Engelskt namn: Educational Science, Teaching and Learning for Preschool
Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare
Kurskod: 6PE220
Högskolepoäng: 8
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14
Reviderad av: Prefekten, 2023-12-13
I kursen bearbetas perspektiv på kunskaps- och vetenskapsteori relaterat till didaktiska överväganden i förskoleverksamhet. Ett särskilt fokus läggs på att söka och ta del av aktuell förskolepedagogisk forskning och hur denna samlade kunskap kan användas i, och ligga till grund för, den pedagogiska verksamheten. Med stöd i utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning, bearbetas hur aktiviteter kan planeras och analyseras för att möjliggöra alla barns utveckling och lärande. Dessutom behandlas hur en vetenskaplig undersökning som bygger på intervju kan planeras och genomföras, samt principiella frågor kring upplägg och skrivande av en vetenskaplig rapport. I kursen ingår även förskollärares ledarskap med fokus på strategier för hantering av konflikter.
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Lärande och undervisning (UK) 7.5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7.5 hp och Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7.5 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och rollspel där kursinnehåll tillämpas i varierade former. Syftet med de olika undervisningsinslagen är att förbereda för förskollärares didaktiska arbete med verksamhet på vetenskaplig grund. Genomgående under skrivprocessen av rapporten genomförs workshops där studenterna i mindre grupp under ledning av lärare får möjlighet att bearbeta och diskutera de olika delarna i rapporten.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och rollspel, workshops och en skriftlig vetenskaplig rapport med empiri genererad från intervju med en förskollärare.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den skriftliga individuella rapporten bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor : undervisning i förskolan
Solna : Skolforskningsinstitutet : [2019] : 71 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
ISBN: 9789198438369
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201039
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30
(från grå ruta)-35 & 39.
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Hultman Annica, Ribaeus Katarina
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2021] : 178 sidor :
ISBN: 9789147139842
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Jacobsson Katharina, Skansholm Ann
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 155 sidor :
ISBN: 9789144121970
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 5, 6 och 9
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur
Ledsna barn
Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
ISBN: 978-91-86301-96-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29
(ej självmordstankar), 31-37 & 41.
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789147127788
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Stockholm : Skolverket : 2018-03-23T10:00:00+01:00 : 112 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3932
ISBN: 978-91-7559-318-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten. Texter/utdrag tillkommer även för delen om psykologi som är tillgängliga på lärplattformen.
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Denscombe Martyn
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
ISBN: 9789144122885
Se Umeå UB:s söktjänst
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
2010 : 118 s. :
ISBN: 9789197761567
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsén Gunnar
Vad säger forskningen om svensk förskola?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 203 sidor :
ISBN: 9789147133482
Se Umeå UB:s söktjänst