"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 3, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language for Upper Secondary School Levels, Course 3

Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 6SV093

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2022-06-27

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2024-09-13

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:

Delkurs 1: Andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling - påbyggnadskurs (7,5 hp)

Delkursen bygger på och utvecklar de kunskaper om andraspråksutveckling som studenterna tillägnat sig under tidigare kurser i utbildningen. Den syftar till att ge fördjupade insikter i fonologisk, grammatisk och lexikal utveckling samt komplexitet vid andraspråksutveckling och andraspråksundervisning. Utifrån teoretiska och didaktiska perspektiv diskuteras och problematiseras aspekter som kan innebära svårigheter för inlärare vad gäller såväl språkutveckling som muntlig och skriftlig kommunikation. Autentiskt språkmaterial analyseras i syfte att utveckla funktionella redskap som kan användas för att höja elevers språkliga medvetenhet och stödja deras andraspråkutveckling.

Delkurs 2: Skönlitteratur i andraspråksundervisning (7,5 hp)

I delkursen behandlas olika teoretiska och didaktiska perspektiv på läsning av skönlitteratur inom andraspråksundervisning. I delkursen övas studenten i att identifiera språkliga och innehållsmässiga utmaningar i skönlitterära texter samt att motivera didaktiska val och tillämpa didaktiska metoder. Vidare behandlas individuella och kontextuella faktorer av betydelse för läsning av skönlitteratur.

Delkurs 3: Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet (7,5 hp)

I delkursen behandlas teorier och metoder i forskning om andraspråksutveckling, andraspråksundervisning och flerspråkighet med relevans för undervisningspraktiker. Delkursen bygger på att studenter analyserar och kritiskt granskar forskningspublikationer inom området. Publikationerna diskuteras med fokus på syfte, forskningsfrågor, teori, metod, datainsamling och etik. I delkursen ingår dessutom analyser av likheter och skillnader mellan vetenskapliga och populärvetenskapliga publikationer.

Delkurs 4: Läromedelsanalys (7,5 hp)

Med utgångspunkt i kunskaper förvärvade på tidigare kurser i svenska som andraspråk genomför studenterna analyser av läromedel utifrån svensk och internationell forskning samt den framtida yrkesverksamheten som lärare. Studenterna får också träning i akademiskt rapportskrivande och kamratrespons.

 

Förväntade studieresultat

Delkurs 1: Andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • förklara och problematisera kursens centrala begrepp och modeller för andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling
  • förklara samband mellan språklig medvetenhet och andraspråksutveckling

Färdighet och förmåga

  • omsätta didaktiska och teoretiska kunskaper om andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling i pedagogiska övningar
  • tillämpa och jämföra flera teoretiska perspektiv i analys av inlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling utifrån autentiskt material
  • problematisera hur undervisning baserad på skilda pedagogiska modeller kan bidra till andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa god förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förhålla sig till och kritiskt reflektera över den egna lärarrollen i relation till kurslitteraturen
  • kritiskt granska egna och andras lösningar på olika kursuppgifter och uttrycka konstruktiv respons gällande såväl förtjänster som förbättringspotential.

Delkurs 2: Skönlitteratur i andraspråksundervisning

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • ur ett andraspråksperspektiv redogöra för och motivera didaktiska och metodologiska val vid skönlitterär läsning i undervisningen 
  • redogöra för hur elevernas språkliga repertoarer kan fungera som resurs i läsning av skönlitterära texter
  • redogöra för hur undervisningspraktiker kan främja elevers utveckling av läsförståelsestrategier vid läsning av skönlitterära texter

Färdighet och förmåga

  • analysera skönlitterära texter ur språkliga och innehållsmässiga perspektiv och identifiera utmaningar för andraspråkselever
  • visa hur elevers språkliga repertoarer kan användas som resurs i arbetet med skönlitterära texter
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa god förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska undervisningstraditioner kring läsning av skönlitteratur.

Delkurs 3: Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier och metoder i forskning om andraspråksutveckling, andraspråksundervisning och flerspråkighet med relevans för undervisningspraktiker

Färdighet och förmåga

  • analysera och kritiskt granska forskningspublikationer inom området med fokus på syfte, forskningsfrågor, teori, metod, datainsamling och etik
  • diskutera likheter och skillnader mellan vetenskapliga och populärvetenskapliga publikationer
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa god förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska forskningspublikationer inom området.

