"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsförlagd utbildning för yrkeslärare (VFU), 30 hp

Engelskt namn: School based studies for Vocational Teachers

Denna kursplan gäller: 2024-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE319

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2022-03-09

Reviderad av: Prefekten, 2024-02-19

Innehåll

Kursens innehåll i verksamhetsförlagd skolpraktik behandlar kunskaper, förmågor, färdigheter och förhållningssätt som krävs för yrkesläraruppdraget. I kursens två moduler om vardera 15 hp, ingår planering, genomförande, bedömning av elevers lärande och utvärdering av undervisning i relation till teorier om didaktik och lärande för alla elever och till den aktuella yrkesutbildningens organisation och nationellt fastställda programmål. Kursen behandlar även utvecklingsarbete i det aktuella yrkesprogrammet samt skolans värdegrundsarbete. Särskilt vikt läggs vid studentens yrkeslärarutveckling. 

I modul 1 Verksamhetsförlagd utbildning 1, 15hp behandlas den aktuella yrkesutbildningen, dess organisation och utveckling. Centralt innehåll är undervisning, med avseende på planering och genomförande med utgångspunkt i yrkesutbildningens styrdokument samt bedömning av elevers kunskapsutveckling, vilket relateras till teorier om undervisning, lärande och bedömning. Vidare behandlas skolans värdegrundsarbete och digitala teknologier. Studenten ska även inventera utvecklingsbehov i det aktuella yrkesprogrammet och därigenom fokuseras den egna lärprocessen. 

I modul 2 Verksamhetsförlagd utbildning 2, 15hp fokuseras teorier om undervisning och lärande i relation till undervisningsprocessen för yrkeselevers lärande och utveckling. Bedömning och betygssättning samt hur bedömningsprocessen kommuniceras med elever. Vidare bearbetas sociala relationer, konflikthantering, intersektionella perspektiv och yrkeslärares samverkan med lokalt arbetsliv. I modulen ingår även planering, genomförande och utvärdering av ett lokalt skolutvecklingsarbete med inriktning mot hållbar utveckling. Särskild vikt läggs vid synliggörande av den egna lärandeprocessen.

Förväntade studieresultat

Verksamhetsförlagd utbildning för yrkeslärare, modul 1, 15 hp

Efter modul 1 ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • beskriva hur undervisningspraktiken i eget yrkesprogram förändrats över tid
  • redogöra för egna yrkesdidaktiska undervisningserfarenheter med utgångspunkt i styrdokument och teorier om undervisning och lärande
  • redogöra för skolhuvudmannens organisering av yrkesprogrammet samt jämföra dessa mot nationellt fastställda mål
  • redogöra för yrkesutbildning för ungdomsgymnasiets åldersgrupper och yrkesutbildning för vuxna med avseende på lärande inom yrkesämnet.

Färdigheter och förmåga

  • planera, genomföra och utvärdera undervisning utifrån verksamhetens mål och elevers olika förutsättningar
  • observera och dokumentera elevers lärande och utveckling samt identifiera utvecklingsbehov i den egna undervisningspraktiken.
  • dokumentera och bedöma elevers lärande samt reflektera över hur bedömning kan kommuniceras med elever 
  • använda och värdera digitala teknologier i den pedagogiska verksamheten till stöd för elevers lärande och utveckling.  
  • designa ett behovsbaserat utvecklingsarbete i eget yrkesprogram

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över värdegrundsarbete i skolförlagd utbildning och i arbetsplatsförlagd utbildning.
  • reflektera över det professionella läraruppdraget i en skola för alla i relation till den egna lärarkompetensen.

Verksamhetsförlagd utbildning för yrkeslärare, modul 2, 15 hp

Efter modul 2 ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om lärande, bedömning och betygssättning
  • beskriva den egna skolans och yrkesprogrammets arbete med sociala relationer och konflikthantering 
  • redogöra för den egna skolans och yrkesprogrammets arbete mot diskriminering och kränkande behandling med stöd av intersektionella perspektiv 

Färdigheter och förmåga

  • planera, genomföra och utvärdera undervisning utifrån verksamhetens mål och elevers olika förutsättningar
  • analysera egen undervisning med utgångspunkt i teorier om undervisning, lärande och specialpedagogik
  • bedöma elevers kunskaper utifrån betygskriterier, medverka i kollegiala samråd om betygssättning och kommunicera bedömning och betyg med elever 
  • analysera det egna yrkesprogrammets samverkan med lokalt arbetsliv samt ge förslag på utvecklingsområden
  • planera, genomföra och dokumentera ett avgränsat behovsbaserat skolutvecklingsarbete 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och värdera den egna lärprocessen
  • reflektera över och värdera det egna yrkesprogrammets arbete med hållbar utveckling samt hur detta kommuniceras med elever, kollegor och företrädare för arbetslivet

Behörighetskrav

Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 hp, Värdegrund, etik och mångfald 10 hp, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och specialpedagogik (UK), 10 hp, Kunskap, undervisning och lärande 2, 10 hp, Ämnesdidaktik för yrkeslärare, 10 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Modul 1 genomförs under handledning, som verksamhetsförlagd utbildning/praktik vid ett gymnasialt yrkesprogram alternativt yrkesprogram inom ramen för vuxenutbildning. Studenten medverkar i daglig skol- och utbildningsverksamhet, i vilken teoretisk och verksamhetsförlagd kunskap integreras. 

