Beslutad av: Programrådet för odontologiska program, 2023-11-28
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten med stöd av handledare ska integrera teoretiska kunskaper och utveckla kliniska kunskaper vid omhändertagande av patienter med mindre behandlingsbehov med utgångspunkt från den orala undersökningen
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
Övergripande beskriva svenska lagar, förordningar och riktlinjer som berör tandhygienistens arbete och relatera detta till hemlandets regler
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
Beskriva tillvägagångssätt och registrera orala undersökningar
Kunna använda teoretiska kunskaper i kliniken och i samråd med patienten ge förebyggande och behandlande insatser
Tillämpa hygienrutiner och arbeta ergonomiskt
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
Reflektera över skillnader och likheter mellan tandvård i Sverige och i hemlandet
Visa på delaktighet och samverka i tandvårdsteamet
Visa empatiskt förhållningssätt och förmåga att kunna kommunicera och etablera god kontakt med patienter, anhöriga och medarbetare
Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen
Behörighetskrav
Inkommande utbytesstudent ska vara antagen till ett Tandhygienistprogram och ha genomgått minst 2/3 av utbildningen på sitt hemuniversitet med godkända betyg.
Undervisningens upplägg
Undervisningen läggs upp individuellt. I undervisningen ingår främst verksamhetsintegrerad utbildning där den studerande auskulterar och under handledning behandlar patient. Individuella litteraturstudier ingår. Samtliga moment förutom litteraturstudier är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas examinator som beslutar om hur momentet ska kompletteras.
Examination
Den studerande examineras muntligt och i förekommande praktiska moment och patientbehandling. Kunskaper och förståelse bedöms muntligt. Färdighet och förmåga bedöms i praktiska moment och patientfall. Värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms löpande i tandvårdsarbete och kliniska situationer. Efter att samtliga moment är godkända görs en sammantagen bedömning för att bli godkänd på kursen.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget under känd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.
I samband med ett sådan beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Student som underkänts i kursmål relaterade till verksamhetsförlagd utbildning kan erbjudas en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Studerande som, efter att ha genomgått en ny utbildningsperiod fortfarande bedöms ha otillräckliga kunskaper och färdigheter, erhåller inga ytterligare resurser för klinisk träning.
Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetsdirektiv.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på svenska. Handledning vid auskultation och patientbehandling kan ges på engelska vid behov. Journalföring sker på svenska med hjälp av handledare.
Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.