Engelskt namn: Evaluation, Leadership and Change Management
Denna kursplan gäller: 2020-12-14 och tillsvidare
Kurskod: 6SP061
Högskolepoäng: 22,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-06-15
Reviderad av: Prefekten, 2020-12-21
Kursen behandlar teorier om ledarskap, förändringsarbete och utvärdering. I kursen används teorierna som verktyg för att beskriva, analysera och kritiskt granska olika lärmiljöer på organisations-, grupp- och individnivå. Kursen fokuserar metoder, modeller och strategier som kan användas i arbetet med att identifiera möjligheter och hinder för barns/elevers lärande. Dessutom ska kursen behandla metoder, modeller och strategier för professionella samtal relaterat till förändringsarbete och till specialpedagogens yrkesprofession.
Modul 1: Utvärdering, Ledarskap och Förändringsarbete; introduktion, 2.5 hp
Module 1: Evaluation, leadership and change management; introduction, 2.5 credits
I modul 1 introduceras områdena utvärdering, ledarskap och förändringsarbete utifrån ett flertal teoretiska perspektiv. Därutöver belyses mätteoretiska begrepp med koppling till instrument för bedömning.
Modul 2: Psykologiska perspektiv på att leda samtal och på förändringsarbete, 10.0 hp
Module 2: Psychological perspectives on counselling and change management, 10.0 credits
Modul 2 inriktas på psykologiska perspektiv på att leda samtal och förändringsarbete på individ, grupp och organisationsnivå samt att kunna tillämpa de teorier och metoder som tas upp i en specialpedagogisk kontext. Därutöver läggs fokus vid att studenten ska kunna reflektera över sig själv och uppvisa empatiskt förhållningssätt kopplat till den kommande professionella yrkesrollen.
Modul 3: Förändringsarbete i förskola och skola, 10.0 hp
Module 3: Change management in preschool and school, 10.0 credits
Modul 3 uppmärksammar konkreta förändringsarbeten med specialpedagogisk relevans i en pedagogisk praktik. Särskilt granskas och analyseras utförda, alternativt pågående förändringsarbeten kopplat till forskning och teorier om utvärdering, ledarskap och förändringsarbete.
Modul 1: Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete; introduktion, 2.5 hp
Module 1: Evaluation, leadership and change management; introduction, 2.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Modul 2: Psykologiska perspektiv på att leda samtal och på förändringsarbete 10.0 hp
Module 2: Psychological perspectives on counselling and change management, 10.0 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3: Förändringsarbete i förskola och skola, 10.0 hp
Module 3: Change management in preschool and school, 10.0 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Introduktion till det specialpedagogiska fältet 7,5 hp och modul 1 och 2 i Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion 15 hp
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen kan i vissa delar ges på engelska.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinationen sker löpande samt i slutet av modulerna. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på individuell skriftlig tentamen, hemtentamen eller motsvarande.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs dessutom ett väl godkänt betyg på minst två av de tre ingående modulerna.
Modul 1: Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete; introduktion, 2.5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
Modul 2: Psykologiska perspektiv på att leda samtal och på förändringsarbete, 10.0 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
Modul 3: Förändringsarbete i förskola och skola, 10.0 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
MI - samtal och förhållningssätt : att framkalla, förädla och förankra motivation
Barth Tom, Näsholm Christina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 333 sidor :
ISBN: 9789144125923
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 136 s. :
ISBN: 978-91-44-08334-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engquist Anders
Samtalsmetodik för alla professioner
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789144108940
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Filstad Cathrine
Organisationslärande : från kunskap till kompetens
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 315 s. :
ISBN: 978-91-44-07394-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Gyllander Torkildsen Lisbeth, Nehez Jaana
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 182 sidor :
ISBN: 9789144121154
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjörne Eva
Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
I Cecilia Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling - en antologi. FoU skriftserie nr 8. Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2018 :
Obligatorisk
Elevhälsa som främjar lärande : om professionellt samarbete i retorik och praktik
Hylander Ingrid, Guvå Gunilla
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB : [2017] : 273 sidor :
ISBN: 9789144110127
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Organisationsförändringar och förändringsledarskap
Jacobsen Dag Ingvar, Andersson Sten
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 320 sidor :
ISBN: 9789144129273
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att organisera för skolframgång : strategier för en likvärdig skola
Jarl Maria, Blossing Ulf, Andersson Klas
Första upplagan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2017] : 180 sidor :
ISBN: 9789127818798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk utvärdering som styrning: en historia från präster till PISA
Karlsson Vestman Ove, Andersson Inger M.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 168 s : 2007 :
Obligatorisk
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap, utveckling, lärande : [grundbok för rektorer och förskolechefer]
Jarl Maria, Nihlfors Elisabet
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 488 s. :
ISBN: 9789127147065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 8-9, 13-14)
Löfqvist Åsa
Projekt som strategi för skolutveckling : en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2015 : 142 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-99496
ISBN: 9789176012178
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Redovisning av uppdraget om nationella skolutvecklingsprogram
Skolverket : 2016 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3593
Obligatorisk
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
Höög Jonas, Johansson Olof
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-10288-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap
Sveningsson Stefan, Alvesson Mats
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 128 s. :
ISBN: 9789147094929
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematiskt kvalitetsarbete för skolväsendet
Skolverket : 2015 :
Obligatorisk
Söderström Anna-Karin
Förskolans ledarskap : för barnens skull
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 142 sidor :
ISBN: 9789144117010
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tema: Skolutveckling och ledarskap
Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 3-4, årgång 18 : 2013 :
Obligatorisk
Ärlestig Helene
Communication between principals and teachers in successful schools
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1927
ISBN: 978-91-7264-671-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar, styrdokument och valbar litteratur.
