Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fysioterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-12-13
Innehåll
Kursens innehåll syftar till att utveckla kunskap och insikt i professionell handledning genom samtal. Kursen innefattar både teoretiska och praktiska moment med fokus på genomförande av handledningsprocessen i ett yrkesmässigt sammanhang. Kursen innehåller teoretisk förankring i kunskapssyn och lärande samt strategier för handledning individuellt och i grupp.
Förväntade studieresultat
Efter genomförd kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse: 1. Redogöra för metodik inom samtal och feedback i handledningssammanhang 2. Beskriva utvecklingsinriktad pedagogik och visa förståelse för handledningsprocessen
Färdigheter och förmåga: 3. Planera och självständigt genomföra individuell handledning i ett yrkesmässigt sammanhang 4. Planera och självständigt genomföra grupphandledning i ett yrkesmässigt sammanhang 5. Tillämpa handledningsprocessen och skapa förutsättningar för reflektion och lärande utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet 6. Analysera etiska aspekter i handledningssammanhang med särskilt fokus på genus och etnicitet
Värderingsförmåga och förhållningssätt: 7. Reflektera och värdera teorier kring kunskap och lärande 8. Reflektera över och kritiskt värdera sitt professionella förhållningssätt i handledningssituationer individuellt och i grupp
Behörighetskrav
Kandidat- eller yrkesexamen inom akademisk hälso- och sjukvårdsutbildning. Eng B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag för språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Undervisningens upplägg
Kursen inleds med en digital kursintroduktion med information om upplägg och innehåll. Därefter genomförs en kursträff på studieorten och två nätbaserade kursträffar. Under dessa kursträffar bearbetas kursens innehåll genom föreläsningar, gruppdiskussioner, praktiska övningar och seminarier. Däremellan bedrivs självstudier och handledning. Under kursen används ett studerandeaktivt arbetssätt med självstudier, individuella uppgifter, handledning och analys av inspelad handledning.
Examination
FSR 1,2 och 7 examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift.
FSR 4 och 6 examineras genom aktivt deltagande i seminarium*
FSR 3, 5 och 8 examineras genom aktivt deltagande i seminarium* samt individuell skriftlig inlämningsuppgift inklusive analys av inspelad handledning
*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.
Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). För att bli godkänd på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande vid seminarier samt godkända inlämningsuppgifter. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs utöver kraven för godkänd, betyget väl godkänd på inlämningsuppgift. Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 24
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning Hedin Anna, Svensson Lennart 2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. : ISBN: 978-91-44-07288-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning - - med samtal som redskap Hägg Kerstin, Kuoppa Svea-Maria 2 uppl. : Studentlitteratur AB : 2007 : 141 sidor : ISBN: 9789144015378 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning och praktisk yrkesteori Lauvås Per, Handal Gunnar, Nilsson Björn 3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 431 s. : ISBN: 9789144091785 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesmässig handledning - mer än ord Tveiten Sidsel, Ruthman Karin, Ruthman Mia Femte upplagan / översättning: Karin Ruthman & Mia Ruthman : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor : ISBN: 9789144136271 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Det kommer även att tillkomma litteratur som är tillgänglig via Canvas till specifika uppgifter.