Delkurs 4: Läromedelsanalys

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • visa ändamålsenlig förståelse för teoretiska begrepp som används inom läromedelsanalys
  • visa ändamålsenlig metodologisk kunskap

Färdighet och förmåga

  • formulera en tydlig frågeställning för en läromedelsanalys
  • söka relevant litteratur för en läromedelsanalytisk undersökning
  • samla in, bearbeta och analysera ett empiriskt material i enlighet med vetenskaplig praxis
  • diskutera forskningslitteratur, material och metod samt resultat och slutsatser muntligt och skriftligt 
  • presentera den genomförda studien på ett vårdat och idiomatiskt korrekt språk och i den vetenskapliga uppsatsens form

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • göra teoretiska och metodologiska val och argumentera för dessa i relation till frågeställningen
  • diskutera och värdera studiens resultat i relation till kommande yrkesverksamhet som lärare
  • kritiskt granska och konstruktivt diskutera egna och andras texter på vetenskaplig grund och utifrån lärarrollen.

 

Behörighetskrav

Univ: Lägst 22,5 hp från Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 2, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Grupparbeten förekommer.

Examination

Delkurs 1: Andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling - påbyggnadskurs

Examinationen sker genom fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter. Muntliga uppgifter bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd; skriftliga uppgifter bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Delkurs 2: Skönlitteratur i andraspråksundervisning

Examinationen sker genom fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter som bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd, samt en avslutande muntlig tentamen som bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Delkurs 3: Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet

Examinationen sker i form av en muntlig och skriftlig presentation (3 hp) samt en skriftlig salstentamen (4,5 hp). Den muntliga och skriftliga presentationen bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd; skriftlig salstentamen bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Delkurs 4: Läromedelsanalys

Examination sker genom en skriftlig rapport samt deltagande i kamratrespons där den egna och andras texter diskuteras. Kamratrespons bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd; den skriftliga rapporten bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För betyget Väl godkänd på helkurs krävs detta betyg på sammanlagt lägst 19,5 hp. 

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt. Tentamensskrivningar i campuskurser görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Till alla salstentamina är anmälan obligatorisk.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 1

Delkurs 1: Andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling - påbyggnadskurs

Abrahamsson Niclas
Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. : sid. 85-120 :
Obligatorisk

Ekberg Lena
Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. : sid. 259-276 :
Obligatorisk

Ekerot Lars-Johan
Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andraspråk
2., [utök.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 245 s. :
ISBN: 978-91-40-67153-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Engstrand Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-04399-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enström Ingegerd
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 191 sidor :
ISBN: 9789144140933
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enström Ingegerd
Ordförråd och ordinlärning – med särskilt fokus på avancerade inlärare
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. : sid. 169-192 :
Obligatorisk

Flyman Mattsson Anna
Andraspråkets grammatik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 224 sidor :
ISBN: 9789144129129
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Flyman Mattsson Anna
Andraspråkets grammatik : övningsbok
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 144 sidor :
ISBN: 9789144129136
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Levis John
Revisiting the intelligibility and nativeness principles
Ingår i:
Journal of Second Language Pronunciation
2016- : 6 : sid. 310-328 :
https://doi.org/10.1075/jslp.20050.lev
Obligatorisk

Lexin (webbresurs)
Institutet för språk och folkminnen, Kungliga tekniska högskolan : u.å. :
https://lexin.nada.kth.se/lexin/

Lövestam Sara
Grammatikundervisning : för sfi och sva
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & kultur : [2016] : 117 sidor :
ISBN: 9789127445642
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nation I. S. P.
Learning vocabulary in another language
2. ed. : Cambridge : Cambridge University Press : 2013 : xiv, 624 sidor :
ISBN: 9781107045477
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Riad Tomas
Svenskt fonologikompendium
Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
Obligatorisk

Svenska akademiens grammatik.
Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa, Svenska akademien
1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 1999 : 4 vol. ; 25 cm :
ISBN: 91-7227-126-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att ladda ner: https://svenska.se/grammatik/

Artiklar och kompletterande material enligt lärarens anvisningar (max 100 sidor) samt Skolverkets material tillkommer.

Delkurs 2 Skönlitteratur i andraspråksundervisning (7,5 hp)

Litteraturundervisning och interkulturella möten
Bergman Lotta, Bringéus Eva, Economou Catarina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 123 sidor :
ISBN: 9789144114842
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Damber Ulla
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University : 2010 : 103 s. :
Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
ISBN: 9789173934558
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Economou Catarina
Reading fiction in a second language classroom
Ingår i:
Education inquiry
Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 6 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.23991?scroll=top&needAccess=true
Obligatorisk

Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
Obligatorisk

Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
Landmark Dan, Wiklund Ingrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 150 s. :
ISBN: 9789144060255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
Löthagen Annika, Staaf Jessica
Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7382-847-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Molloy Gunilla
Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
ISBN: 9789144076249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
Andersson Maria, Druker Elina
Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
ISBN: 9789144111810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Ingegerd Enström, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, s. 169 - 195; Prentice & Sköldberg, Flerordsenheter - ut ett andraspråksperspektiv, s. 197-221.

