Engelskt namn: Educational science, Teaching and Learning
Denna kursplan gäller: 2024-06-24 och tillsvidare
Kurskod: 6PE331
Högskolepoäng: 8
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2024-01-22
Reviderad av: Prefekten, 2024-06-17
I kursen studeras hur individuella, relationella och kontextuella faktorer samspelar och påverkar elevers lärande utifrån ett utvecklingspsykologiskt perspektiv. Vidare beskrivs och praktiseras pedagogiskt ledarskap och lärares relationskompetens med betoning på strategier för konflikthantering och hantering av svåra samtal. Därefter behandlar kursen läroplansteori och dess relevans för att förstå och forma undervisningspraktiken. Fokus ligger på hur läroplaner reflekterar och styr pedagogiska mål och metoder, samt hur dessa kan omsättas i konkreta undervisningssituationer.
Via praktiska tillämpningsövningar får den studerande erfarenhet av att söka, bedöma, bearbeta och diskutera utbildningsvetenskaplig forskning av relevans för elevers lärande och lärares undervisning. Som en del av detta tränas också den studerande på att ge konstruktiv feedback på en utbildningsvetenskaplig text. Röst och tal ingår eftersom det är ett av lärares viktigaste arbetsverktyg och syftar till att ge grundläggande insikter och övning i professionell röstanvändning.
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Ämneslärare som profession (UVK), 6 hp, Lärande och undervisning (UVK), 7,5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UVK), 7,5 hp samt Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UVK), 7,5 hp eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på salstentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
ISBN: 9789127135888 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tonårstid : utveckling, problem och psykoterapeutisk behandling
Wrangsjö Björn, Winberg Salomonsson Majlis
2. utg. : Stockholm : Natur och Kultur : 2007 : 399, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-02697-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chipumbu Havelius Axel
Lågaffektivt bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 197 s. :
ISBN: 9789144114385
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Exekutiva funktioner hos barn och unga
Fleischer Anne Vibeke, From Käte
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-11226-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn som utmanar (2010-3-6)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201036
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn som tänker annorlunda (2010-3-8)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201038
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och kompendium kan tillkomma om max 15 sidor
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens i växelspelet mellan Mig och Jag: Begreppsdiskussion med stöd i GH Meads teori.
Pedagogisk forskning i Sverige 28(3) 53-75 : 2023 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Länk finns på kurssajten
Hakvoort Ilse
Skolans konflikthanteringsarbete
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 127 sidor :
ISBN: 9789144140407
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ivarsson Barbro
MI - motiverande samtal : praktisk handbok för skolan
Fjärde upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2024] : 88 sidor :
ISBN: 9789177414094
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67238-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlström Ninni
Läroplansteori och didaktik
2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
ISBN: 9789140694768
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 356 sidor :
ISBN: 9789144151045
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendium om konflikthantering och lärares relationskompetens. Utdrag ur böcker och Skolverkets hemsida finns tillgängligt i pdf-format på kurssajten. Läsanvisning: Artiklar och andra texter kan tillkomma.