Beslutad av: Programråd för masterprogram inom folkhälsovetenskap, 2020-11-18
Reviderad av: Programråd för masterprogram inom folkhälsovetenskap, 2023-05-22
Innehåll
Denna kurs syftar till att öka studenternas kunskap inom området hälsopromotion genom att utveckla färdigheter i att planera och kritiskt diskutera framtagandet och genomförandet av hälsofrämjande insatser. Teorier, ramverk, och forskning kommer att presenteras, diskuteras och appliceras i relation till insatsernas utveckling, utformning, och styrning.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Förstå betydelsen av hälsofrämjande insatser
Färdigheter och förmåga Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Motivera framtagandet av en hälsofrämjande insats.
Definiera omfattningen av, och målet med, en hälsofrämjande insats.
Reflektera över hur målet med en hälsofrämjande insats kan uppnås.
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Integrera litteratur (teorier, ramverk och forskning) i framtagandet av en hälsofrämjande insats.
Kritiskt diskutera olika exempel på hälsofrämjande insatser.
Behörighetskrav
För sökande till kursen som fristående kurs, krävs minst 120 hp varav minst 30 hp inom ett av följande områden: hälso- och sjukvård, miljö- och hälsoskydd eller samhällsvetenskap samt Engelska B/6 från svenskt gymnasium eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
All undervisningen sker på engelska och ges i form av föreläsningar (fysiska live eller inspelade digitalt) och grupparbeten samt en obligatorisk diskussion och en obligatorisk skriftlig hemtentamen.
Examination
Denna kurs examineras individuellt genom en skriftlig hemtentamen samt aktivt deltagande vid en obligatorisk diskussion. Den skriftliga tentamen betygsätts med betygen VG (Väl Godkänd), G (Godkänd) och U (Underkänd), medan betygen G (Godkänd) och U (Underkänd) ges vid den obligatoriska diskussionen. De övergripande betygen för kursen är VG, G och U. För att få betyget G på hela kursen krävs att samtliga examinerade moment är godkända och för att erhålla betyget VG krävs dessutom att hemtentamen är Väl Godkänd. Studenter som inte får godkänt betyg på den obligatoriska diskussionen kommer få en kompletterande uppgift att genomföra enligt instruktioner från examinator. Studenter som inte får godkänt betyg på den skriftliga hemtentamen kommer få komplettera sin tentamen enligt synpunkter från examinator och åter lägga fram sitt reviderade arbete för en andra bedömning inom en tidsram som bestäms av examinator. Efter att ha omarbetat sin hemtentamen kan studenten erhålla betygen Godkänd eller Underkänd, men inte Väl Godkänd. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt (U) resultat till godkänt (G), komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Studenter som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.