Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-08
Innehåll
I kursen behandlas grundläggande språkvetenskapliga och didaktiska teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Styrdokumenten i svenska som andraspråk studeras. Metoder för ett språkutvecklande arbetssätt som kan tillämpas i alla skolans ämnen behandlas.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna Kunskap och förståelse
redogöra för olika definitioner av, samt teorier om, flerspråkighet
visa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter av andraspråksutveckling
visa grundläggande kunskaper om språkutvecklande arbetssätt
Färdighet och förmåga
kunna tillämpa och diskutera mål och riktlinjer i styrdokument för ämnet svenska som andraspråk
kunna reflektera över de språkliga krav som skolan ställer och hur undervisning kan stödja utveckling av språkliga färdigheter hos alla elever
kunna använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna reflektera över och diskutera faktorer som påverkar andraspråksutveckling på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen är helt nätbaserad och allt pedagogiskt material tillhandahålls via en lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom en läslogg (1,5 hp), en muntlig presentation (1,5 hp) samt en skriftlig inlämningsuppgift (4,5 hp).
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid examination av läslogg och muntlig presentation används betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. Vid examination av den skriftliga inlämningsuppgiften används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Övriga föreskrifter
Kursen överlappar med kursen Flerspråkighet i förskoleklassen och grundskolans tidiga år (6SV074) och kan inte ingå i examen tillsammans med denna kurs.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 19
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid Cummins Jim, Wadensjö Patricia Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor : ISBN: 978-91-27-81875-0 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Kapitel 1, 2, 4, 5, 6, 8.
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle Wedin Åsa, Musk Nigel 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. : ISBN: 978-91-44-05986-0 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Kapitel 2, 5, 6.
Kindenberg Björn Flerspråkighet som resurs : symposium 2015 Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 323 sidor : ISBN: 978-91-47-12207-3 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: s. 31-43.
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet Gibbons Pauline, Aldén Kristina, Sandell Ring Anniqa Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 275 sidor : ISBN: 9789144128948 Se Umeå UB:s söktjänst
Språkinriktad undervisning : en handbok Hajer Maaike, Meestringa Theun, Löthagen Annika, Verwijst Ylva 2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2014 : 245 s. : ISBN: 9789173828697 Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan Skolverket : www.skolverket.se
Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige Westergren Eva, Åhl Hans 2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. : ISBN: 978-91-7227-519-5 Se Umeå UB:s söktjänst