Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. I kursen ingår studier av teorier och tidigare forskning om problemområdet samt en forskningsmetodisk fördjupning. Opposition av ett examensarbete och försvar av det egna examensarbetet är vidare en del av kursen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande utifrån ett övergripande forskningsproblem kunna:
- formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket;
- välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet;
- bearbeta och tolka insamlad data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer;
- dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och/eller teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten;
- kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete.
Behörighetskrav
Kurser inom allmänt utbildningsområde om 45 hp samt minst en inriktning om 60 hp
Undervisningens upplägg
Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Kursen genomförs genom handledning enskilt och i grupp samt genom fältarbete och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Examination
Betyg på kursen ges med Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler för tillgodoräknande återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 45
Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter Jarrick Arne, Josephson Olle 2., [översedda]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1996 : 133 s. : ISBN: 91-44-26842-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Examensarbete i lärarutbildningen Johansson Bo, Svedner Per Olov Uppsala : Kunskapsföretaget i Uppsala AB Läromedel och utbildning : 2006 : 136 s. : Obligatorisk
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.vr.se/huvudmeny/forskningsetik.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.html : Obligatorisk
Svenska skrivregler 3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. : ISBN: 978-91-47-08460-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst