"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsintegrerad Oral Hälsa C, 15 hp

Engelskt namn: Applied clinical oral health C

Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 3OT175

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Beslutad av: Programrådet för odontologiska program, 2020-11-24

Reviderad av: Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO), 2025-01-21

Innehåll

Med stöd av handledare och lärosäte ska studenten integrera teoretiska kunskaper, utveckla kliniska färdigheter och ett professionellt förhållningssätt till att självständigt omhänderta patienter med olika behandlingsbehov. I kursen fördjupas kunskaperna om orala undersökningar, behandlingar och hälsokommunikation. Lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper uppövas.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • redogöra för hur allmänhälsa och oral hälsa påverkar varandra hos individer och grupper samt redogöra för förhållanden i samhället som påverkar gruppers och individers orala hälsa (Examensmål 2, 3, 4)
  • redogöra för betydelsen av vetenskap och beprövad erfarenhet samt för det vetenskapliga stödet för behandlingsåtgärder och beskriva forsknings- och utvecklingsarbete inom tandvården (Examensmål 1, 5, 11)
  • redogöra för hur mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer uppmärksammas och hanteras i praktiken inom tandvården (Examensmål 3, 4)
  • redogöra för relevanta författningar och relatera till kliniskt arbete och betydelsen av legitimationsansvar inom tandvården (Examensmål 1, 5)

Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna

  • självständigt utföra orala undersökningar genom att utreda och analysera undersökningsdata, diagnostisera, riskbedöma och planera insatser för god oral hälsa i olika åldrar samt dokumentera i journal och övriga dokument enlighet med relevanta författningar med god läsbarhet (Examensmål 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 13)
  • självständigt och i samverkan med patienten, närstående och andra grupper initiera, genomföra samt utvärdera och dokumentera hälsofrämjande, förebyggande och behandlande insatser (Examensmål 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9)
  • självständigt tillämpa anestesi i munhålan (Examensmål 8, 12, 13)
  • utföra orala hälsobedömningar i uppsökande verksamhet och planera behov av insatser (Examensmål 6, 7, 9, 12, 13, 14)
  • redogöra för val av behandlingsåtgärder utifrån kompetens och riktlinjer och samverka med andra yrkesgrupper samt analysera betydelsen av lagarbete (Examensmål 1, 5 ,10, 14)
  • planera och förmedla hälsofrämjande insatser och kunskapsbaserad information avsedd för olika grupper i varierande åldrar (Examensmål 1, 11, 14)

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • reflektera över verksamhetens mål och strategier utifrån ett hållbarhetsperspektiv (Examensmål 1, 3, 11)
  • agera professionellt, kommunicera med ett empatiskt förhållningssätt och etablera god kontakt med patienter, anhöriga, medarbetare och andra grupper samt reflektera över den egna professionella utvecklingen (Examensmål 12, 14, 15)
  • värdera olika professioners specifika bidrag och teamets gemensamma kompetens i ett hälsofrämjande utvecklingsprojekt (Examensmål 6, 10, 11, 12, 14)
  • reflektera över tandvårdssituationer och beskriva den egna förmågan i situationer som berör etiska aspekter inklusive jämställdhet, likabehandling och mänskliga rättigheter (Examensmål 12, 13, 15)
  • identifiera och reflektera över sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen (Examensmål 12, 14, 15)

Behörighetskrav

För att få påbörja kursen krävs godkänt i kursen Verksamhetsintegrerad Oral Hälsa B, 7,5 hp och att samtliga obligatoriska moment är genomförda på föregående kurs Oral hälsopromotion och professionell utveckling, 22,5 hp.

Undervisningens upplägg

Ett studentaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Undervisningen bedrivs i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på tandvårdsklinik under handledning av legitimerad tandhygienist och med stöd av kontaktlärare vid tandhygienistprogrammet. Kontaktläraren kan i speciella fall där behov finns ha tät/nära kontakt med student och handledare.

Seminarier kring patientfall ingår i kursen. Samtliga moment är obligatoriska. Vid frånvaro av obligatoriskt moment kontaktas examinator som beslutar om och hur momentet ska kompletteras. I undervisningens upplägg förväntas tillgång till dator eller läsplatta med internetuppkoppling. Litteratur på engelska förekommer i kursen.

Antalet praktikplatser på studieorten är begränsade. En student kan bli anvisad en VFU-placering som kräver boende på annan ort än studie- eller hemorten. Senast en månad innan kursen påbörjas meddelas studenten om placering samt om placeringen innebär boende på annan ort än studie- eller hemorten. Om praktikplacering inte kan meddelas inom dessa angivna tidsramar, ska studenten erhålla besked om detta, skälen till varför sådant beslut inte kunnat ges i tid liksom när slutgiltigt besked om praktikplats kommer att ges. 

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt i praktiskt arbete. Kunskaper och förståelse bedöms skriftligt eller muntligt. Färdighet och förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms vid seminarier samt löpande i det praktiska arbetet på klinik. Bedömning av studentens professionella utveckling under VFU sker genom handledarens bedömning av den studerandes kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt bedömningsunderlag som lämnas till examinator. Skriftliga uppgifter och seminarier bedöms av examinator på tandhygienistprogrammet. Båda bedömningarna utgör underlag för betyg och sätts först när alla obligatoriska moment är slutförda. Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt den mottagande verksamhetens direktiv. Betygen som ges är godkänd (G) eller underkänd (U).

Student som underkänts i kursmål relaterade till verksamhetsförlagd utbildning kan erbjudas en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som, efter att ha genomgått en ny utbildningsperiod fortfarande bedöms ha otillräckliga kunskaper och färdigheter, erhåller inga ytterligare resurser för klinisk träning. För student som är godkänd i samtliga moment förutom skriftliga uppgifter och seminarier är antalet provtillfällen begränsat till totalt fem varav tre provtillfällen ges per kursomgång.

Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.  Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

Övriga föreskrifter

Hälso- och vaccinationsprogram

Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.

Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande

Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildningsavtal i samverkan med regioner. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.