Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen kommer lärande och coaching-processer inom ramen för idrott problematiseras. Vidare kommer teoretisk kunskap om coachingmetoder, coaching-filosofier och lärandeteorier som påverkar utvecklingen hos individer och grupper att användas och analyseras inom idrottslig praktik.
Förväntade studieresultat
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
visa kunskap om lärande och coachingprocesser inom olika idrottsliga praktiker
ha kännedom om och förståelse för faktorer som påverkar individuell och gruppbaserad utveckling
Färdigheter och förmåga
tillämpa och analysera olika coaching-färdigheter i relation till individer och grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över sin egen coaching i idrottspraktiken i relation till coaching-metoder och lärandeteorier
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs via en nätbaserad plattform där undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och handledning genomförs med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen bedrivs i huvudsak asynkront, men synkrona inslag kan förekomma (icke obligatoriska inslag). För att tillämpa vissa viktiga delar i coaching krävs att studenten har tillgång till ett lag eller en grupp idrottare.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
Ett individuellt skriftligt seminarium (U/G)
En individuell muntlig uppgift (U/G)
En individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten
Tillgodoräknanden Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 50
Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice Cassidy Tania, Jones Robyn L, Potrac Paul 2. ed. : London : Routledge : 2009 : 216 s. : ISBN: 978-0-415-44271-8 (hbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
The power of feedback Hattie John, Timperley Helen Review of Educational Research 77(1) : 2007 : 81-112 : Obligatorisk
Jones, R.L. & Kingstone, K. (eds). An introduction to sports coaching: connecting theory to practice Routhledge : 2013 : Obligatorisk Läsanvisning: ISBN: 9781136510465
Developing a successful coaching philosophy: A step-by-step approach Van Mullem P., Brunner D. Strategies, 26 (3), 29-34 : 2013 : Obligatorisk
A critical analysis of the conceptualization of coaching philosophy Cushion C., Partington M. Sport, education and society, 21 (6), 851-867 : 2016 : Obligatorisk
Ytterligare artiklar kan komma att användas under kursen.