Huvudområden och successiv fördjupning:
Radiografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-10-25
Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2021-04-22
Innehåll
Kursen omfattar vetenskapsteori, forskningstraditioner samt vetenskapliga metoder. Intersektionella perspektiv i forskning ingår. Databaserad litteratursökning genomförs i kursen.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
beskriva olika vetenskapsteoretiska traditioner och begrepp, samt forskningsprocessens steg
beskriva kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling och analys
Färdighet och förmåga
förklara erfarenhets- och evidensbaserad kunskap, dess påverkan på kunskapbildningen samt betydelse för yrkesutövningen
redogöra för, sammanfatta och granska vetenskapliga artiklar inom huvudområdet radiografi
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Undervisningens upplägg
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar och ett seminarium. Seminariet är obligatoriskt. Genomgående ska kursinnehållet bygga på tillgänglig vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U). Kursen examineras i form av en individuell webbaserad tentamen. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska delar är fullgjorda.
Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
- Innehållet i kursen 3OM390 överlappar helt med innehållet i 3OM242 - Kursen 3OM390 ersätter kursen 3OM242
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 30
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv Olsson Henny, Sörensen Stefan 3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. : ISBN: 91-47-10051-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten Vetenskapsteori för nybörjare 2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. : ISBN: 978-91-47-08651-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning & klinisk verksamhet Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel 3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 192 s. : ISBN: 978-91-44-05644-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Ann Genusperspektiv på vårdvetenskap Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2009 : 62 s. : Fritt tillgänglig via www.uka.se ISBN: 978-91-85027-71-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst