Engelskt namn: Children's World of English I. Professional Development for Teachers of English in Year Groups 1-4
Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2011-01-17
Kurskod: 1EN049
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-09-23
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-11-25
Språkutbildningens roll i samhällsutvecklingen ur ett skolpolitiskt och individinriktat perspektiv, centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken, olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier, aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans år 1-4, arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i lägre åldrar samt hur språk kan integreras med andra ämnen samt undervisningsmaterial som kan förekomma i språkundervisning, såväl i tryckt som i elektronisk form.
För godkänd kurs ska den studerande: kunna uppvisa kunskaper om språkutbildningens roll i samhällsutvecklingen ur ett skolpolitiskt och individinriktat perspektiv, kunna uppvisa kunskaper om de centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och kunna förklara vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken, kunna uppvisa förmåga att använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier, kunna uppvisa grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans år 1-4, kunna redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i lägre åldrar samt förklara och förstå hur språk kan integreras med andra ämnen, kunna kritiskt granska och analysera undervisningsmaterial som förekommer i språkundervisning, såväl i tryckt som i elektronisk form, samt kunna motivera dess användning i engelskundervisning i skolan.
Eng B (Områdesbehörighet 2 med ett eller flera undantag) samt lärarexamen eller lägst 60hp kurser på ett lärarutbildningsprogram.
Föreläsningar, seminarier, Moodle-diskussioner. Under kursen dokumenterar varje deltagare fortlöpande sitt lärande i en portfolio som redovisas kontinuerligt. Dessutom genomför varje deltagare ett projektarbete med inriktning på klassrumsforskning.
Fortlöpande bedömning av deltagande i seminarier, diskussionerna via Moodle-konferenser, portfolio samt projektarbete. Obligatoriska delar förekommer i enlighet med lärares anvisningar. Examinationen sker med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänd får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Studerande som antagits till en kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter det att kursplan för aktuell kurs ersatts med ny kursplan eller kursen lagts ner. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet.
Barnlitteratur: 5 valfria titlar
The primary English teacher's guide
Ellis Gail, Brewster Jean, Girard Denis
New Edition : London : Penguin English Guides : 2002 : iv, 283 s. :
ISBN: 0-582-44776-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engelska för yngre åldrar
Estling Vannestål Maria, Lundberg Gun
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
ISBN: 978-91-44-05531-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Europeisk språkportfolio för grundskolan
Myndigheten för skolutveckling : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: www.skolutveckling.se
Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning
Stockholm : Skolverket : 2009 : xvi, 252 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85545-50-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.skolverket.se
Haddon Mark
The curious incident of the dog in the night-time
[New ed.] : New York : Vintage : 2004 : 226 s. :
ISBN: 0-400-07783-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner för engelska; Skola 2011
Skolverket : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: www.skolverket.se
Pinter Annamaria
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press : 2006 : 180 s. :
ISBN: 0-19-442207-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ämnesprov i engelska för skolår 5
Göteborgs universitet, Inst för ped. och met. : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: www.ipd.gu.se/enheter/sol/nafs/exempel_provuppgifter/engelska_ak5_exempeluppg/
Stencilkompendium. Tillhandahålles av institutionen. Internetlänkar för språk
Phillips Sarah
Young learners
Oxford : Oxford University Press : 1993 : 182 s. :
ISBN: 0-19-437195-6 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Teaching English to children
Scott Wendy A., Ytreberg Lisbeth H.
London : Longman : 1990 : 115 s. :
ISBN: 0-582-74606-X (pbk) ; £4.95 : CIP rev.
Se Umeå UB:s söktjänst
Wright Andrew
Storytelling with children
2nd ed. : Oxford : Oxford University Press : 2008. : 190 p. :
ISBN: 978-0-19-442581-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst