Kursen ger fördjupade kunskaper i hur mark, jord och sediment används som informationskälla inom arkeologin, både ur ett nationellt och internationellt perspektiv och hur disciplinerna miljö- och geoarkeologi framvuxit. Jordmånsbildning och betydelsen av människan som jordmånsbildande faktor diskuteras i relation till begrepp som geomorfologi och sedimentologi.
I kursen varvas praktiska och teoretiska moment rörande markkemi / markfysik där studenten får genomföra egna laborationer och ges möjlighet till fördjupad kunskap i markanalystiska metoder.
Kursen ger kompetenser för utbildningar/yrken relaterade till arkeologi, natur- och kulturmiljövård, vetenskapsjournalistik eller för forskarstudier i arkeologi/miljöarkeologi.
Förväntade studieresultat
Moment 1. Sediment och jord i arkeologin, praktiska och teoretiska utgångspunkter, 7,5 hp
Efter avklarat moment förväntas studenten kunna:
redogöra för markforskning inom miljöarkeologi och geoarkeologi samt ämnenas utveckling
kritiskt värdera provtagning av mark- och sjösediment inom miljöarkeologi
redogöra för de vanligaste markanalysmetoderna inom arkeologin
diskutera markens minerogena och organiska sammansättning i relation till mänsklig
påverkan.
Moment 2. Fallstudie. Eget projektarbete, 7,5 hp
Efter avklarat moment förväntas studenten kunna:
kritiskt granska tidigare utförda studier inom ämnet
sammanställa, redovisa samt värdera analysdata i ett eget skriftligt arbete.
självständigt kunna utföra grundläggande markanalyser och tolka resultat
Behörighetskrav
Univ: 90 högskolepoäng i arkeologi/miljöarkeologi eller miljövetenskapligt ämne.
En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Studieform: 100 % dagtid. Problembaserad inlärning används.
Undervisningen sker i form av handledda laboratoriearbeten, fältarbeten och seminarier.
Laborationsmomentet äger rum på Miljöarkeologiska Laboratoriet vid Umeå universitet.
Examination
Moment 1. Närvaro vid fältarbeten. Individuell skriftlig uppgift.
Moment 2. Muntlig och skriftlig redogörelse av individuellt projektarbete.
Vid betygssättning tillmäts det individuella arbetet störst vikt. Även aktivt deltagande, självständigt och i grupp, under laborationer och fältövningar beaktas vid betygsättning. 75% närvaro krävs till de obligatoriska momenten. Kompletterande uppgifter kan ges till studenter med giltig frånvaro.
För studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Som betyg på kursen ges underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå ytterligare prövning för högre betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.