"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska D, språkvetenskaplig inriktning, 30 hp

Engelskt namn: English D, Linguistics

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 1EN026

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-10-02

Innehåll

Modern engelsk lingvistik, språkhistoria och lingvistikens historia. Vetenskapliga metoder och problem samt en självständigt utförd, skriftlig forskningsuppgift.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna • uppvisa god förmåga att analysera och värdera språklig förändring manifesterad i texter på medelengelska och tidig modern engelska • förklara hur syntaktiska förändringar över tid orsakas av språklig variation och kontakt, med utgångspunkt i modern engelska • uppvisa god förmåga att analysera och värdera ett engelskspråkigt material med utgångspunkt i sociala faktorer, med visst fokus på sambandet mellan genus och språk samt den moderna kognitiva lingvistikens metafor- och metonymiteori • uppvisa grundläggande kunskaper om språkvetenskapens historiska utveckling samt de viktigaste språkvetenskapliga skolbildningarnas likheter och olikheter i ett angloamerikanskt perspektiv • i den självständiga forskningsuppgiften uppvisa en analytisk och metodologisk utveckling av de språkvetenskapliga färdigheter som förvärvats på behörighetsgivande kurs.

Behörighetskrav

Univ: Tre fullbordade kurser i engelska med allmän inrikning på universitetsnivå om vardera 30 högskolepoäng eller motsvarande. För tillträde till kursen måste samtliga 90 högskolepoäng vara helt avklarade. För att kunna bli antagen till kursen krävs att den sökande tidigare fullgjort introduktionskurs samt fördjupningskurs i lingvistik på universitetsnivå, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Närvaro vid all undervisning är obligatorisk. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara vid lektioner, seminarier etc, om ej särskilda skäl föreligger. Vid frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs kompletterande redovisning. MOMENT 1 ENGELSK LINGVISTIK OCH DESS HISTORIOGRAFI (7,5 hp) Innehåll Historisk genomgång av olika lingvistiska skolor samt fördjupade studier inom området kognitiv lingvistik med fokus på det engelska språket. Undervisning Undervisningen sker i lektionsform, där den studerande förväntas aktivt delta i diskussioner kring kurslitteratur samt utföra givna arbetsuppgifter. MOMENT 2 SOCIALA OCH HISTORISKA ASPEKTER PÅ DET ENGELSKA SPRÅKET (7,5 hp) Innehåll Översiktskurs i forn- och medelengelska med vissa inslag av litteratur och kultur. Fornengelska läses på västsaxisk dialekt. Fördjupade studier i sociolingvistik med visst fokus på genusrelaterade frågeställningar. Undervisning Undervisningen sker i lektionsform, där den studerande förväntas aktivt delta i diskussioner kring kurslitteratur samt utföra givna arbetsuppgifter. Examination moment 1-2 Examinationen på moment 1-2 sker muntligen och/eller skriftligen. Examinationsform väljs av undervisande lärare och meddelas vid kursstart. Den muntliga examinationen kan ske i examinatorieform och/eller i form av en muntlig tentamen vid kursens slut. Den skriftliga examinationen kan ske i form av en skriftlig tentamen vid kursens slut och/eller i form av skriftliga arbeten under kursens gång. MOMENT 3 EXAMENSARBETE (15 hp) Innehåll Vetenskapliga metoder och problem samt ett självständigt, skriftligt examensarbete. Undervisning Enskild handledning samt övningar i vetenskaplig framställning. Examination Bedömning av examensarbete. Försvar av examensarbetet vid ett seminarium kan förekomma.

Examination

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger, kan studerande beviljas att skriva på annan ort. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle efter någon tid. Obligatorisk anmälan till omprov. Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Under-känd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag om inte annat anges av läraren. För att få betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på examensarbetet. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultets-nämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Om särskilda skäl föreligger har den studerande också rätt att få frågan om byte av handledare/examinator för examensarbetet prövad. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 84 Umeå.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

1EN026

Kurslitteratur Lexikon Collins COBUILD English Language Dictionary. London: Collins, 1987 eller senare (1703 s.) eller Longman Dictionary of Contemporary English. 3.ed. Harlow: Longman, 1995 (1668s.) eller Oxford Advanced Learner´s Dictionary of Current English. 5.ed. Oxford: Oxford University Press, 1995 (1428s.) Norstedts stora engelsk-svenska ordbok. 2. [utök.] uppl. Stockholm: Norstedts, 1993 (1457s.) Norstedts stora svensk-engelska ordbok. 2. [utök.] uppl. Stockholm: Norstedts, 1993 (1163s.) MOMENT 1 ENGELSK LINGVISTIK OCH DESS HISTORIOGRAFI (7,5 hp) Culler, Jonathan, Saussure. 2.ed. London: Fontana Press, 1990 (144s.). Köveces, Zoltán. Metaphor. A practical introduction. New York: Oxford University Press, 2002 Lyons, John, Chomsky. 3.ed. London: Fontana Press, 1991 (247s.). Sampson, Geoffrey, Schools of Linguistics. London: Hutchinson, 1980 (238s.). Referenslitteratur Taylor, John R., Linguistic Categorization: Prototypes in Linguistic Theory. 2.ed. Oxford, 1995 (312s.). Ungerer, F. och Schmid, H-J, Introduction to Cognitive Linguistics, 1996 MOMENT 2 SOCIALA OCH HISTORISKA ASPEKTER PÅ DET ENGELSKA SPRÅKET (7,5 hp) Coates, Jennifer, Women, Men and Language: a sociolinguistic account of gender differences in language. 2.ed. London: Longman, 1993 (228s.) Horobin, Simon & Smith, Jeremy. An Introduction To Middle English. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2002 Kompendium som säljs av institutionen. MOMENT 3 EXAMENSARBETE (15 hp) Kompendium som säljs av institutionen. Björk, Lennart-Räisänen, Christine, Academic Writing: A University Writing Course. 2.uppl. Lund: Studentlitteratur, 1997. Referenslitteratur Gibaldi, Joseph, MLA Handbook for Writers of Research Papers. 4.ed. New York: Mod. Lang. Ass., senaste upplagan (293s.). Persson, Gunnar, Den anglistiska C-uppsatsen. Inst f engelska, 1993. Säljs av institutionen. Rydén, Mats., An Introduction to the Historical Study of English Syntax. Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1979 (för bibliografisk information). Turabian, Kate L., A Manual for Writers of Term Papers, Theses, and Dissertations. 6.ed./rev. by John Grossman and Alice Bennett. Chicago: Univ. of Chicago Press, 1996 (308s.).

Rydén Mats
An introduction to the historical study of English syntax
Stockholm : Almqvist & Wiksell international : 1979 : 58 s. :
ISBN: 91-22-00368-1
Se Umeå UB:s söktjänst