Artiklar (högst 100 s), skönlitteratur och Skolverkets material tillkommer.

Delkurs 3 Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet (7,5 hp)

Bonacina-Pugh Florence
Legitimizing multilingual practices in the classroom : The role of the ‘practiced language policy’
Ingår i:
International journal of bilingual education and bilingualism
Clevedon : Multilingual Matters : 1998- : 23 : sid. 434-448 :
https://www-tandfonline-com.proxy.ub.umu.se/doi/full/10.1080/13670050.2017.1372359
Obligatorisk

Busch Brigitta
The linguistic repertoire revisited
Ingår i:
Applied linguistics
1999- : 33 : sid. 503-523 :
Obligatorisk

Translanguaging and Identity in Educational Settings
Creese Angela, Blackledge Adrian
Ingår i:
Annual review of applied linguistics
Cambridge : Cambridge University Press : 1981- : 35 : sid. 20-35 :
Obligatorisk

Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
Aldén Kristina, Olofsson Mikael
Första upplagan : Stockholm : Liber : 2022 : 304 sidor :
ISBN: 9789147146956
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2 och 20

Norlund Shaswar Annika
Language norms in L2 education for adult migrants – translanguaging pedagogy in the age of mobility
Multilingua, 41(3) : 2022 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 341-358

Ortega Lourdes
SLA and the study of equitable multilingualism
The Modern Language Journal, 103(1) : 2019 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 23-38

Pietikäinen Sari
Frozen actions in the Arctic linguistic landscape: a nexus analysis of language processes in visual space
Ingår i:
International journal of multilingualism.
Clevedon [England] : Multilingual Matters : 2004- : 8 : sid. 277–298 :
Obligatorisk

Researching multilingualism : critical and ethnographic perspectives
Martin-Jones Marilyn, Martin Deirdre
London : Routledge : 2017 : 283 pages :
ISBN: 9780415748414
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 3, 7, 12, 15 och 16.

Stroud Christopher
Rinkeby Swedish and semilingualism in language ideological debates: A Bourdieuan perspective.
Journal of Sociolinguistics, 8(2) : 2004 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 196-214

The Blackwell guide to research methods in bilingualism and multilingualism
Wei Li, Moyer Melissa G.
Malden : Blackwell : c2009 : (PDF) xvii, 403 p. :
Online access for UMUB
ISBN: 1444301136
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 5, 14 och 18.

En av dessa avhandlingar enligt läsanvisning

Nuottaniemi Andreas
Flerspråkighetens gränser : språkdidaktik på (o)jämlik grund i migrationernas tid
Umeå : Bokförlaget h:ström - Text & Kultur : 2023 : 1 onlineresurs (572 sidor) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178790098
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 17-190

Rydell Maria
Constructions of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education
Stockholms universitet, Institutionen för svenska och flerspråkighet : 2018 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: Kappan

Senter Karin
Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund.
Institutionen för språkstudier : 2022 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: S. 1-103

Siekkinen Frida
Att vara och inte vara – Elevpositioner(ingar) i spänningsfältet mellan svenska och svenska som andraspråk
Göteborgs universitet. Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande : 2021 :
Länk
Läsanvisning: S.13-106

Snoder Sara
”Det är inte så att vi exklusivt pratar svenska.” – Flerspråkighetens möjliga utrymmen i låg- och mellanstadieklassrum. En studie av flerspråkiga grundskollärares perspektiv.
Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för ämnesdidaktik. : 2022 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: Kappan

Winlund Anna
Inte för räddhågsna. Undervisning i grundläggande litteracitet och svenska som andraspråk på gymnasieskolans språkintroduktion
Göteborgs universitet, Institutionen för svenska språket : 2021 :
Länk
Läsanvisning: Kappan

Delkurs 4 Läromedelsanalys (7,5 hp)

Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar
Carlsson Marie, Brömssen Kerstin von
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 306 s. :
ISBN: 9789144057057
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
6., [utök., uppdaterade och förtydligade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2014 : 142 s. :
ISBN: 9789173828710
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Marie Carlsson; Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda.

Därutöver väljs för uppsatsen relevant litteratur i samråd med handledaren.