Engelskt namn: Educational Science, Teaching and Learning for Extended School
Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare
Kurskod: 6PE290
Högskolepoäng: 8
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2020-04-08
Reviderad av: Prefekten, 2023-11-15
I kursen introduceras och bearbetas läroplansteori relaterat till didaktiska övervägande för lärares undervisning i fritidshem och skola. Fördjupade studier av lärandeteorier ingår för att kunna användas vid planering för och analys av elevers lärande på både grupp- och individnivå. Pedagogiskt ledarskap studeras och praktiseras med fokus på strategier för konflikthantering i fritidshem och skola. Dessutom behandlas hur en vetenskaplig undersökning, byggd på intervju med verksam lärare, planeras, genomförs och analyseras. I samband med detta läggs ett särskilt fokus på upplägg och skrivande av en vetenskaplig rapport. Ett samlat fokus för kursen handlar om att synliggöra relationen mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Ett särskilt fokus läggs på att ta del av fritidspedagogisk forskning och beprövad erfarenhet samt hur denna samlade kunskap kan användas för att förstå och utveckla den fritidspedagogiska verksamheten.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Grundlärare som profession (UK) 6hp, Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp, Kunskap, vetenskap, och forskningsmetodik (UK) 7,5 hp, Etik demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7,5 hp, Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag 15 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehåll tillämpas i varierade former. Syftet med de olika undervisningsinslagen är att förbereda för lärares arbete i pedagogisk verksamhet på vetenskaplig grund. Seminarier och workshops av tillämpande och analyserande karaktär på kursen är obligatoriska och examinerande.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examination sker individuellt vid muntliga seminarier med skriftlig förberedelse, framförallt kopplat kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska moment. Färdighet i konflikthantering samt planering och bearbetning av en intervjustudie examineras i grupp genom tillämpningsövningar i workshops. Kunskap om det fritidshemspedagogiska forskningsfältet samt analys av verksamma pedagogers beprövade erfarenhet examineras genom den vetenskapliga rapporten.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den vetenskapliga rapporten bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första förnyade examinationstillfället ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie examinationstillfället har meddelats. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
ATT SKRIVA AKADEMISK TEXT - Om struktur, stil och språk i akademiska texter
Studieverkstaden, Umeå universitet :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns på kurssajten
Fritidshem och fritidspedagogik- en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
Sveriges Kommuneroch Landstingoch Kommunförbundet Skåne : 2016 :
Fulltext
Obligatorisk
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett gemensamt fokus : Att bygga kulturer för samverkan mellan förskoleklass, fritidshem och grundskola
Söderman Lago Lina, Elvstrand Helene, Antesten Britta, Källman Johanna, Rydell Emma, Vall Kim, Waldeck Ann-Sofie
Cappelen Damm Akademisk AS Nordic Open Access Scholarly Publishing : 2022 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-188754
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns även på kurssajten
Diehl Monika
-Måste det här vara som en väckelserörelse? : en studie om (det som kallas) entreprenöriellt lärande i grundskolan, utifrån Basil Bernsteins begreppsapparat
Umeå : Umeå universitet : 2017 : 112 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789176016947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läs sidorna 9-11, 16-21 och 53-55 (Länk finns även på kurssajten)
Norqvist Maria
Fritidshemmets läroplan under förhandling : formulering, tolkning och realisering av del fyra i Lgr 11
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2022 : 182 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178558650
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läs sidorna 49-57 (Länk finns även på kurssajten)
The impact of Classification and Framing in Entrepreneurial Education: Field Observations i Two Lower Secondary Schools.
