I kursen studeras det offentliga skolväsendet, högskolan, eftergymnasial utbildning, folkhögskolor, yrkeshögskolor, fristående skolor samt enskilda utbildningsanordnare vad gäller mål, innehåll, organisation, verksamhet och styrdokument. Tillträdesregler till de olika utbildningsformerna behandlas teoretiskt och praktiskt. Olika källor för utbildningsinformation samt statligt studiestöd studeras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för huvuddragen i det svenska utbildningssystemets organisation och styrning, med särskilt fokus på övergångar mellan olika skolformer
identifiera generella likheter och skillnader avseende andra länders utbildningssystem
Färdigheter och förmåga
tillämpa nationella styrdokument samt tillträdesregler för gymnasieskola, vuxenutbildning, högskola och annan eftergymnasialutbildning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt granska och värdera information från olika aktörer inom utbildningsväsendet utifrån studie- och yrkesvägledningens etiska principer
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt laborativ vägledningsträning under individuell handledning. Föreläsningarna syftar till att introducera studenterna till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering av kursinnehållet. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar avser att befästa kursinnehåll samt att ge stöd för att uppnå förväntade studieresultat.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examination
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinationer sker genom:
individuell skriftlig uppgift som även seminariebehandlas (U/G),
gruppuppgift som även seminariebehandlas (U/G/)
individuell skriftlig salstentamen (U/G/VG)
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den skriftliga individuella salstentamen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.