TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till Pedagogiska institutionen! Så roligt att du ska läsa hos oss. Du är antagen till kursen Utbildningsdesign för E-lärande i arbetslivet, 7,5 hp , men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Kom igång med dina studier
Du behöver registrera dig själv på kursen på Ladok för studenter som du når via Studentwebben från och med 25 oktober. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen.
För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta här nedanför.
1. Aktivera ditt Umu-id.
Läs och aktivera Umu-id: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.
2. Registrera dig på kurs
En registrering krävs för att du ska kunna fullfölja kursen och även kunna få beviljat studiemedel ifrån CSN. Du som student registrerar dig själv via nationella Ladokportalen som nås via studentwebben: https://www.umu.se/student/.
Webbregistreringen är öppen 25 oktober - 4 november. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering: administration.pedag@umu.se
Har du villkorlig behörighet (VI) på din antagning till kursen behöver du intyga att du uppfyller behörigheten innan du kan registrera dig på din kurs. Senast kursstart måste du intyga din behörighet till studievägledaren på: info.pedag@umu.se
3. Logga in på canvas
För att komma igång med studierna börjar du med att logga in på canvas: https://www.canvas.umu.se/. Logga in med ditt Umu-id.
Från den 25 oktober hittar du info hur du startar upp dina studier via Canvas.
För support kontakta: support-kurser@pedag.umu.se
Kursstartsinfo
Under fredagen den 1 november kommer ansvarig lärare skriva och hälsa välkommen i informationsforumet, men du förväntas INTE vara uppkopplad en viss tid den 1 november för något intropass. Istället kan du under dagen logga in på kursens sida i canvas och ta del av det material som finns och t.ex. börja lägga upp hur du vill ta dig an litteraturen, läsa igenom schemat och läsa hur respektive uppgift under kursen kommer vara upplagd.
Schemat kommer att publiceras ca 4 v före kursstart.
Denna kurs är helt på distans, utan fysiska träffar.
Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och via grupparbete där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. När under arbetsdagen/-veckan du gör uppgifter är upp till dig så länge du håller dig till sluttiden för inlämning. Kursen är 7,5 hp och ges på 50 % studietakt mellan 1 nov 2024 - 19 jan 2025.
I kursplanen finns information om kursens innehåll och i litteraturlistan vilka böcker eller artiklar du ska läsa till respektive modul. Tänk på att ordna böckerna i god tid innan varje modul startar.
Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga. Kommunikationen mellan er studenter och lärarna kommer främst att ske via canvas. På kurssidan i canvas kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.
Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Lärarna tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen, vilket innebär att de också svarar på frågor. Ställ gärna generella frågor till lärarna i forumet "Frågor till lärarna", så kan fler på kursen ta del av svaren.
Kika gärna på Digitala studiestartsföreläsningar som ges den 27-30 augusti.
Se mer info på länk nedan.
Övergripande kursfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till vår studievägledare Jenny på: info.pedag@umu.se
Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan ni ställa till vår administratör Susanne på: administration.pedag@umu.se
Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.
Under semesterperioden juli - augusti kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.