"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska, Språk och identitet, 7,5 hp

Engelskt namn: English, Language and identity

Denna kursplan gäller: 2014-08-11 och tillsvidare

Kurskod: 1EN065

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-05-23

Innehåll

Under kursen studeras hur språket utgör en viktig del av identitetskonstruktioner, och hur nationalitet, kön, klass, ålder och etnicitet hör samman med variation i språkbruk. Kursen belyser även hur vi anpassar vårt eget språk utifrån underliggande normer och förutfattade språkliga stereotyper när vi bemöter andra samt hur vi själva blir värderade men även värderar andra utifrån dessa. Fokus ligger på en poststrukturell ansats där synen på identiteter som socialt konstruerade är central, och där språket har en avgörande roll.
 
Kursen omfattar följande två moment:
Språk och identitet – teori och tidigare studier. (4,5 hp)
Fältstudie – Tillämpning av ”Matched-guise technique” (3 hp)

 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • kunna redogöra för hur begreppet ”språk” definieras ur ett sociolingvistiskt perspektiv och illustrera hur språkpolitik har nyttjats för att bygga nationell identitet i olika historiska sammanhang.
  • beskriva och diskutera hur kön, klass, ålder och etnicitet hör samman med variation i språkbruk.
  • kritiskt granska vetenskapliga studier av språklig variation som beror på kön, ålder och social klass
  • redogöra för hur språklig identitet kontinuerligt konstrueras i samverkan med omgivningen (kontext, åhörare etc.)
  • beskriva och diskutera hur språkliga fördomar påverkar oss när vi bedömer andra.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa begreppet intersektionalitet som analytiskt hjälpmedel för att studera hur olika aspekter av identitet samverkar i språklig diskriminering.
  • tillämpa så kallade ”matched-guise techniques” i designen av en vetenskaplig studie för att belysa hur åhörarens egna fördomar påverkar tolkning av språkyttringar.
  • självständigt hitta relevant litteratur för att lösa uppgifter inom kursens ram.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • självständigt utvärdera olika källors tillförlitlighet.
  • självständigt utvärdera hur val av vetenskaplig metod och analys påverkar resultatens tillförlitlighet i olika studier.

Behörighetskrav

Univ: Tre fullbordade kurser i engelska om vardera 30 högskolepoäng eller motsvarande. För tillträde till kursen måste samtliga 90 hp vara helt avklarade. För att kunna bli antagen till kursen krävs att den sökande tidigare fullgjort introduktionskurs samt fördjupningskurs i lingvistik på universitetsnivå, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är helt nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Moment 1. Språk och identitet – teori och tidigare studier. (4,5 hp)

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och gruppdiskussioner och grupparbeten som hålls via lärplattform och nätbaserade konferensverktyg. De studerande förväntas även aktivt delta i muntliga diskussioner vid ett antal obligatoriska online-seminarier i realtid via angivet konferensverktyg.

Moment 2. Fältstudie – tillämpning av ”Matched-guise technique” (3 hp)

Här förväntas kursdeltagarna designa, utföra och redovisa en mindre studie relaterad till språk och identitet. Studien redovisas skriftligt och diskuteras muntligt vid ett obligatoriskt online seminarium.

 

Examination

För moment 1 sker examinationen genom bedömning av inlämningsuppgifter samt muntliga diskussioner kring dessa. Vid den sammanfattande bedömningen tas hänsyn till de studerandes aktiva deltagande i de obligatoriska diskussionsseminarierna.

För moment 2 sker examinationen genom bedömning av den skriftliga rapporteringen av den kortare fältstudien samt muntliga diskussioner kring denna. Vid den sammanfattande bedömningen tas hänsyn till de studerandes aktiva deltagande i det obligatoriska diskussionsseminariet.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den uppnått detta betyg på båda delmomenten.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till omprov är obligatorisk.

En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det.  Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Examinerande uppgifter, till exempel hemtentamina och inlämningsuppgifter, ska vara inlämnade senast det datum som angetts av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 33

Samtliga artiklar samt bokkapitel kommer att finnas tillgängliga för registrerade studenter via Umeå universitetsbibliotek.

Exploring class-based intersectionality
Block David, Corona Victor
Ingår i:
Language, culture, and curriculum [Elektronisk resurs].
[Clevedon, England] : Multilingual Matters : 1988- : 27 (1) : sid. s. 27-42 :
Obligatorisk

Cameron Deborah
Language variation: gender under the microscope
The English Review, Vol. 18 (4), p. 11 (3). : 2008. Apr :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 11

Language and Prejudice: Direct and Moderated Effects.
Collins Katherine A., Clément Richard
Ingår i:
Journal of language and social psychology [Elektronisk resurs].
Cleveland, Avon, England : Multilingual Matters : 31 (4) : sid. 376-396 :

Connor Robert T.
Computer Simulation and New Ways of Creating Matched-Guise Techniques
Ingår i:
International multilingual research journal [Elektronisk resurs].
Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates : Vol 2 (1) :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 102-108

Deutschmann Mats
Apologising in British English
Umeå : Institutionen för moderna språk, Univ. : 2003 : 262, [1] s. :
ISBN: 91-7305-417-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Chapter 4. Variation across Speaker Social Variables (s.105-136)

Greenberg Robert David
Language and Identity in the Balkans: Serbo-Croatian and its Disintegration
Oxford University Press [Elektronisk resurs]. ISBN: 0-19-920875-1 : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Introduction (s. 1-15)

Language attitudes in Galicia: using the matched-guise test among high school students
Loureiro-Rodriguez Veronica, Boggess Maym, Goldsmith Anne
Ingår i:
Journal of multilingual and multicultural development [Elektronisk resurs].
Clevedon, Somerset : Tietro Ltd. : 1980- : Vol. 34 (2) : sid. 136-153 :
Obligatorisk

Macaulay Ronald K. S.
Talk that Counts : Age, Gender, and Social Class Differences in Discourse
New York : Oxford University Press : 2005 : 236 p. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Discourse Styles (s.159-187)

Quirk Randolph
Language and identity
English Academy Review: Southern African Journal of English Studies 17:1, 2-11 : 2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 2-11

Doing gender
West Candace, Zimmerman Don H.
Ingår i:
Gender & society.
Newbury Park, Calif. : Sage : 1987- :
Obligatorisk