Engelskt namn: Speech and language impairment in children
Denna kursplan gäller: 2022-08-29 och tillsvidare
Kurskod: 3LO066
Högskolepoäng: 12
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2021-12-01
Kursen innebär en fördjupning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa. Kursen består av två moduler: Modul 1 (7,5 hp) och modul 2 (4,5 hp). I modul 1 beaktas störningar i tal-, språk- och kommunikationsutvecklingen i relation till barnets allmänna utveckling; oralmotorisk utveckling och barnets ät- drick- och sväljsvårigheter; testmetoder, utredning, diagnosticering och intervention av olika typer av språk-, tal-, kommunikation- och oralmotoriska svårigheter i olika åldrar. I modul 2 beaktas flerspråkig utveckling; intervention på det flerspråkiga barnets olika språk; hörselskadors inverkan på språk, tal och röst; logopedisk intervention och utvärdering vid CI hos barn; selektiv mutism; språkstörningar hos skolbarn och samförekomsten med andra funktionshinder.
Modul 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att:
Värderingsförmåga och förhållningsätt
Efter genomgången kurs skall studenten:
Modul 2
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten:
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1, genomgångna kurser i termin 2 samt ha genomgått kurserna Språk-och talutveckling 6 hp och Talkommunikation III 7,5 hp eller motsvarande..
Undervisningen ges i form av föreläsningar, case, aktivitet på nätbaserad lärplattform, workshops och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktiv medverkan.
Kursen examineras i form av skriftligt prov, aktivitet på nätbaserad lärplattform, gruppövningar samt seminarier. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla examinerande uppgifter är godkända. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Childhood Apraxia of Speech
American Speech-Language-Hearing Association (Practice Portal) :
Länk
Obligatorisk
Childhood Apraxia of Speech. Selective Mutism.
American Speech-Language-Hearing Association (Practice Portal) :
Länk
Obligatorisk
Bishop D. V. M.
Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children
Classic edition : London : Psychology Press : 2014 : 348 p. :
ISBN: 9781848721500
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2-6
Logopedi. Kapitel 6, 8-14, 28, 37
Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B
1:a uppl. Lund: Studentlitteratur : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 11-14, moment II
Språkutveckling och språkstörning hos barn.
Nettelbladt U, Salameh E.K
Studentlitteratur : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1-2, 4, 6, 8-10.
Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
Paul R, Norbury C, Gosse C
Elsevier : 2018 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1-5 (Kapitel 5, moment II).
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-3, 9-10 (moment II)
Wallach Geraldine P.
Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
ISBN: 9780323040334
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-4
Artiklar tillkommer
Pediatric swallowing and feeding : assessment and management
Arvedson Joan C, Brodsky Linda
2. ed. : San Diego : Singular Thomson Learning : cop. 2002 : 644 s. :
ISBN: 0-7693-0076-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 7, 9, 13.
Barn utvecklar sitt språk.
Bjar L, Liberg C
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02793-1 : 2003 :
Grundbok i logopedi
Hartelius Lena, Johansson Kerstin, Levlin Maria, Schalling Ellika, Södersten Maria, Andersson Ketty, Backman Ellen, Bergström Liza, Blom Johansson Monica, Björnström Markus, Brunnegård Karin, Edmar Lagerberg Tove, Gonzalez Lind Margareta, Granqvist Svante, Hallin Anna Eva, Hansson Kristina, Hertegård Stellan, Havstam Christina, Hedenius Martina, Henriksson Ingrid, Holmberg Jenny, Hybbinette Helena, Hägglund Patricia, Iwarsson Jenny, Johansson-Malmeling Charlotte, Klintö Kristina, Körner Gustafsson Joakim, Laakso Katja, Lindgren Josefin, Lundeborg Hammarström Inger, Lyberg Åhlander Viveka, Löfkvist Ulrika, McAllister Anita, Malmenholt Ann, Marklund Ulrika, Miniscalco Carmela, Mogren Åsa, Nakeva von Mentzer Cecilia, Nilsson Karin, Nygren Ulrika, Nyman Anna, Persson Christina, Reuterskiöld Christina, Rydell Roland, Sandgren Olof, Sahlén Birgitta, Saldert Charlotta, Samson Ineke, Samuelsson Christina, Strömbergsson Sofia, Thunberg Gunilla, Tonér Signe, Tuomi Lisa, Åsberg Johnels Jakob, Öberg Linnéa, Östberg Per, Alm Per, Lyons Lena, Engqvist Jeanette, Hartelius Lena, Johansson Kerstin, Levlin Maria, Schalling Ellika, Södersten Maria
Studentlitteratur AB : 2024 : 632 sidor :
ISBN: 9789144181370
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 38
Håkansson G
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03070-3 : 2003 :
Leonard L.B.
Children with specific language impairment.
USA: MIT Press : 1997 :
Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barns utveckling.
