"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kognitiv lingvistik och andraspråksinlärning och undervisning, 7,5 hp

Engelskt namn: Cognitive Linguistics and Second Language Learning and Teaching

Denna kursplan gäller: 2015-06-01 och tillsvidare

Kurskod: 1EN068

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Lingvistik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-09-30

Innehåll

Denna kurs behandlar kognitiv lingvistik och hur detta teorikomplex är relevant för andraspråksundervisningen. Den kognitiva lingvistikens holistiska synsätt ger ytterligare stöd till befintliga metoder i språkinlärningen, men har också skapat alternativa förslag på sätt att presentera och arbeta med grammatik och ordförråd i språkklassrummet. Dessutom erbjuder kognitiv lingvistik förklaringar till varför elever kan uppleva problem vid språkinlärningen. Kursen erbjuder såväl en teoretisk orientering som tillfällen till analys av praktiska tillämpningar.

Kursen omfattar följande två moment:
Moment 1. Teoretisk orientering: Kognitiv lingvistik och andraspråksinlärning 4,5hp
(Applied cognitive linguistics – a theoretical orientation)
Moment 2. Tillämpning av kognitiv lingvistik inom andraspråksundervisning 3hp 
(Applications of Cognitive Linguistics to second language teaching and learning)

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • kontrastera ett kognitivt perspektiv på språkinlärning mot andra språkvetenskapliga skolor;
  • visa på hur olika teoretiska perspektiv kan påverka undervisning och utformning av övningsmaterial;
  • diskutera och illustrera fördelar och nackdelar med olika tillämpningar av kognitiv lingvistik;
  • identifiera kognitiva nyckelprocesser för språkinlärning i relation till ett språkmaterial;

Färdighet och förmåga

  • analysera aspekter av kognitiv transfer med hjälp av metoder och modeller som är etablerade inom kognitiv lingvistik och diskutera hur de skulle kunna eller bör påverka undervisning;
  • skapa undervisningsmaterial som bygger på ett kognitivt lingvistiskt perspektiv och beskriva dess tillämning och koppling till teori;
  • självständigt hitta relevant litteratur för att lösa uppgifter inom kursens ram;
  • analysera och klassificera vokabulär eller grammatiska företeelser och förslå strategier för att underlätta inlärning av dessa;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • självständigt utvärdera olika källors tillförlitlighet;
  • självständigt bedöma, rangordna och kritiskt värdera olika texters förmåga att beskriva och modellera teori;
  • kritiskt utvärdera ett undervisningsmaterial, eget eller annans, med utgångspunkt i kognitiva teorier.

Behörighetskrav

Tre fullbordade kurser i engelska om vardera 30 högskolepoäng eller motsvarande. För tillträde till kursen måste samtliga 90 högskolepoäng vara helt avklarade. För att kunna bli antagen till kursen krävs att den sökande tidigare fullgjort introduktionskurs samt fördjupningskurs i lingvistik på universitetsnivå, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är helt nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Moment 1. Teoretisk orientering: Kognitiv lingvistik och andraspråksinlärning (4,5 hp)
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och grupparbeten som utförs via lärplattform och nätbaserade konferensverktyg. De studerande förväntas även aktivt delta i muntliga diskussioner vid ett mindre antal obligatoriska online-seminarier i realtid via angivet konferensverktyg.

Moment 2. Tillämpning av kognitiv lingvistik inom andraspråksundervisning (3 hp)
Här förväntas kursdeltagarna designa, genomföra och redovisa en mindre studie relaterad till hur perspektiv inom kognitiv lingvistik är tillämpbara i olika aspekter av undervisning. Exempel på sådana aspekter inkluderar exempelvis design av material, struktur på genomgångar, val av stödmaterial. Den kan således vara såväl ett undervisningsförsök i liten skala som en materialstudie. Studien redovisas skriftligt och diskuteras muntligt vid ett obligatoriskt nätbaserat seminarium.

Examination

För moment 1 sker examinationen genom bedömning av inlämningsuppgifter samt muntliga/skriftliga diskussioner kring dessa. Vid den sammanfattande bedömningen tas hänsyn till de studerandes aktiva deltagande i de obligatoriska diskussionsseminarierna.

För moment 2 sker examinationen genom bedömning av den skriftliga rapporten av den kortare fältstudien samt muntliga diskussioner kring denna. Vid den sammanfattande bedömningen tas hänsyn till de studerandes aktiva deltagande i det obligatoriska diskussionsseminariet.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande 7,5 högskolepoäng.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.

