"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete i miljöarkeologi, 30 hp

Engelskt namn: Master Thesis in Environmental Archaeology

Denna kursplan gäller: 2012-12-31 och tillsvidare

Kurskod: 1AR025

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arkeologi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Miljöarkeologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-25

Reviderad av: Jonas Nilsson, 2012-12-17

Innehåll

Kursen innefattar ett självständigt skriftligt examensarbete där studenten tillägnar sig fördjupad kunskap med inriktning mot miljöarkeologi. Studenten får kritiskt värdera applikationer av teori och metod inom disciplinen. Kursen kan ingå i masterexamen, men kan även läsas som fristående kurs.

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs:

Kunskap och förståelse:
• Ha visat fördjupade kunskaper om hur miljöarkeologiska undersökningsmetoder kan användas (arkeobotanik, markkemiska och fysikaliska analyser, pollenanalys, vedanatomi, insektsanalys).
• Ha visat väsentligt fördjupade kunskaper inom något delområde inom miljöarkeologi.
• Ha visat fördjupad insikt i aktuellt miljöarkeologiskt forsknings- och utvecklingsarbete.

Färdighet och förmåga:
• Visat förmåga att formulera en tydlig, avgränsad samt vetenskapligt relevant miljöarkeologisk frågeställning.
• Kunna lägga upp en undersökningsstrategi för att lösa ett miljöarkeologiskt problem, som kan beröra landskapsförändring, fornlämningsmiljöer eller fornlämningar.
• Kunna självständigt genomföra en undersökning, samla in – analysera, värdera och tolka data.
• Ha visat god förmåga att skriva en vetenskaplig text av god språklig kvalitet.
• Ha visat förmåga att behandla formalia på ett konsekvent sätt och i enlighet med vedertagna normer.
• Ha visat förmåga att muntligt redogöra för och diskutera miljöarkeologiska resultat och argument på ett klart sätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
• Kunna sammanfatta och diskutera miljöarkeologins teoretiska utgångspunkter.
• Ha visat förmåga att granska och värdera andra miljöarkeologiska arbeten, såväl medstudenters som inom miljöarkeologisk forskning, med avseende på teoretiska perspektiv, metoder och tolkningar.
• Uppvisa redbarhet och hederlighet i vetenskapliga sammanhang.

Behörighetskrav

Univ: 90 hp i arkeologi eller miljöarkeologi. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Fält- och laboratorieövningar under lärares överinseende. Självständigt arbete under handledning. Om det finns studenter på kursen som inte är svenskspråkiga ges kursen på engelska.

Examination

Kursen examineras genom en bedömning av uppsatsen, oppositionen och aktivitet vid uppsatsseminarierna. Vid uppsatsseminarier examineras även förmåga till muntlig redogörelse och diskussion.

Betygsskalan för kursen består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För betyget Väl godkänd på kursen läggs särskild vikt vid bedömningen av i vilken grad uppsatsen visar att den studerande har förmåga att formulera en tydlig, vetenskapligt relevant och väl avgränsad miljöarkeologisk frågeställning; förmåga att skriva en väl disponerad och tydlig miljöarkeologisk uppsats; och god förmåga att analysera, reflektera och att presentera slutsatser som är väl underbyggda av tydlig argumentation. Att opposition på annan uppsats är väl genomförd ges stor vikt vid bedömningen av om uppsatskursen är väl godkänd.

Vid bedömning och betygssättning används Institutionens för idé- och samhällsstudiers kriterier för bedömning av uppsatser.

Studerande, som två gånger underkänts i prov, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Studerande som godkänts i prov får inte undergå ytterligare prövning för högre betyg.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.


Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 1

Att skriva en bra uppsats.
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Nordli Harald
1. uppl. : Malmö : Liber : 2002 : 284 s. :
ISBN: 91-47-06217-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig litteratur väljs i samråd med berörd lärare/handledare beroende på fördjupningsområde.