Trillingsgaard A, Dalby M, Ostergaard J
Lund: Studentlitteratur : 2000 :
Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
Paul R, Norbury C, Gosse C
Elsevier : 2018 :
Läsanvisning: Kapitel 7-9
Langugage development. Foundations, process, and clinical applications (Third edition)
Capone Singleton N, Schulman B B
Burlington: Jones & Bartlett Learning : 2018 :
Clinical management of motor speech disorders in children.
Caruso A J, Strand E
USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
Läsanvisning: Kapitel 1-6, 8.
Wallach Geraldine P.
Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
ISBN: 9780323040334
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 5-10
Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
Paul R, Norbury C, Gosse C
Elsevier : 2018 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1-5 (Kapitel 5, moment II).
Childhood Apraxia of Speech
American Speech-Language-Hearing Association (Practice Portal) :
Länk
Obligatorisk
Childhood Apraxia of Speech. Selective Mutism.
American Speech-Language-Hearing Association (Practice Portal) :
Länk
Obligatorisk
Bishop D. V. M.
Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children
Classic edition : London : Psychology Press : 2014 : 348 p. :
ISBN: 9781848721500
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2-6
Logopedi
Lyons Lena, Hartelius Lena
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 540 s. :
ISBN: 978-91-44-03886-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6, 8-14, 28, 37 (Kapitel 11-14, moment II)
Språkutveckling och språkstörning hos barn.
Nettelbladt U, Salameh E.K
Studentlitteratur : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1-2, 4, 6, 8-10.
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-3, 9-10 (moment II)
Wallach Geraldine P.
Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
ISBN: 9780323040334
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-4
Artiklar och kopierat material tillkommer.
Pediatric swallowing and feeding : assessment and management
Arvedson Joan C, Brodsky Linda
2. ed. : San Diego : Singular Thomson Learning : cop. 2002 : 644 s. :
ISBN: 0-7693-0076-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 7, 9, 13.
Barn utvecklar sitt språk.
Bjar L, Liberg C
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02793-1 : 2003 :
Håkansson G
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03070-3 : 2003 :
Leonard L.B.
Children with specific language impairment.
USA: MIT Press : 1997 :
Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barns utveckling.
Trillingsgaard A, Dalby M, Ostergaard J
Lund: Studentlitteratur : 2000 :
Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
Paul R, Norbury C, Gosse C
Elsevier : 2018 :
Läsanvisning: Kapitel 7-9
Langugage development. Foundations, process, and clinical applications (Third edition)
Capone Singleton N, Schulman B B
Burlington: Jones & Bartlett Learning : 2018 :
Clinical management of motor speech disorders in children.
Caruso A J, Strand E
USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
Läsanvisning: Kapitel 1-6, 8.
Wallach Geraldine P.
Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
ISBN: 9780323040334
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 5-10
Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
Paul R, Norbury C, Gosse C
Elsevier : 2018 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1-5 (Kapitel 5, moment II).
Childhood Apraxia of Speech
American Speech-Language-Hearing Association (Practice Portal) :
https://www.asha.org/PRPSpecificTopic.aspx?folderid=8589935338§ion=Overview
Obligatorisk
Bishop D. V. M.
Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children
Classic edition : London : Psychology Press : 2014 : 348 p. :
ISBN: 9781848721500
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2-6
Logopedi
Lyons Lena, Hartelius Lena
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 540 s. :
ISBN: 978-91-44-03886-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6, 8-14, 28, 37 (Kapitel 11-14, moment II)
Språkutveckling och språkstörning hos barn.
Nettelbladt U, Salameh E.K
Studentlitteratur : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 1-2, 4, 6, 8-10.
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-3, 9-10 (moment II)
Wallach Geraldine P.
Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
ISBN: 9780323040334
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-4
Artiklar och kopierat material tillkommer.
Pediatric swallowing and feeding : assessment and management
Arvedson Joan C, Brodsky Linda
2. ed. : San Diego : Singular Thomson Learning : cop. 2002 : 644 s. :
ISBN: 0-7693-0076-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 7, 9, 13.
Barn utvecklar sitt språk.
Bjar L, Liberg C
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02793-1 : 2003 :
Håkansson G
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03070-3 : 2003 :
Leonard L.B.
Children with specific language impairment.
USA: MIT Press : 1997 :
Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barns utveckling.
Trillingsgaard A, Dalby M, Ostergaard J
Lund: Studentlitteratur : 2000 :
Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
Paul R, Norbury C, Gosse C
Elsevier : 2018 :
Läsanvisning: Kapitel 7-9
Langugage development. Foundations, process, and clinical applications (Third edition)
Capone Singleton N, Schulman B B
Burlington: Jones & Bartlett Learning : 2018 :
Clinical management of motor speech disorders in children.
Caruso A J, Strand E
USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
Läsanvisning: Kapitel 1-6, 8.
Wallach Geraldine P.
Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
ISBN: 9780323040334
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 5-10