I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

Kursen vänder sig främst till lärare i främmande språk men är öppen för alla med språkvetenskaplig inriktning. Kursen kan läsas inom magisterprogrammet Språk och Litteratur.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 23

Achard Michel
Teaching contrual: Cognitive pedagogical grammar.
Ingår i:
Handbook of cognitive linguistics and second language acquisition
New York : Routledge : 2008 : x, 566 s. :
Obligatorisk

Boers Frank
Metaphor awareness and vocabulary retention. Applied Linguistics 21(4): 553-571.
DOI: 10.1093/applin/21.4.553 : 2000 :
Obligatorisk

Choosing motivated chunks for teaching.
Boers F., Deconinck J., Lindstromberg S.
Ingår i:
Fostering language teaching efficiency through cognitive linguistics
Berlin [u.a.] : De Gruyter Mouton : 2010 : Online-Ressource :
Obligatorisk

Presenting figurative idioms with a touch of etymology: more than mere mnemonics?
Boers Frank, Eyckmans June, Stengers Hélène
Language Teaching Research 11, 1 (2007): 43-62. DOI: 10.1177/1362168806072460 : 2007 :
Obligatorisk

Variables in the mnemonic effectiveness of pictorial elucidation
Boers Frank, Lindstromberg Seth, Littlemore Jeanette, Stengers Hélène, Eyckmans June
Ingår i:
Cognitive Linguistic Approaches to Teaching Vocabulary and Phraseology
Berlin, New York : Mouton de Gruyter : 2008 : Online-Ressource : sid. 189-216 :
Obligatorisk

Langacker Ronald W.
The relevance of Cognitive Grammar for language pedagogy.
Ingår i:
Cognitive Approaches to Pedagogical Grammar
Berlin, New York : Mouton de Gruyter : 2008 : Online-Ressource :
Obligatorisk

Littlemore Jeannette.
Applying cognitive linguistics to second language learning and teaching
Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan : 2009. : 1 online resource (xii, 212 p.) :
Table of Contents / Abstracts
ISBN: 9780230245259 (electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A comparison of the effects of image-schema-based instruction and translation-based instruction on the acquisition of L2 polysemous words.
Morimoto Shun, Loewen Shawn
Language Teaching Research 11,3 (2007); 347–372. DOI: 10.1177/1362168807081181 : 2007 :
Obligatorisk

Niemeier Susanne
The notion of boundedness/unboundedness in the foreign language classroom.
Ingår i:
Cognitive Linguistic Approaches to Teaching Vocabulary and Phraseology
Berlin, New York : Mouton de Gruyter : 2008 : Online-Ressource : sid. 309-327 :
Obligatorisk

Making progress simpler? Applying cognitive grammar to tense-aspect teaching in the German EFL classroom.
Niemeier Susanne, Reif Monika
Ingår i:
Cognitive Approaches to Pedagogical Grammar
Berlin, New York : Mouton de Gruyter : 2008 : Online-Ressource : sid. 325-355 :
Obligatorisk

Schmid Hans-Jörg
Does frequency in text instantiate entrenchment in the cognitive system?
Ingår i:
Quantitative Methods in Cognitive Semantics: Corpus-Driven Approaches
[s.l.] : Walter de Gruyter GmbH Co.KG : 2010 : Online-Ressource : sid. 101-133 :
Obligatorisk

Taylor John R.
Some pedagogical implications of cognitive linguistics.
Ingår i:
Cognitive Approaches to Pedagogical Grammar
Berlin, New York : Mouton de Gruyter : 2008 : Online-Ressource : sid. 37-65 :
Obligatorisk

Applying Cognitive Linguistics to Learning the Semantics of English to, for and at: An Experimental Investigation.
Tyler Andrea, Mueller Charles, Vu Ho
Vigo International Journal of Applied Linguistics 8 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 181-205

Making sense of polysemous words.
Verspoor Marjolijn, Wander Lowie
Language Learning 53(3) DOI: 10.1111/1467-9922.00234 : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 547-587

Basic-level salience in second language vocabulary acquisition.
Xia Xiaoyan, Wolf Hans-Georg
Ingår i:
Fostering language teaching efficiency through cognitive linguistics
Berlin [u.a.] : De Gruyter Mouton : 2010 : Online-Ressource : sid. 79-97 :
Obligatorisk