"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska, Examensarbete med litteraturvetenskaplig inriktning för masterexamen, 30 hp

Engelskt namn: English, Dissertation for the Degree of Master of Arts (Two Years) in Literature

Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 1EN045

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: humanistisk fakultetsnämnd, 2010-06-24

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2024-09-13

Innehåll

I kursen genomförs en självständig undersökning av en avgränsad frågeställning inom engelsk litteraturvetenskap. Redovisning av uppgiften sker på engelska i form av en uppsats med tillämpning av allmänt vedertagna forskningsprinciper för innehåll och utformning. Ämnesvalet sker i samråd med handledare. Arbetet förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom det valda forskningsområdet. 

Kursen består av följande delkurser:

Delkurs 1 Forskningsplanering  4 hp

Problemformulering samt utarbetande av forskningsplan och preliminär bibliografi.

Delkurs 2 Genomförande av forskningsuppgift  10 hp

Insamling och analys av primär- och sekundärmaterial som redovisas i form av ett väl genomarbetat utkast till examensarbetet.

Delkurs 3  Forskningsrapportering   16 hp

Färdigställande av ett självständigt examensarbete baserat på den godkända forskningsplanen.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd skall den studerande kunna

Kunskap och förståelse

* uppvisa och kommunicera avsevärt fördjupade kunskaper inom ett delområde av engelsk litteraturvetenskap
* uppvisa och kommunicera avsevärt fördjupade kunskaper i relevant litteraturkritik och litteraturteori
* demonstrera väl utvecklad insikt i aktuella litteraturvetenskapliga forskningsfrågor
* uppvisa fördjupad kännedom om litteraturvetenskapliga metoder och terminologi

Färdighet och förmåga

* självständigt analysera litterärt källmaterial
* bearbeta, tolka och analysera materialet i enlighet med vetenskapliga principer samt i uppsatsen redogöra för detta
* kritiskt och systematiskt dra slutsatser grundade på egna analyser samt integrera tidigare forskning och teorier
* söka, värdera och kritiskt referera material av relevans för forskningsuppgiften
* som en del i utvecklingen av ett kunskapsområde självständigt och kreativt formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för huvudområdet
* välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsuppgiften
* bidra till kunskapsutvecklingen inom ett delområde av litteraturvetenskapen samt visa förmåga att utvärdera det egna bidraget i förhållande till forskningsfältet i stort
* visa förmåga att planera och genomföra en kvalificerad forskningsuppgift inom givna tidsramar
* muntligt och skriftligt klart och välstrukturerat redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
* visa förmåga att presentera resultat på vårdat och vetenskapligt språk, med adekvat vetenskaplig terminologi, och i enlighet med vedertagna konventioner

Värderingsförmåga och förhållningssätt

* motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga samt, där det är tillämpligt, samhälleliga och etiska perspektiv
* diskutera arbetets slutsatser och deras implikationer för framtida forskning
* demonstrera medvetenhet om generaliserbarhet och begränsningar i litteraturvetenskapliga studier
* visa medvetenhet om den egna studiens förhållande till forskningsfältet i stort.
 

Behörighetskrav

Univ: 90 hp i engelska på grundnivå samt Litteraturvetenskaplig teori och metod, 15 hp, och kurser med litteraturvetenskap inriktining om minst 15 hp på avancerad nivå i huvudområdet engelska, eller motsvarande. För tillträde till kursen måste samtliga 120 hp vara helt avklarade.

Undervisningens upplägg

 Undervisningen består i en introduktion till arbetet med examensarbetet, individuell handledning samt obligatoriska seminarier. Undervisningsspråk är engelska. Handledningsresursen ska nyttjas under den tid då kurstillfället ges. Studerande som inte avslutat arbetet med uppsatsen kan efter begäran hos kursansvarig institution beviljas omregistrering och då eventuellt erhålla ytterligare handledning.

Examination

Delkurs 1: Forskningsplanering, 4 hp
Examination sker genom bedömning av utarbetad forskningsplan. Denna bedömning görs av examinator.

Delkurs 2: Genomförande av forskningsuppgift, 10 hp
Examination sker genom bedömning av ett väl genomarbetat utkast av det egna examensarbetet vid ett seminarium. Denna bedömning görs av handledaren.

Delkurs 3: Forskningsrapportering, 16 hp
Bedömning av examensarbetets språkliga och vetenskapliga kvalitéer samt den studerandes insats vid det obligatoriska slutseminariet, i vilket ingår försvar av det egna arbetet och, då så är möjligt, opposition på en annan studerandes arbete. Denna bedömning görs av examinator.

Examination sker på engelska.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För påbörjande av studierna på delkurs 2 krävs godkänt betyg på delkurs 1 och för påbörjande av delkurs 3 krävs godkänt betyg på delkurs 2.
Vid examinationen på delkurs 1 och 2 används betygsgraderna Godkänd (G) respektive Underkänd (U). Vid examination på delkurs 3 används betygsgraderna Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) respektive Underkänd (U). För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på delkurs 3.

För betyget Väl godkänd på delkurs 3 läggs vid bedömningen av det inlämnade arbetet särskild vikt vid den studerandes förmåga att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till refererad forskningslitteratur, relevanta teorier samt forskningsetiska principer. För Väl godkänd vägs även en väl genomförd opposition in i betyget.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur