Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-12-14
Reviderad av: Prefekten, 2023-06-21
Innehåll
Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas ledarskap inom idrott och träning på en grundläggande nivå. Undervisnings- och ledarskapsprocesser problematiseras inom ramen för idrott och träning av individer och grupper i olika åldrar. Ledarskapsfilosofier som är i linje med riktlinjer för svensk idrott samt effekter av olika ledarskapsstilar gentemot individer och grupper/lag som påverkar prestation, tävling och hälsa utvecklas, tillämpas och analyseras i olika idrottsliga praktiker. Egen kommunikativ och organisatorisk förmåga i idrottsliga sammanhang tränas och utvecklas på en grundläggande nivå.
Förväntade studieresultat
Tillämpat tränarskap 1, 7,5 hp Applied coaching 1, 7,5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
visa grundläggande kunskap om verbala- och icke verbala beteenden som kommunicerar positiv förstärkning och uppmuntrar handling
visa förståelse för olika tränar- /ledarskapsmetoder för arbete med utövare på olika nivåer
förstå hur olika perspektiv och synsätt på lärande påverkar utövare och tränare vid träning och tävling
Färdigheter och förmåga
tillämpa och reflektera kring olika typer av feedback och kommunikation för prestationsutveckling, tävling och hälsoinriktat beteende
tillämpa olika tränar- / ledarskapsmetoder på både individ- och gruppnivå
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över ledares olika tränar- /ledarskapsfilosofier och ledarskapsmetoder i olika idrottspraktiker.
reflektera över det egna praktiska tränarskapet
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och praktiska inslag. Delar av undervisningen kan kräva att studenten har tillgång till ett lag eller en grupp idrottsutövare. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
En workshop om lärandeteorier (U/G)
Två examinerande seminarier med tillhörande skriftlig inlämningsuppgift (U/G/VG)
Tre individuella tillämpade ledarskapsuppgifter med tillhörande skriftlig reflektion (U/G/VG)
För att bli godkänd på kursen (G) krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli Väl Godkänd (VG) på kursen krävs att minst två av kursens examinerande inslag är Väl Godkända och att övriga uppgifter är godkända.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 20
Stafford Ian Coaching children in sport London : Routledge : 2011 : 296 s. : ISBN: 9780415493901 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
An introduction to sports coaching : connecting theory to practice Jones Robyn L., Kingston Kieran. 2. ed. : New York : Routledge : 2013 : 260 s. : ISBN: 978-0-415-69490-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Routledge handbook of sports coaching Potrac Paul, Gilbert Wade., Denison Jim London : Routledge : 2013 : xviii, 507 pages : ISBN: 9781138860438 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Idrottens ledarskap Andra upplagan : Stockholm : SISU Förlag : [2023] : 133 sidor : ISBN: 9789177270959 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst