Kursen ger insikter i förhållandet människa och miljö under tidsperioden från istidens slut till idag. I detta perspektiv problematiseras och diskuteras begreppet hållbar utveckling.
Studenten kommer att få lösa en mindre miljöarkeologisk problemställning genom tillämpning av enkla miljöarkeologiska undersökningsmetoder vid fält- och laboratoriearbeten samt sammanställa analysresultat. Genom praktiska övningar får studenten kunskap om hur miljöarkeologin kan användas inom kulturmiljövård och arkeologi idag. Kursen är indelad i två moment:
Moment 1. Miljöarkeologisk fältmetodik (7,5 hp)
Moment 2. Miljöarkeologisk analysmetodik (7,5 hp)
Kursen kan ges som en introduktion till miljöarkeologi, men även som komplettering för dem vars ordinarie utbildning saknar miljöarkeologi.
Förväntade studieresultat
Moment 1. Miljöarkeologisk fältmetodik (7,5 hp)
Efter avklarat moment förväntas studenten kunna:
översiktligt beskriva miljöarkeologins karaktär och historia
redogöra för huvuddragen för miljö- och landskapsförändring under 10 000 år
se och känna igen olika typer av natur- och kulturlandskap
redogöra för jordmånsbildningens centrala begrepp och hur människan inverkar på denna
genomföra enklare miljöarkeologisk provtagning (markprov, sedimentprov, makrofossilprov)
genomföra en enklare markkartering över ett fornlämningsområde
Moment 2. Miljöarkeologisk analysmetodik (7,5 hp)
Efter avklarat moment förväntas studenten kunna:
självständigt utföra enklare markanalyser (Spot test fosfat) samt under handledning analysera fosfat, organisk halt samt pH
flotera jordprover för makrofossilanalys samt under handledning undersöka förkolnat växtmaterial
redogöra för hur pollen analyseras och används i miljöarkeologi
sammanställa och redovisa analysdata i rapportform
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Studieform: 50% Internet. Problembaserad inlärning används. Undervisningen sker i form av fält- och laboratoriearbeten samt web-baserade föreläsningar och grupparbeten inom undervisningsplattformen. Tillgång till dator med internetuppkoppling (gärna ADSL eller bättre) är nödvändig, då huvuddelen av kommunikation och examination kommer att ske över internet. Kursträffarna består av 2 veckoslut (fre-lö-sön) under höstterminen och närvaron är obligatorisk på dessa träffar. Fälttillfället med exkursion och fältprovtagning kommer att förläggas på någon plats i Sverige där arkeologiskt fältarbete pågår. Efter fälthelgen genomförs ett webbaserat grupparbete med en skriftlig avrapportering av fältarbetet. Laborationsmomentet äger rum på Miljöarkeologiska laboratoriet vid Umeå universitet. Efter lab-helgen genomförs ett webbaserat grupparbete med skriftlig avrapportering av laborationer. Sedan sammanställs fält- och labdata och används för att lösa vid kursens början givet problem.
Examination
Moment 1. Muntlig och skriftlig redogörelse av fältarbeten. Gruppuppgift.
Moment 2. Muntlig och skriftlig redogörelse av laborationer. Gruppuppgift.
Dessutom tillkommer en individuell uppgift där sammanställning av fält- och labarbete används för problemlösning och tolkning. Vid betygssättning tillmäts det individuella arbetet störst vikt. Även aktivt deltagande, självständigt och i grupparbete, under laborationer och fältövningar, beaktas vid betygsättning. Kompletterande uppgifter kan ges till studenter med giltig frånvaro. Som betyg på kursen ges underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). För VG krävs att det individuella arbetet fått betyget VG.
För studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfällen. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Studerande som godkänts i prov får inte undergå ytterligare prövning för högre betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.