"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Metafor och metonymi i engelska: en studie i kognitiv semantik, 7,5 hp

Engelskt namn: Metaphor and metonymy in English: a cognitive semantics perspective

Denna kursplan gäller: 2012-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 1EN058

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-12-15

Innehåll

Under kursen studeras två centrala processer och begrepp inom den kognitiva semantiken: metafor och metonymi. Utifrån grundläggande definitioner av dessa processer studeras närmare hur en rad semantiska fenomen i det engelska språket kan analyseras och förstås. Olika aspekter av språkvetenskap och nivåer av språkanvändning studeras med dessa två processer som utgångspunkt. Fokus kommer att ligga på lexikal betydelse och betydelseutveckling, och vidare tillämpningar inom diskursanalys och blendteori också kommer även att beröras. Kursen omfattar följande två moment: • Metafor och metonymi på konceptuell och lexikal nivå • Metafor och metonymi i diskurs och större kontexter

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse • kontrastera ett kognitivt perspektiv på metafor och metonymi mot andra språkvetenskapliga skolor. • identifiera konceptuella metaforer och metonymier samt metaforiskt använda ord i utvalda texter med hjälp av etablerade metoder. • diskutera och illustrera relationen mellan ”embodied” erfarenhet och korrespondenser till olika organisatoriska nivåer av metafor och metonymi. Färdighet och förmåga • klassificera språkliga uttryck i termer av metaforer och metonymier, och underkategorier (t ex primär vs sekundär osv) • analysera metaforer och metonymier med metoder och modeller etablerade inom kognitiv lingvistik. • skapa modeller för hur metaforer och metonymier på lexikal nivå genererar polysemi. • självständigt hitta relevant litteratur för att lösa uppgifter. • analysera manifestationer av metaforer eller metonymier i text med avseende på deras funktion i den aktuella diskursen. (t ex politik, religion) • analysera manifestationer av metaforer i diskurs med hjälp av blendteori Värderingsförmåga och förhållningssätt • självständigt utvärdera olika källors tillförlitlighet. • självständigt bedöma, rangordna och kritiskt värdera olika texters förmåga att beskriva och modellera teori.

Behörighetskrav

Univ: Tre fullbordade kurser i engelska om vardera 30 högskolepoäng eller motsvarande. För tillträde till kursen måste samtliga 90 högskolepoäng vara helt avklarade. För att kunna bli antagen till kursen krävs att den sökande tidigare fullgjort introduktionskurs samt fördjupningskurs i lingvistik på universitetsnivå, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument MOMENT 1 Metafor och metonymi på konceptuell och lexikal nivå (4 hp) Innehåll Momentet behandlar grundläggande definitioner av metafor och metonymi, dessas erfarenhetsmässiga grund och konceptuella status, olika teoribildningars syn på metafor och metonymi samt metaforer och metonymier som centrala processer i betydelseutveckling. Undervisning Undervisningen bedrivs i form av självstudier och grupparbeten. Föreläsningar och gruppdiskussioner hålls via lärplattform. De studerande förväntas aktivt delta i diskussioner samt utföra givna muntliga och skriftliga arbetsuppgifter inom angiven tid. Vid sammankomsterna diskuteras inskickade arbeten och litteratur i seminarieform, de studerande förväntas göra enklare presentationer under dessa seminarier. Såväl de nätbaserade uppgifterna som seminarierna vid sammankomsterna är obligatoriska. MOMENT 2 Metafor och metonymi i diskurs och större kontexter (3,5 hp) Innehåll I detta moment ligger fokus på användandet av metaforer och metonymier i olika typer av diskurser och hur dessa kan analyseras. Några olika synsätt behandlas, varav ett är den så kallade blendteorin. Undervisning Undervisningen bedrivs i form av självstudier och grupparbeten. Föreläsningar och gruppdiskussioner hålls via lärplattform. De studerande förväntas aktivt delta i diskussioner samt utföra givna muntliga och skriftliga arbetsuppgifter inom angiven tid. Vid sammankomsterna diskuteras inskickade arbeten och litteratur i seminarieform. De studerande förväntas göra enklare presentationer under dessa seminarier. Såväl de nätbaserade uppgifterna som seminarierna vid sammankomsterna är obligatoriska.

Examination

Examinationen grundas på bedömning av inlämningsuppgifter, inlämnade uppsatser samt muntliga presentation. Vid den sammanfattande bedömningen tas hänsyn till de studerandes aktiva deltagande i diskussioner och grupparbeten samt utförda skriftliga arbeten. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under¬känd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på båda momenten. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultets¬nämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknande¬ordning vid Umeå universitet.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 3

Kurslitteratur

Samtliga artiklar kommer att finnas tillgängliga för registrerade studenter via Umeå universitetsbibliotek.

Croft William
The Role of Domain in the Interpretation of Metaphors and Metonymies
Cognitive Linguistics, 4:4 : 1993 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 335-370.

Deignan Alice
Metaphor and corpus linguistics
Philadelphia : J. Benjamins Pub. : 2005 : viii, 235 s. :
ISBN: 1-58811-647-6 (hbk. : US)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Metonomy and Conceptual Integration
Fauconnier Giles, Turner Mark
Metonomy in language and thought : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 77-90.

Grady Joseph
Primary metaphors as inputs to conceptual integration
Journal of Pragmatics, 37 : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 1595-1614.

Kövecses Zoltán
Conceptual metaphor theory: Some criticisms and alternative proposals
Annual review of cognitive linguistics, 6 : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 168-184.

Metonomy: Developing a cognitive linguistic view.
Kövecses Zoltán, Radden Günter
Cognitive Linguistics, 9 : 1998 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s.37-77

The metaphorical structure of the human conceptual system
Lakoff George, Johnson Mark
Cognitive science, 4 : 1980 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 195-208

McGlone Matthew S
What is the explanatory value of a conceptual metaphor?
Language & Communication, 27 : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 109-126.

Murphy Gregory L
On metaphoric representation
Cognition, 60 : 1996 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 173-204.

Pragglejaz Group
MIP: A Method for Identifying Metaphorically Used Words in Discourse
Metaphor and Symbol, 22 : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 1-39.

Sinha Chris
Blending out of the background
Journal of Pragmatics, 37 : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 1537-1554.

The Discourse Dynamics Approach to Metaphor and Metaphor-Led Discourse Analysis
Cameron Lynne, Maslen Robert, Todd Zasie, Maule John, Stratton Peter, Stanley Neil
Metaphor and Symbol, 24:2 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 63-89.