Kursen behandlar fördjupat kritiskt det utbildningspolitiska fältet. Den innehåller en översikt av utbildningspolicys på internationell och nationell nivå. I kursen studeras relationerna mellan politiska sammanhang, processer och resultat, och dessa illustreras med hjälp av konkreta exempel på europeiska och svenska policys. Kursen presenterar och analyserar policyforskning och reflekterar över kopplingarna mellan utbildningspolicy och pedagogisk verksamhet. Mer specifikt är kursen strukturerad utifrån: att förstå utbildningspolicy, hur den genomförs och mottas i skolan; vilka värden utbildningspolicys representerar och hur dessa förmedlas i utbildningsinstitutioner samt vad politik och forskning om politik innebär för lärare och elever. I kursen används fallstudier för att analysera dessa teman, baserade på forskning inom följande områden:
Marknadsorientering och privatisering av skolan.
Inklusion i lärarutbildning och utbildning.
Förändrad utbildningsstyrning inom EU och internationella organisationers roll i utbildningspolitiken.
Fallstudierna kommer att ha både svenska och internationella jämförande inslag.
Förväntade studieresultat
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse
visa djupare kunskap om utvecklingstrenderna inom svensk och internationell utbildningspolitik
Färdighet och förmåga
identifiera och problematisera frågor som rör värden inom utbildningspolitik och utbildningsmål, så som dessa formuleras av regeringar och internationella organisationer
identifiera och analysera politiska frågor som rör det egna verksamhetsområdet och diskutera deras implikationer för skolor och elever
Värderingsförmåga och förhållningssätt
analysera och kritiskt utvärdera utvalda policys utveckling för skola och lärarpraktik
relatera sin kännedom om utbildningspolicy till specifika politikområden, och kunna omsätta denna kunskap i skriftlig och muntlig presentation
Behörighetskrav
Tidigare högskolestudier om 90 hp. Engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Kursen ges som en kombination av föreläsningar, seminarier, handlett enskilt arbete och studentpresentationer. I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
All undervisning sker på engelska.
Examination
Bedömningen grundas på:
En uppsats på 3 000 ord.
En individuell studentpresentation.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
Kan ej läsas i kombination med 2PE142 Utbildningspolicy och pedagogisk praktik ur internationella perspektiv, 7.5 hp eller 6PE239 Utbildningspolicy och pedagogisk praktik ur internationella perspektiv, 7.5 hp.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.