"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Forntid i Norr III. Regionala fördjupningar, 15 hp

Engelskt namn: Northern prehistory III. Regional analyses

Denna kursplan gäller: 2009-06-29 och tillsvidare

Kurskod: 1AR033

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arkeologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-04-17

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-04-06

Innehåll

Kursen omfattar två moment om vardera 7,5 hp, varav det ena moment är en skriftlig uppgift. Kursen vänder sig till dem som vill fördjupa kunskapen om arkeologi och förhistoria i nordliga områden. Första momentet ger kunskap om arkeologiska forskningstraditioner, teoribildning, tolkningsproblem och samhällsrelevans. I det andra momentet ska studenten skriftligen behandla den tidigare forskningens tolkningar av någon av de stora förändringar som inträtt under nästan 10 millenniers mänsklig aktivitet i nordliga Fennoskandinavien. Särskild vikt kommer att läggas på problematiseringar av olika förklaringsförslag som framförts inom forskningen rörande dessa större förändringar. Problemområdena gäller bl a de första invandrarna efter istiden; bruket och betydelsen av jakt- och fångstsamhällenas hällbilder, mötet med det första jordbruket under det tredje årtusendet f Kr; övergången från mobila kombinationsekonomier till stationära ensädesjordbruk; övergången från jakt- och fångstekonomi till tamrenskötsel i norr samt samspel mellan tre olika religioner asatro, kristendomen och samisk religion.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat anges nedan efter vart och ett av momenten Moment 1. Arkeologisk teori, metod och forskningshistoria (7,5 hp) Efter avklarat moment förväntas studenten kunna: - självständigt kunna diskutera ämnets teorier, metoder och samhällsrelevans - identifiera betydelsefulla forskningstraditioner i nordeuropeisk arkeologi - källkritiskt värdera såväl empirin som de bakomliggande teorierna rörande arkeologiska tolkningar Moment 2. Självständig skrivuppgift (7,5 hp) Efter avklarat moment förväntas studenten kunna: - självständigt söka relevant material och litteratur för att belysa ett arkeologiskt problemområde - i skriftlig form formulera, bearbeta och dra slutsatser kring ett valt problemområde

Behörighetskrav

Univ: 15 hp Arkeologi eller Miljöarkeologi

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av web-baserade föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Handledning sker i form mejl-kontakter eller motsvarande. I kursen ingår två sammankomster, en i Umeå med föreläsningar, seminarier och laborationer samt en exkursion till viktiga fornlämningsmiljöer där också inventeringsmetodik i fält tillämpas. Undervisningen ges i 50% studietakt.

Examination

Examination sker genom tentamina på moment 1 och författande av en uppsats på moment 2. På alla tentamina ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) samt Väl Godkänd (VG). Inlämningsdatum för hemtentamina gäller som tentamensdatum. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska inslag är godkända. Som slutbetyg för godkänd kurs ges betygen Godkänd eller Väl Godkänd. För att få Väl Godkänt på hela kursen krävs VG på moment 2 samt VG på minst en av de tre deltentamina på moment 1. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Studerande som godkänts i prov får inte undergå ytterligare prövning för högre betyg. TILLGODORÄKNANDE Fristående kurser och moment som ingår i flera kurser kan endast tillgodoräknas en gång i examen. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se Umeå universitets regelsamling).

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.