Trygga lärmiljöer, identitet och intersektionalitet
15 hp
Avancerad nivå
Distans
Hösttermin 2024
Om kursen
Tänker du att upplevelsen av trygghet kan ha betydelse för barns och ungas lärande och identitetsskapande? Funderar du över hur gemensamma, sociala värden kan förmedlas - samtidigt som individualitet uppmuntras? Skulle du vilja lära dig mer om hur du kan arbeta professionellt med detta i ditt pedagogiska sammanhang?
Den här kursen syftar till att fördjupa kunskaper om relationer mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet - och därigenom även att främja förmågan till professionellt, pedagogiskt arbete. Barn- och ungdomsperspektivet är centralt i kursen. Den värdemässiga grunden tas i alla barns och ungas rättigheter till att uppleva sig som individer med samma möjligheter, lika värde och rätt till liv, utveckling och lärande: Ingen ska behöva känna otrygghet i förskolan eller skolan (FN 1948; FN 2009; Skollagen 2010:800; UNICEF, 1989).
I kursen beaktas också att lärande och identitetsskapande sker i sociala sammanhang där mångfaldsaspekter som exempelvis ålder, klass, kön, sexualitet, etnicitet och funktionsvariationer sammanstrålar. Med vetenskaplig förankring identifieras, analyseras och problematiseras utmaningar och möjligheter i arbetet med inkluderande lärmiljöer, jämlikt identitetsskapande och lika sociala förutsättningar för lärande. I kursen omfattas också sociala arenor på nätet. Kursens deltagare erbjuds möjligheter till fördjupade kunskaper om vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt, som är relevanta för enskilda lärmiljöers förutsättningar och lärares professionella, pedagogiska arbete.
Trygga lärmiljöer, identitet och intersektionalitet, 15 hp
Hösttermin 2024
Startar
2 september 2024
Slutar
19 januari 2025
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsspråk
Svenska
Studieform
Blandade tider,
50%,
Distans
Antal obligatoriska träffar
Inga obligatoriska träffar
Upplägg för distanskurs
Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen sker i form av egna litteraturstudier, föreläsningar och seminarier. Under kursen används en nätbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna skall ha tillgång till internetansluten dator. Kursen genomförs med stöd av fri programvara. Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, exempelvis i form av skriftliga redovisningar eller seminarier. I kursen ingår deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Behörighetskrav
Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 23 250 kr.
Total studieavgift: 23 250 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-68629
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 april 2024.
Du kan inte längre anmäla dig.