Engelskt namn: Applying Cognitive Linguistics to Second Language Teaching and Learning
Denna kursplan gäller: 2023-01-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-01-02
Kurskod: 1EN073
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Franska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Lingvistik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Ryska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Tyska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-06-27
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2022-09-14
Denna kurs behandlar kognitiv lingvistik och hur detta teorikomplex är relevant för främmandespråksundervisning. Den kognitiva lingvistikens holistiska synsätt ger ytterligare stöd till etablerade metoder i språkundervisning och -inlärning, men har också skapat alternativa förslag på sätt att presentera och arbeta med grammatik och ordförråd i språkklassrummet. Dessutom erbjuder kognitiv lingvistik förklaringar till varför elever kan uppleva problem när de lär sig ett nytt språk. Kursen erbjuder såväl en teoretisk orientering som tillfällen till analys av praktiska tillämpningar. En individuell fallstudie ger ytterligare fördjupningsmöjligheter med inriktning mot valt huvudområde.
Kursen omfattar följande två moment:
Moment 1. Teoretisk bakgrund: Kognitiv lingvistik och språkinlärning 4,5hp
(Applied Cognitive Linguistics - theoretical orientation)
Moment 2. Praktisk tillämpning: individuell fallstudie, 3hp
(Applied Cognitive Linguistics - practical application)
I detta moment väljs ett av dessa alternativ:
a) Fallstudie med inriktning mot engelska, 3 hp
b) Fallstudie med inriktning mot franska, 3 hp
c) Fallstudie med inriktning mot lingvistik, 3 hp
d) Fallstudie med inriktning mot ryska, 3 hp
e) Fallstudie med inriktning mot språkdidaktik, 3 hp
f) Fallstudie med inriktning mot tyska, 3 hp
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Minst 120 hp i vilka ska ingå minst 15 hp i intervallet 61-90 hp i ett av huvudområdena Engelska, Franska, Lingvistik, Ryska eller Tyska, eller motsvarande.
Gy: Engelska B/6.
Undervisningen är helt nätbaserad. Tillgång till dator och headset krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument
Kursens språk är engelska i undervisningssituationer och seminarier. Under moment 1 skrivs arbeten och gruppdiskussioner i forum på engelska. Under moment 2 författas det skriftliga arbetet på ett inom respektive huvudområde gångbart språk. Den muntliga presentationen i moment 2 sker på engelska.
Moment 1. Teoretisk bakgrund: Kognitiv lingvistik och språkinlärning (4,5 hp)
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och grupparbeten som utförs via lärplattform och nätbaserade konferensverktyg. De studerande förväntas även aktivt delta i muntliga diskussioner vid ett mindre antal obligatoriska online-seminarier i realtid via angivet konferensverktyg. Seminariedeltagande kan även ske på campus. Alla diskussionsinlägg och presentationer ska inlämnas inom givna tidsramar.
Moment 2. Praktisk tillämpning: individuell fallstudie (3 hp)
Här förväntas kursdeltagarna designa, genomföra och redovisa en mindre studie relaterad till hur perspektiv inom kognitiv lingvistik är tillämpbara i olika aspekter av undervisning. Exempel på sådana aspekter inkluderar exempelvis design av material, struktur på genomgångar, val av stödmaterial. Den kan således vara såväl ett undervisningsförsök i liten skala som en materialstudie. Studien redovisas skriftligt, och även muntligt vid ett obligatoriskt nätbaserat seminarium. Seminariedeltagandet kan även ske på campus.
För moment 1 sker examinationen genom inlämningsuppgifter samt muntliga/skriftliga diskussioner om dessa. Vid den sammanfattande bedömningen tas även hänsyn till de studerandes aktiva deltagande i de obligatoriska diskussionsseminarierna.
För moment 2 sker examinationen genom den skriftliga rapporten av den kortare fältstudien samt den muntliga presentationen av denna. Vid den sammanfattande bedömningen tas även hänsyn till de studerandes aktiva deltagande i det obligatoriska diskussionsseminariet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande 7,5 högskolepoäng.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och om praktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.