Modul 2 genomförs under handledning, som verksamhetsförlagd utbildning/praktik vid ett gymnasialt yrkesprogram alternativt yrkesprogram inom ramen för vuxenutbildning. Studentens delaktighet och självständighet betonas i planering, genomförande, utvärdering av undervisning samt bedömning. 

Examination

Modul 1 examineras genom att studenten genomför VFU samt genom skriftliga uppgifter. Fysisk aktiv närvaro under VFU i skolan fordras för godkänt resultat på Modul 1. Under modulen genomför universitetslärare ett examinerande fysiskt besök.

Modul 1 examineras genom följande inslag: 

  • En skriftlig individuella uppgifter (U/G)
  • Två skriftliga individuella uppgifter (U/G/VG)
  • Examination av praktikgenomförande grundar sig på en sammantagen bedömning av universitetslärares lektionsbesök och trepartssamtal (U/G/VG)

Modulbetyg utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutat moment enligt skalan väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs att modulens samtliga uppgifter är bedömda som godkända (G). För betyget Väl Godkänd (VG) krävs att minst en av de skriftliga individuella uppgifterna är bedömd Väl Godkänd (VG) och att praktikgenomförandet är bedömd Väl Godkänd (VG).

Modul 2 examineras genom att studenten genomför VFU samt genom skriftliga uppgifter. Fysisk aktiv närvaro under VFU i skolan fordras för godkänt resultat på Modul 2. Under modulen genomför universitetslärare ett examinerande fysiskt eller digitalt besök. 

Modul 2 examineras genom följande inslag: 

  • En muntlig individuell uppgift (U/G)
  • Tre skriftliga individuella uppgifter (U/G/VG)
  • Examination av praktikgenomförande grundar sig på en sammantagen bedömning av universitetslärares lektionsbesök och trepartssamtal (U/G/VG)

Modulbetyg utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutat moment enligt skalan väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs att modulens samtliga uppgifter är bedömda som godkända (G). För betyget Väl Godkänd (VG) krävs att minst en av de skriftliga individuella uppgifterna är bedömd Väl Godkänd (VG) och att praktikgenomförandet är bedömd Väl Godkänd (VG).

Kursbetyg utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de två modulerna och sätts efter avslutad kurs enligt skalan väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget Godkänd (G) krävs att båda modulerna är bedömda som godkända (G). För betyget Väl Godkänd (VG) krävs att båda modulerna är bedömd Väl Godkänd (VG 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

En student som blir underkänd på verksamhetsförlagda delar av kursen ska kontakta examinator efter kursens slut för en uppföljning av VFU. Studenten ska få det tydliggjort vilka delar av de förväntade studieresultaten på kursen som studenten inte uppnått. Uppföljningen ska genomföras i god tid innan studenten får påbörja en eventuell ny praktikperiod.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat. 

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att han eller hon tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

På grund av höga kostnader att genomföra VFU är antalet VFU-perioder begränsade till en ordinarie VFU-period samt till ytterligare en VFU-period. Tillfällen för examination som genomförs under en VFU-period (lektionsbesök och efterföljande trepartssamtal) är därför begränsade. För övriga examinationsformer gäller Umeå universitets regler för omprov, se Umeå universitets regelverkssidor.

Vid omprov som kräver VFU-placering kan universitetet på grund av orimliga kostnader eller stora praktiska svårigheter göra avsteg från ordinarie tidsgränser för omprov. Omprovstillfället ska då i normalfallet erbjudas senast nästkommande termin.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. 

 

Övriga föreskrifter

I det fall kursplanen upphör att gälla, eller genomgår större förändringar, garanteras studenten under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas möjlighet till examination enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit registrerad på. Den studerande garanteras minst två VFU-perioder (inklusive ordinarie period) där examination av lektionsbesök och trepartssamtal genomförs. För övrig examination garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle). 


Student som innehar en lärartjänst vilken bedöms motsvara de yrkesämnen som studenten getts behörighet till vid antagningen till yrkeslärarprogrammet, kan ansöka om tillstånd att göra VFU i den egna tjänsten.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 8

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta kursansvarig institution.