"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsplanering, 7,5 hp

Engelskt namn: Education Planning

Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 2IP051

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2024-10-08

Innehåll

Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Kursen behandlar utbildningsplaneringens process och dess ingående delar, liksom möjligheter och begränsningar med utbildning som verktyg för verksamhetsutveckling. Vidare behandlar kursen teorier om/perspektiv på lärande och hur de kan tillämpas i olika sammanhang inom idrottens område (ideell, offentlig och privat sektor). Slutligen berör kursen samhällets digitalisering i relation till utbildning och arbetsliv.

Förväntade studieresultat

Utbildningsplanering 7,5 hp
Education Planning, 7,5 credits

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva utbildningsplaneringsprocessen och dess ingående delar
  • redogöra för teorier om/perspektiv på lärande och utbildning

Färdighet och förmåga

  • självständigt upprätta vetenskapligt förankrade planer för utbildning i relation till relevanta utbildningsbehov inom idrottens område
  • diskutera digitalisering i relation till utbildning och arbetsliv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera och argumentera för utbildningsinsatser som del i organisationsutveckling och förändringsarbete

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moduler kan ges på engelska.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • En individuell skriftlig digital salstentamen (U/G)
  • En individuell skriftlig utbildningsplan (U/G/VG)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs väl godkänt betyg på den individuella skriftliga utbildningsplanen samt godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.


TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 41

Human resource development : att utveckla individer, grupper och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 287 sidor :
ISBN: 9789144090962
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2021 : 200 sidor :
ISBN: 9789151106878
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rahm Lina
Den digitala medborgarens genealogi: en historia om folkbildningsförhoppningar
Vägval i skolans historia. Tidskrift för svensk undervisningshistoria : 2019 :
Obligatorisk

Därutöver tillkommer 3-5 vetenskapliga artiklar