Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen avhandlas inledningsvis de skandinaviska idrottsystemens särart, med särskilt fokus på dess politiska och kulturella beståndsdelar. Vidare bearbetas teoretiska perspektiv på talangidentifiering och talangutveckling och deras betydelse för skandinavisk idrott, med särskilt fokus på pedagogiska perspektiv. Slutligen behandlas i kursen hur talangidentifiering och talangutveckling påverkar ledare och utövare.
Förväntade studieresultat
Talangutveckling i skandinavisk idrott, 7.5 hp Talent Development the Scandinavian Way, 7.5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Visa kunskap om de skandinaviska idrottssystemens särdrag
Visa förståelse för olika perspektiv på talangidentifiering och talangutveckling inom skandinavisk idrott
Färdigheter och förmåga
·Analysera talangidentifiering och talangutveckling ur ett pedagogiskt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Reflektera kring hur talangidentifiering och talangutveckling påverkar ledare och utövare
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar och handledning. Hela undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen bedrivs i huvudsak asynkront, men synkrona inslag förekommer. Undervisningen bedrivs uteslutande på engelska.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
En individuell muntlig uppgift (U/G)
En individuell skriftlig uppgift (U/G/VG)
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den individuella skriftliga uppgiften och godkänt betyg på den individuell muntliga uppgiften.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 26
Bairner, A. Whats Scandinavian about Scandinavian sport? Sport in Society, 13(4), 734743 : 2010 : Obligatorisk
Coaching children in sport Bailey Richard, Stafford Ian London : Routledge : 2011. : xxi, 296 p. : ISBN: 0203850688 (e-book) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: pp. 39-56
Talent identification and development in sport : international perspectives Baker Joseph, Cobley Steve, Schorer Jörg Second edition. : London : Routledge : 2020 : 1 online resource : Online access for UMUB ISBN: 9781000206678 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Bergsgard, N.A., & Norberg, J. Sport policy and politics the Scandinavian way Sport in Society, 14(4), 567582 : 2010 : Obligatorisk
Côté, J., & Vierimaa, M The developmental model of sport participation: 15 year after its first conceptualization. Science & Sports, 29, S63S69 : 2014 : Obligatorisk
Ellingsen, J.E. & Danielsen, A.G. Norwegian childrens rights in sport and coaches understanding of talent. International Journal of Childrens Rights, 25, 412-437. : 2017 : Obligatorisk
Sport in Scandinavia and the Nordic countries Green Ken, Sigurjónsson Thorsteinn, Skille Eivind Åsrum London : Routledge : 2019 : xiv, 208 sidor : ISBN: 9781138052154 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lloyd, R.S., & Oliver, J.L. The youth physical development model. A new approach to long term athletic development. Strength and Conditioning Journal, 34(3), 6172. : 2012 : Obligatorisk
Ronglan, L.T. Elite sport in Scandinavian welfare states: legitimacy under pressure International Journal of Sport Policy and Politics, 7(3), 345363. : 2015 : Obligatorisk
Storm, R., Kollerup Jensen, T., & Nilsen, K. Swedish Elite Sport. External Evaluation Danish Institute for Sports Studies. : 2024 : Obligatorisk
Waldron, S., DeFreese, J.D., Register-Mihalik, J., The costs and benefits of early sport specialization: A critical review of literature. Quest, 72(1), 118 : 2020 : Obligatorisk