Diehl Monika, Lindgren Joakim, Leffler Eva
Universal Journal of Educational Research, Horizon Research Publishing, 3(8), 489-501 : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Länk finns på kurssajten
Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
Hakvoort Ilse, Lundström Agneta
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789151100821
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Texter från Skolverket
Skolverket :
Obligatorisk
Läsanvisning: Länkar finns på kurssajten
Design i lärande
Selander Staffan, Åkerfeldt Anna
Skolverket, Stockholms universitet : 2016 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Länk finns på kurssajten
Välja och värdera digitala verktyg
Skolverket :
Obligatorisk
Läsanvisning: Länk finns på kurssajten
Diaz Patricia
Digitala verktyg för ökad klassrumskommunikation
Lärportalen. www.skolverket.se : 2016 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Länk finns även på kurssajten
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 187 sidor :
ISBN: 9789144156637
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skriva referenser
Umeå universitetsbibliotek :
Guide
Obligatorisk
Skrivguiden (elektronisk resurs)
Stockman Anna, et al.
Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet & Umeå universitet :
http://skrivguiden.se/
Obligatorisk
Towards a science of the art of teaching
Ingår i:
International Journal for Lesson and Learning Studies
Emerald Group Publishing Ltd : 1 : sid. 7-22 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns på kurssajten
Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendium om konflikthantering. Utdrag ur nio böcker, finns tillgängligt i pdf-format på kurssajten.
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Se Umeå UB:s söktjänst
Granström Kjell
Om vuxnas samarbete och kompetensutnyttjande
Ingår i:
Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling.
Stockholm : Skolverket : 2003 : 109 s. : sid. 13-28 :
Läsanvisning: Finns i lärplattformen Canvas
Vi har väldigt lite tid för varandra här. Temporala och spatiala förutsättningar för samverkan mellan grundskola, förskoleklass och fritidshem
Lago Lina, Elvstrand Helene
Utbildning & lärande,14(1), 121-138 : 2020 :
Byréus Katrin
Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 211 s. :
Kunskapsmöjligheter i svenska fritidshem
Saar Tomas, Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria
Nordisk barnehageforskning : 2012 :
Pdf
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Alexanderson Kristina
Källkritik på internet
2. uppl. : Stockholm : Internetstiftelsen i Sverige (IIS : 2016 : 30 s. :
Fulltext (pdf)
ISBN: 9789176116975
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
ATT SKRIVA AKADEMISK TEXT - Om struktur, stil och språk i akademiska texter
Studieverkstaden, Umeå universitet :
Läsanvisning: Finns i lärplattformen Canvas
Fritidshem och fritidspedagogik- en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
Sveriges Kommuneroch Landstingoch Kommunförbundet Skåne : 2016 :
Fulltext
Obligatorisk
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett gemensamt fokus : Att bygga kulturer för samverkan mellan förskoleklass, fritidshem och grundskola
Söderman Lago Lina, Elvstrand Helene, Antesten Britta, Källman Johanna, Rydell Emma, Vall Kim, Waldeck Ann-Sofie
Cappelen Damm Akademisk AS Nordic Open Access Scholarly Publishing : 2022 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-188754
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns även i lärplattformen Canvas
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 187 sidor :
ISBN: 9789144156637
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skriva referenser
Umeå universitetsbibliotek :
Guide
Obligatorisk
Skrivguiden (elektronisk resurs)
Stockman Anna, et al.
Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet & Umeå universitet :
http://skrivguiden.se/
Obligatorisk
Towards a science of the art of teaching
Ingår i:
International Journal for Lesson and Learning Studies
Emerald Group Publishing Ltd : 1 : sid. 7-22 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns i lärpalttformen Canvas
Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
Hakvoort Ilse, Lundström Agneta
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789151100821
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Se Umeå UB:s söktjänst
Granström Kjell
Om vuxnas samarbete och kompetensutnyttjande
Ingår i:
Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling.
Stockholm : Skolverket : 2003 : 109 s. : sid. 13-28 :
Läsanvisning: Finns i lärplattformen Canvas
Nordisk barnhageforskning
Saar Tomas, Löfdahl Annika, Hjalmarsson Maria
Avdelning för utbildningsvetenskap, karlstads Universitet, Sverige : 2012 :
Kunskapsmöjligheter i svenska fritidshem
Läsanvisning: Finns i lärplattformen Canvas
Jansson Bo
Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67655-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 2: 15 sidor