrivs i workshops som omfattar ett laborativt gestaltningsarbete i två- och tredimensionell form, digital bildbehandling och digital animering. Momentet innehåller också valbara fördjupningar i workshops där studenter kan fungera som bihandledare. Kreativitet och konstteori, 7,5 högskolepoäng Creativity and Art Theory, 7,5 ECTS Studierna i momentet omfattar samtida konstteori och studier av samtida konst på museer och andra platser, med genrer som t.ex. performance, relationell konst, mediebaserad konst, subkulturernas bildvärldar. Ett klass-, genus- och etnicitetsperspektiv på den samtida konsten fokuseras i studierna. I kreativitetsövningar förbereds studenterna för temaarbetet. Momentet avslutas med en presentation av projektformuleringen inför temat som genomförs i nästa moment. Temaarbete, 7,5 högskolepoäng Thematized Work, 7,5 ECTS I momentet genomförs ett projektarbete individuellt eller i grupp. Projektet innehåller en fullbordad kommunikativ process, från idé, via genomförande, till presentationen av projektet i form av t.ex. en utställning.
För godkänd kurs: kan studenten gestalta i de tekniker och genrer som kursen erbjuder. kan studenten gestalta utifrån elementära principer och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan. kan studenten genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget arbete. kan studenten ta egna initiativ i den egna bildprocessen och finner nya lösningar på ett problem. kan studenten dra nytta av förebilder i sitt eget gestaltande. kan studenten bidra i och samarbeta i genomförandet av ett gestaltande arbete, reflektera över arbetets genomförande samt dokumentera processen i analog såväl som digital form. kan studenten uppleva, undersöka, tolka och analysera gestaltningar, såväl egna som andras, samt vara orienterad om några av den samtida konstens genrer och dess betydelse och roll för individen och samhället. är studenten medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras i den samtida konsten.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, workshops, individuellt arbete, grupparbeten och handledning. Undersökning och genomförande av projekt kan förekomma i olika närmiljöer. Under kursen arbetar de studerande kontinuerligt med att integrera praktiska och teoretiska frågeställningar. Grunden för kursen är de studerandes egna val och kommunikativa processer. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.
Formativ bedömning sker under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig och visuell dokumentation samt seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos fakultetsnämnden begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd läggs, utöver kraven för Godkänd, också ökad vikt vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande, kritisk granskning och reflektion. Kursbetyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Coutts, Glenn, Jokela, Timo
Art, Community and Environment: Educational Perspectives
UK: Intellect. : 2008-2009 :
Från modernism till samtidskonst : svenska kvinnliga konstnärer.
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette, Brinck Ingar
Lund : Signum : 2003 : 199 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-87896-53-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Josephson Ragnar
Konstverkets födelse
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1991 : x s., s. 7-203 :
ISBN: 91-44-33536-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Kreativitet i ett socio-kulturellt perspektiv" Monografier Tidskrift för lärarutbildning och forskning, Umeå: Umeå universitet eller http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Pringle Emily
Konst och pedagogik : "Lärande och konstpedagogikens föränderliga roll" i Gävle konstcentrum
Gävle : Gävle konstcentrum Kulturrådet : 2008 :
Samtidskonst för lärare och andra intresserade.
Malmquist Karin, Olof-Ors Matilda
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2005 : 107, [3]s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-7100-721-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Örtegren Hans
Pedagogik riktad till ungdomar - moderna Museet och Nordiska Akvarellmuseet
Umeå : Tilde Rapport nr 11, Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2009 :
Annan förslagbar litteratur tillkommer.
Brinck, Ingar m.fl. (2003), Från modernism till samtidskonst. Svenska kvinnliga konstnärer, Lund: Signum. Marner, Anders (2005), Kreativitet i ett socio-kulturellt perspektiv i Marner, Anders (2005), Möten och medieringar. Estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och socio-kulturellt perspektiv. Monografier Tidskrift för lärarutbildning och forskning, Umeå: Umeå universitet eller http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm Josephson, Ragnar(1991), Konstverkets födelse, Lund: Studentlitteratur
Josephson Ragnar
Konstverkets födelse
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1991 : x s., s. 7-203 :
ISBN: 91-44-33536-9
Se Umeå UB:s söktjänst