Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-08
Innehåll
Kursen behandlar teoretiska och didaktiska aspekter av flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling med särskild inriktning mot utveckling av skolspråk. I fokus står metoder för utveckling av elevers läsning, deltagande i textsamtal och skrivande utifrån berättande texter. Den grammatiska, fonologiska och lexikala utvecklingen belyses utifrån ett tvärspråkligt perspektiv. Didaktiska modeller som integrerar elevernas flerspråkighet i undervisningen studeras. Bedömning av flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling behandlas.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna Kunskap och förståelse
redogöra för några teoretiska och didaktiska aspekter på flerspråkiga elevers läsutveckling;
redogöra för utveckling av skolspråk med fokus på berättande texter;
redogöra för elevers grammatiska, fonologiska och lexikala utveckling utifrån ett tvärspråkligt perspektiv;
Färdighet och förmåga
planera undervisningsinslag som tillämpar metoder för att utveckla elevers arbete med berättande texter i läsning, textsamtal och skrivande;
i planering av undervisning tillämpa bedömning av elevers läs- och skrivutveckling;
använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
värdera didaktiska modeller utifrån hur väl de integrerar elevers flerspråkighet i undervisningen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen är helt nätbaserad och allt pedagogiskt material tillhandahålls via en lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom en läslogg (1,5 hp), en muntlig presentation (1,5 hp) samt en skriftlig inlämningsuppgift (4,5 hp). Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. Vid examination av läslogg och muntlig presentation används betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. Vid examination av den skriftliga inlämningsuppgiften används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet
Övriga föreskrifter
Kursen överlappar med kursen Ett flerspråkighetsperspektiv på berättande i F-3 och 4-6 (6SV083) och kan inte ingå i examen tillsammans med denna kurs.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 19
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola Axelsson Monica, Jönsson Karin 2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 217 s. : ISBN: 9789147117192 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ingemansson Mary Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 288 sidor : ISBN: 9789144136172 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket: Bygga Svenska i årskurs 1-3 Institutionen för språkstudier : Tillgänglig online Obligatorisk
Skolverket: Bygga Svenska i årskurs 4-6 Institutionen för språkstudier : Tillgänglig online Obligatorisk
Skrivundervisningens grunder Forsling Karin, Tjernberg Catharina Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : ISBN: 9789151102788 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Delar
Walldén Robert Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk : språk, texter och samtal Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 235 sidor : ISBN: 9789144137872 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Kapitel 1-3, 5, 8-9
Multilingualism as policy and practices in elementary school : Powerful tools for inclusion of newly arrived pupils Wedin Åsa, Wessman Annelie 2017 : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-24988 Obligatorisk