"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskaplig metodkurs Speciallärar- och specialpedagogprogrammen, 7,5 hp

Engelskt namn: Scientific Methods Special Teacher- and Special Education Programmes

Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 6SP064

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2020-11-17

Reviderad av: Prefekten, 2023-11-20

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapsteoretiska och filosofiska traditioner samt kunskaper om vetenskapliga metoder och deras möjligheter och begränsningar. I kursen läggs särskild vikt vid metodologiska angreppssätt kopplade till forskningsprocessens olika faser. Därutöver behandlas olika kvalitetsaspekter och etiska överväganden som forskaren ställs inför. Innehållet avser att utgöra en grund för planeringen av ett självständigt examensarbete.

Förväntade studieresultat

Vetenskaplig metodkurs Speciallärar- och specialpedagogprogrammen, 7,5 hp
Scientific methods, Special Teacher- and Special Education programmes, 7,5 hp Credits

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika vetenskapsteoretiska traditioner, kunskapsanspråk och metodansatser
  • visa förståelse för olika vetenskapliga metoders egenskaper och användbarhet samt relevans för skilda typer av forskningsproblem visa kunskap om metoder för tolkning och analys av data
  • visa förståelse för forskningsprocessens olika delar och hur de förhåller sig till varandra
  • visa kunskap om forskningsetiska frågor

Färdigheter och förmåga

  • formulera ett specialpedagogiskt forskningsproblem och upprätta en forskningsplan med relevans för vald specialisering
  • kunna beskriva och diskutera kvalitetskriterier för olika vetenskapliga metoder

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska vetenskapliga texters internlogik med avseende på forskningsprocessens olika delar samt i relation till vetenskapsteoretiska traditioner
  • argumentera för etiska ställningstaganden i relation till forskningsprocessen och eget valt ämne

Behörighetskrav

Introduktion till det specialpedagogiska fältet 7,5 hp, Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion 15 hp, Neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer 7,5 hp samt ytterligare 20 hp från studier på termin 2 inom respektive program och inriktning.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Hela eller delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Undervisningen i vissa kursdelar kan ges på engelska.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • två muntliga seminarium (U/G)
  • en skriftlig inlämningsuppgift enskilt eller i par (U/G/VG)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att erhålla betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den skriftliga inlämningsuppgiften.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 1

Liljeroth Ingrid
Vägval och växande : människor i behov av stöd: förhållningssätt, identitet, kunskap, praktik
Tredje upplagan : [Stockholm] : Liber : [2017] : 262 sidor :
ISBN: 9789147113040
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann
Upplaga 4 : Stockholm : Liber : [2018] : 400 sidor :
ISBN: 9789147113644
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvärdera din undervisning : värdera och förstå statistik och evidens
Elbro Carsten, Poulsen Mads, Erlandsson Anita
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 171 s. :
ISBN: 9789127145634
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Åsberg Rodney
Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiqk_Ok4-_UAhUkEpoKHRATCJYQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ida.liu.se%2F~729A94%2Fmtrl%2Faasberg.pdf&usg=AFQjCNHU7Jh5UlkxXpWzVIwFWgzFpNBgjQ&cad=rja
Obligatorisk

Kartläggning och sammanställning av forskning i Norden
Vetenskapsrådet : 2015 :
https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b2e/1529480534014/Kartlaeggning-o-sammanstaellning-av-forskning-i-Norden_VR_2015.pdf
Obligatorisk

God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet : 2017 : 82 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-352-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson (red.) Peter
3 uppl. : Liber : 2022 : 300 sidor :
ISBN: 9789147140077
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Därutöver tillkommer valbar litteratur.