Visuella uttryck har kommit att spela en central roll för hur människor kommunicerar och bygger gemenskaper i digitala miljöer. Genom bilder, videos, emojis och memes förmedlar vi känslor och idéer, berättar om vår vardag och uttrycker vår identitet. Denna kurs introducerar perspektiv på visuella praktiker och kulturer med ett särskilt fokus på visuellt orienterade sociala medieplattformar. Kursen behandlar sociala medier som kulturella fenomen och sociala sammanhang som formas i samspel mellan samhälle, användarpraktiker och plattformars tekniska förutsättningar.
Inom ramen för kursen introduceras och ges grundläggande kunskap för forskningsområdena digital humaniora och visuella studier. Studenten tränas i olika bildanalysmetoder, visuellt berättande och bildproduktion genom eget skapande. Vidare utforskas redskap för att diskutera och kritiskt granska visuellt innehåll på sociala medier, inklusive AI-generade bilder.
Obligatoriska tillfällen för undervisning och examination kan ingå online.
För kursen rekommenderas dator (Windows 10 eller senare eller macOS), stabilt internet samt headset och webbkamera. Möjligheterna att använda lärplattformen Canvas via mobil eller surfplatta är begränsade. Som webbläsare rekommenderas Chrome eller Firefox.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 12 075 kr.
Total studieavgift: 12 075 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-91010
Anmälan
Nu kan du anmäla dig. Du flyttas till Antagning.se.
Sista anmälningsdag är den
17 mars 2025.