Utvecklingspsykologi II, med inriktning mot social och emotionell utveckling, 7,5 hp
Engelskt namn: Developmental Psychology II, with focus on Social and Emotional Development
Denna kursplan gäller: 2022-01-03
och tillsvidare
Kurskod: 2PS060
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Programkommittén för logopedprogrammet, 2006-11-15
Reviderad av: Prefekten, 2021-12-14
Innehåll
Innehållet i kursen behandlar barns sociala och emotionella utveckling, från födelse till ungdomsår, och från olika teoretiska utgångspunkter. Grundläggande frågor kring utvecklingens förutsättningar, såsom genetiska och miljömässiga faktorers betydelse för utveckling behandlas. Metoder för att studera och bedöma social och emotionell utveckling presenteras. Aktuella forskningsresultat utgör en central del av kursens innehåll. Tillämpning av teoretiska begrepp till praktiska situationer kommer att presenteras och utövas.
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten Kunskap och förståelse
Visa kännedom om grundläggande utvecklingspsykologiska teorier samt deras vetenskapliga förankring inom området social och emotionell utveckling
Visa kännedom om metoder inom forskningsområdet social och emotionell utveckling.
Färdighet och förmåga
Kunna jämföra hur olika teoretiska perspektiv kan skilja sig åt.
Kunna diskutera på vilka sätt arv och miljö kan samspela i social och emotionell utveckling
Kunna tillämpa kunskaper om grundläggande teoretiska begrepp på fallbeskrivningar.
Värderingsförmåga och förhållningsätt
Kunna granska social och emotionell utveckling utifrån kritiska perspektiv.
Behörighetskrav
Genomgångna kurser i logopedprogrammets termin 1 eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker huvudsakligen i form av föreläsningar med inslag av seminarier eller gruppövningar där de studerande får arbeta självständigt.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska
Examination
Examination sker genom skriftligt individuellt slutprov och seminarie-uppgifter.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås
Berk Laura E. Development through the lifespan Seventh edition. : Thousand Oaks ; London ; New Delhi ; Singapore : SAGE : [2023] : xxvii, 673, G-12, R-96, NI-19, SI-36 Seiten : ISBN: 9781071897058 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.
Santrock John W. A topical approach to life-span development Tenth edition : New York : McGraw-Hill : 2020 : 747 sidor med varierande paginering : ISBN: 9781260565683 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.