"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande (UVK), 8 hp

Engelskt namn: Educational science, Teaching and Learning

Denna kursplan gäller: 2024-06-24 och tillsvidare

Kurskod: 6PE331

Högskolepoäng: 8

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2024-01-22

Reviderad av: Prefekten, 2024-06-17

Innehåll

I kursen studeras hur individuella, relationella och kontextuella faktorer samspelar och påverkar elevers lärande utifrån ett utvecklingspsykologiskt perspektiv. Vidare beskrivs och praktiseras pedagogiskt ledarskap och lärares relationskompetens med betoning på strategier för konflikthantering och hantering av svåra samtal. Därefter behandlar kursen läroplansteori och dess relevans för att förstå och forma undervisningspraktiken. Fokus ligger på hur läroplaner reflekterar och styr pedagogiska mål och metoder, samt hur dessa kan omsättas i konkreta undervisningssituationer.

Via praktiska tillämpningsövningar får den studerande erfarenhet av att söka, bedöma, bearbeta och diskutera utbildningsvetenskaplig forskning av relevans för elevers lärande och lärares undervisning. Som en del av detta tränas också den studerande på att ge konstruktiv feedback på en utbildningsvetenskaplig text. Röst och tal ingår eftersom det är ett av lärares viktigaste arbetsverktyg och syftar till att ge grundläggande insikter och övning i professionell röstanvändning.

Förväntade studieresultat

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hur aktuell utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning relateras till läraruppdraget.
  • visa kunskap om olika läroplansteoretiska begrepp och perspektiv med betoning på lärares arbete i högstadiet och i gymnasieskolan.
  • identifiera och beskriva principer och strategier för konflikthantering och svåra samtal i skolan.
  • beskriva villkor för undervisning och lärande utifrån individuella, relationella, kontextuella och strukturella faktorer.
  • redogöra för olika aspekter av pedagogiskt ledarskap och lärares relationskompetens

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa strategier med fokus på konflikthantering utifrån ett pedagogiskt ledarskap.
  • visa förmåga till reflektion, empati och insikt gällande hantering av svåra samtal med elever och deras vårdnadshavare.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
 

  • visa reflektion och insikt gällande betydelsen av lärarens pedagogiska ledarskap och relationskompetens för elevers lärande och engagemang.
  • granska, värdera, bearbeta och diskutera utbildningsvetenskaplig forsknings kunskapsbidrag i relation till undervisningspraktiken utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
  • reflektera över hur utvecklingspsykologiska perspektiv på barns och ungdomars utveckling och lärande kan bidra till förståelse för begränsningar och möjligheter i undervisningspraktiken - så väl relationellt som kunskapsmässigt.

Behörighetskrav

Ämneslärare som profession (UVK), 6 hp, Lärande och undervisning (UVK), 7,5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UVK), 7,5 hp samt Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UVK), 7,5 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • Ett muntligt individuellt seminarium (U/G)
  • Ett muntligt seminarium i grupp med skriftlig inlämning (U/G)
  • En skriftlig individuell salstentamen (U/G/VG)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på salstentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 26

Psykologi

Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utdrag från böcker (tillgängligt på Canvas)

Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
ISBN: 9789127135888 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tonårstid : utveckling, problem och psykoterapeutisk behandling
Wrangsjö Björn, Winberg Salomonsson Majlis
2. utg. : Stockholm : Natur och Kultur : 2007 : 399, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-02697-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Chipumbu Havelius Axel
Lågaffektivt bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 197 s. :
ISBN: 9789144114385
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Exekutiva funktioner hos barn och unga
Fleischer Anne Vibeke, From Käte
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-11226-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Texter från Socialstyrelsen (tillgängligt på Canvas)

Barn som utmanar (2010-3-6)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201036
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn som tänker annorlunda (2010-3-8)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201038
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och kompendium kan tillkomma om max 15 sidor

Pedagogik

Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens i växelspelet mellan ’Mig’ och ’Jag’: Begreppsdiskussion med stöd i GH Meads teori.
Pedagogisk forskning i Sverige 28(3) 53-75 : 2023 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Länk finns på kurssajten

Hakvoort Ilse
Skolans konflikthanteringsarbete
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 127 sidor :
ISBN: 9789144140407
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Holm Ivarsson Barbro
MI - motiverande samtal : praktisk handbok för skolan
Fjärde upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2024] : 88 sidor :
ISBN: 9789177414094
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wahlström Ninni
Läroplansteori och didaktik
2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
ISBN: 9789140694768
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 356 sidor :
ISBN: 9789144151045
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendium om konflikthantering och lärares relationskompetens. Utdrag ur böcker och Skolverkets hemsida finns tillgängligt i pdf-format på kurssajten. Läsanvisning: Artiklar och andra texter kan tillkomma.