Kursen består av två delar: Lärarens uppdrag: Människosyn, etik och demokrati, och Det heterogena klassrummet - Barn- och ungdomskultur, etnicitet och mångfald.
Kursdelen Lärarens uppdrag behandlar lärarens uppdrag med särskilt fokus på förskolans och skolans värdegrund och fostransuppdrag. Begrepp som demokrati, människosyn, etik och likabehandling analyseras och anknyts till förskolans och skolans verksamhet. Kursdelen syftar till att fördjupa kunskapen om hur lärarens uppdrag som förmedlare av demokratiska värderingar kan genomföras i en förskola och skola som präglas av mångfald, och bidra till en medvetenhet om läraruppdraget i allmänhet och skolans värdegrund och fostransuppdrag i synnerhet. Det är en medvetenhet som studenten ska kunna ha med sig, förhålla sig till och fördjupa under kommande studier, VFU och i yrkeslivet.
Kursdelen Det heterogena klassrummet handlar om skolans och förskolans vardag ur ett kulturellt perspektiv. Begrepp som kön, klass, etnicitet, sexualitet och hälsa används för att ge kunskap om hur likheter och skillnader skapas i skolans värld. Syftet är att ge grundläggande kunskaper om sociala och kulturella förutsättningar för skolarbetet. Under kursen behandlas också hur elevers och lärares liv utanför skolan inverkar på lärande och undervisning, till exempel familjeförhållanden, fritidsvanor, populärkultur och användningen av sociala medier.
Kunskaperna om läraruppdraget, värdegrundsarbetet och om ungas livsvillkor bygger på aktuell forskning.
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.