MI - samtal och förhållningssätt : att framkalla, förädla och förankra motivation
Barth Tom, Näsholm Christina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 333 sidor :
ISBN: 9789144125923
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 136 s. :
ISBN: 978-91-44-08334-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engquist Anders
Samtalsmetodik för alla professioner
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789144108940
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fowelin Peter
Från motstånd till möjlighet : att leda förändringsarbete i förskola och skola
Andra upplagan : Stockholm : Lärarförlaget : [2017] : 177 sidor :
ISBN: 9789188149268
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den lärande organisationen 2.0
Granberg Otto, Ohlsson Jon
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 302 sidor :
ISBN: 9789144114798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjörne Eva
Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
I Cecilia Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling - en antologi. FoU skriftserie nr 8. Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2018 :
Obligatorisk
Elevhälsa som främjar lärande : om professionellt samarbete i retorik och praktik
Hylander Ingrid, Guvå Gunilla
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB : [2017] : 273 sidor :
ISBN: 9789144110127
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Organisationsförändringar och förändringsledarskap
Jacobsen Dag Ingvar, Andersson Sten
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 320 sidor :
ISBN: 9789144129273
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att organisera för skolframgång : strategier för en likvärdig skola
Jarl Maria, Blossing Ulf, Andersson Klas
Första upplagan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2017] : 180 sidor :
ISBN: 9789127818798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk utvärdering som styrning: en historia från präster till PISA
Karlsson Vestman Ove, Andersson Inger M.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 168 s : 2007 :
Obligatorisk
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap, utveckling, lärande : [grundbok för rektorer och förskolechefer]
Jarl Maria, Nihlfors Elisabet
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 488 s. :
ISBN: 9789127147065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 8-9, 13-14)
Löfqvist Åsa
Projekt som strategi för skolutveckling : en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2015 : 142 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-99496
ISBN: 9789176012178
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Redovisning av uppdraget om nationella skolutvecklingsprogram
Skolverket : 2016 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3593
Obligatorisk
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
Höög Jonas, Johansson Olof
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-10288-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap
Sveningsson Stefan, Alvesson Mats
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 128 s. :
ISBN: 9789147094929
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematiskt kvalitetsarbete för skolväsendet
Skolverket : 2015 :
Obligatorisk
Söderström Anna-Karin
Förskolans ledarskap : för barnens skull
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 142 sidor :
ISBN: 9789144117010
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tema: Skolutveckling och ledarskap
Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 3-4, årgång 18 : 2013 :
Obligatorisk
Ärlestig Helene
Communication between principals and teachers in successful schools
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1927
ISBN: 978-91-7264-671-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar, styrdokument och valbar litteratur.
MI - samtal och förhållningssätt : att framkalla, förädla och förankra motivation
Barth Tom, Näsholm Christina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 333 sidor :
ISBN: 9789144125923
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 136 s. :
ISBN: 978-91-44-08334-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En spagettiröra av röster : [om en förskolas förändringsarbete]
Göthson Harold, Kennedy Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 198 s. :
ISBN: 9789147115082
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engquist Anders
Samtalsmetodik för alla professioner
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789144108940
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjörne Eva
Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
I Cecilia Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling - en antologi. FoU skriftserie nr 8. Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2018 :
Obligatorisk
Elevhälsa som främjar lärande : om professionellt samarbete i retorik och praktik
Hylander Ingrid, Guvå Gunilla
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB : [2017] : 273 sidor :
ISBN: 9789144110127
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Organisationsförändringar och förändringsledarskap
Jacobsen Dag Ingvar, Andersson Sten
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 320 sidor :
ISBN: 9789144129273
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att organisera för skolframgång : strategier för en likvärdig skola
Jarl Maria, Blossing Ulf, Andersson Klas
Första upplagan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2017] : 180 sidor :
ISBN: 9789127818798
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk utvärdering som styrning: en historia från präster till PISA
Karlsson Vestman Ove, Andersson Inger M.
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 168 s : 2007 :
Obligatorisk
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvalitetsarbete i praktiken
Stockholm : Skolverket : 2015 : 22 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591476
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap, utveckling, lärande : [grundbok för rektorer och förskolechefer]
Jarl Maria, Nihlfors Elisabet
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 488 s. :
ISBN: 9789127147065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 8-9, 13-14)
Löfqvist Åsa
Projekt som strategi för skolutveckling : en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2015 : 142 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-99496
ISBN: 9789176012178
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Redovisning av uppdraget om nationella skolutvecklingsprogram
Skolverket : 2016 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3593
Obligatorisk
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
Höög Jonas, Johansson Olof
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-10288-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap
Sveningsson Stefan, Alvesson Mats
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 128 s. :
ISBN: 9789147094929
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Söderström Anna-Karin
Förskolans ledarskap : för barnens skull
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 142 sidor :
ISBN: 9789144117010
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tema: Skolutveckling och ledarskap
Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 3-4, årgång 18 : 2013 :
Obligatorisk
Ärlestig Helene
Communication between principals and teachers in successful schools
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1927
ISBN: 978-91-7264-671-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar och valbar litteratur.