Kursen omfattar två moment om vardera 7,5 högskolepoäng:
Moment 1: Introduktion till samhällsekonomi (7,5 hp)
Momentet inleds på mikronivå vars avsikt är att ge kunskap om hur marknadsmekanismer och politiska beslutet påverkar samhällets fördelning av resurser till hushåll och företag. Faktorer som påverkar hushållens konsumtion och företagens produktion av varor och tjänster studeras. Prisbildningen på en konkurrensmarknad och dess betydelse för en effektiv fördelning av samhällets resurser studeras och analyseras. Olika marknadsformer behandlas översiktligt.
Momentet fortsätter därefter på makronivå. Avsikten är här att ge kunskaper om ekonomiska omständigheter och ekonomisk politik som påverkar samhällsutvecklingen. Samhällets ekonomi som helhet studeras och analyseras. De faktorer som bestämmer produktionens tillväxt, arbetslöshet och inflation behandlas. Kreditmarknadens och utrikeshandelns roll inom samhällsekonomin studeras. Därvid beaktas ett ökat europeiskt samarbete.
Moment 2: Turismekonomi (7,5 hp)
I detta moment tillämpas nationalekonomisk teori på turismnäringens (och tjänstenäringars) problem. I momentet diskuteras särdrag för utbud av och efterfrågan efter tjänster i turism. Vidare behandlas upplåtelse av och prissättning av natur- och kulturmiljöer (t ex ekoturism). En översikt ges över turismnäringens samhällsekonomiska betydelse samt om metoder för att beräkna turismekonomiska effekter.