Engelskt namn: English, Functional Text Analysis
Denna kursplan gäller: 2023-07-24 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-07-24
Kurskod: 1EN085
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2020-02-17
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2023-03-16
Kursen behandlar den systemisk-funktionella grammatiken, en socialsemiotisk grammatikmodell som utgår från betydelse och språkets funktion i den sociala kontexten. I kursen undersöks och diskuteras textens tre metafunktioner - den ideationella, den interpersonella och den textuella - d.v.s. hur texter speglar och formar verkligheten, hur texter interagerar med sin kontext och bygger relationer och hur textens språkliga resurser är verktyg som förverkligar detta. Därutöver diskuteras vilka resurser som blir mönster i olika s.k. register.
I fokus står den systemisk-funktionella grammatikens teoretiska fundament och hur denna har tillämpats praktiskt i textanalyser. Kunskaperna tillämpas i analyser av autentiska texter från olika tider och genrer.
Kursen består av två delkurser:
1: Teori och metod, 4,5 hp
2: Praktisk textanalys, 3 hp
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Minst 90 hp i vilka ska ingå minst 15 hp i intervallet 61-90 hp i Engelska, eller motsvarande. Gy: Engelska B/Engelska 6 samt Svenska B/Svenska 3 alternativt Svenska som andraspråk B/Svenska som andraspråk 3.
Undervisningen består av nätbaserade introduktioner till kursens olika teman.
Undervisningsspråk i delkurs 1 är svenska, i delkurs 2 engelska.
Delkurs 1 examineras genom bedömning av två skriftliga uppgifter: en inlämningsuppgift och aktivt deltagande i forumdiskussioner.
Examinationer sker på svenska.
Delkurs 2 examineras genom bedömning av två skriftliga uppgifter: en hemtentamen och respons på en annan students hemtentamen.
Examinationer sker på engelska.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid bedömning av inlämningsuppgiften, forumdiskussionerna och responsuppgiften används betygsgraderna Godkänd (G) eller Underkänd (U). Vid bedömning av hemtentamen används betygsgraderna Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs detta betyg på hemtentamen och godkänt betyg på övriga examinationsuppgifter.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna har meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Björkvall Anders
Text- och resursorientering inom multimodalitetsforskningen. En teoretisk diskussion om förklaringsvärden
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 2012- : 22:1 : sid. 135-161 :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://www.nordiska.uu.se/sos/register/2012-1/
Halliday M. A. K.
Language as social semiotic : the social interpretation of language and meaning
London : Edward Arnold : 1978 : 256 s. :
ISBN: 0-7131-5967-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Halliday's introduction to functional grammar
Halliday M. A. K., Matthiessen Christian M. I. M.
4. ed. : Abingdon, Oxon : Routledge : 2014 [eg. 2013] : xviii, 786 s. :
ISBN: 9780415826280
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ca 100 s läses
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwi90LvQ6bfUAhUnJ5oKHWX0A8YQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fedisciplinas.usp.br%2Fpluginfile.php%2F270705%2Fmod_folder%2Fcontent%2F0%2Fv.%2520Halliday%2520%2520Matthiessen%2520-%2520Hallidays%2520Introduction%2520to%2520Functional%2520Grammar.pdf%3Fforcedownload%3D1&usg=AFQjCNFtJmCcBZ95CP9xMJVECFQsNWAZSw&cad=rja
Holmberg Per
Kontext som aktivitet, situationstyp och praktik. En kritisk analys av kontextbegreppet i systemisk-funktionell teori.
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : 22:1 : sid. 67-86 :
https://www.nordiska.uu.se/sos/register/2012-1/
Obligatorisk
Grammatik med betydelse : en introduktion till funktionell grammatik
Holmberg Per, Karlsson Anna-Malin
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 222 s. :
ISBN: 978-91-7382-821-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller ISBN:91-7382-821-1
Funktionell textanalys
Holmberg Per, Karlsson Anna-Malin, Nord Andreas
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-1-303276-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The materiality of discourses and the semiotics of materials: A social perspective on the meaning potentials of written texts and furniture. I: Semiotica 187 ¼.
Björkvall Anders, Karlsson Anna-Malin
https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/semi.2011.2011.issue-187/semi.2011.068/semi.2011.068.pdf : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 141-165
Halliday M.A.K.
The construction of knowledge and value in the grammar of scientific discourse, with reference to Charles Darwins The Origin of Species
Ingår i:
Advances in Written Text Analysis
1994 : sid. 136-156 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Fulltext via www.ub.umu.se
Ruqaiya Hasan
The place of context in a systemic functional model
Ingår i:
Continuum companion to systemic functional linguistics
London : Continuum : 2009 : viii, 299 p. : viii : sid. 166-190 :
Obligatorisk
Holmberg Per
Texten i praktiken : Ett bidrag till förståelsen av den skrivna textens kontext
Ingår i:
Kontekst, språk og multimodalitet
Bergen : Fagbokforlaget : 2015 : 276 s. : sid. 9-24 :
https://www.academia.edu/15965662/Texten_i_praktiken._Ett_bidrag_till_f%C3%B6rst%C3%A5elsen_av_den_skrivna_textens_kontext
Obligatorisk
Holmberg Per
Svaren på Rökstenens gåtor : En socialsemiotisk analys av meningsskapande och rumslighet
Ingår i:
Futhark
Oslo : University of Oslo : 2010- : sid. 65-106 :
Obligatorisk
Systemisk-funktionell lingvistik : Att Analysera språkets betydelsepotential
Holmberg Per, Grahn Inga-Lill, Magnusson Ulrika
Ingår i:
Folkmålsstudier
Helsingfors : Akademiska bokh. [distributör] : 1933- : sid. 9-30 :
https://www.academia.edu/8186527/Systemisk-funktionell_lingvistik._Att_analysera_spr%C3%A5kets_betydelsepotential
Obligatorisk
Karlsson Anna-Malin
Var finns betydelsen i semantiken, i grammatiken eller i kontexten? Några reflektioner kring den systemisk-funktionella grammatikens begrepp grammatisk metafor
Ingår i:
Folkmålsstudier
Helsingfors : Akademiska bokh. [distributör] : 1933- : sid. 98-104 :
https://www.academia.edu/24936796/Var_finns_betydelsen_i_semantiken_i_grammatiken_eller_i_kontexten_N%C3%A5gra_reflektioner_kring_den_systemisk-funktionella_grammatikens_begrepp_grammatisk_metafor
Obligatorisk
Litteratur väljs tillsammans med lärare. Ca 200 s.