Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2021-09-13
Innehåll
I kursen behandlas vetenskaplig kommunikation i skriftlig och muntlig form, med fokus på strategier för effektiv kommunikation. Bland annat behandlas:
språk och stil i akademisk text
hur man strukturerar stycken och större sammanhängande texter för att föra ett argument
inkluderande språk
hur man integrerar tabeller och figurer i en text
när och hur man refererar
strategier för muntlig presentation.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande: Kunskap och förståelse
visa kännedom om retoriska grundbegrepp som är användbara i vetenskaplig kommunikation
visa kännedom om principer för akademiskt skrivande och akademiska presentationer
visa kännedom om skrivprocessen och skrivstrategier
Färdighet och förmåga
kunna tillämpa kunskap om akademiskt skrivande för att framställa välstrukturerade texter
kunna tillämpa föreskriven formatering av dokument inklusive format för textreferenser och referenslista
kunna planera och genomföra muntliga forskningspresentationer i konferensformat
kunna använda ett klart, vårdat och mottagaranpassat språk såväl skriftligt som muntligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna göra informerade bedömningar av egna och andras texter vad gäller struktur, språkbruk och mottagarens behov
Behörighetskrav
Univ:En termins högskolestudier eller kursen Vetenskapligt tänkande, 7,5 hp - som ingår i kandidatprogram i kognitionsvetenskap.
Undervisningens upplägg
Undervisningen utgörs av lektioner och gruppövningar. Viss undervisning genomförs på engelska.
Examination
Examination sker genom: - en individuell muntlig presentation i konferensformat - en skriftlig gruppuppgift - två individuella skriftliga uppgifter
Kamratrespons på muntliga och skriftliga framställningar utgör en del av arbetet med uppgifterna. Vissa uppgifter utförs på engelska.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Muntliga uppgifter och gruppuppgifter bedöms med något av betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Skriftliga individuella uppgifter bedöms med någon av betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på de skriftliga individuella uppgifterna.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.
Övriga föreskrifter
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Kursen är till innehållet identisk med kursen 1KG008 Vetenskaplig kommunikation och kan inte ingå i examen tillsammans med denna kurs.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 1
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-06916-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Annan bok om akademiskt skrivande kan ersätta denna efter samråd med lärare.
Referenslitteratur
Karlsson Ola Svenska skrivregler Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor : ISBN: 978-91-47-11149-7 Se Umeå UB:s söktjänst
APA Style American Psychological Association : 2021 : https://apastyle.apa.org/ Läsanvisning: Elektronisk resurs