"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 3, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language for Upper Secondary School Levels, Course 3

Denna kursplan gäller: 2023-01-02 till 2024-12-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV093

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2022-06-27

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:

Delkurs 1 Andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling - påbyggnadskurs (7,5 hp)
Delkursen bygger på och utvecklar de kunskaper om andraspråksutveckling som studenterna tillägnat sig under tidigare kurser i utbildningen. Den syftar till att ge fördjupade insikter i fonologisk, grammatisk och lexikal utveckling samt komplexitet vid andraspråksutveckling och andraspråksundervisning. Utifrån teoretiska och didaktiska perspektiv diskuteras och problematiseras aspekter som kan innebära svårigheter för inlärare vad gäller såväl språkutveckling som muntlig och skriftlig kommunikation. Autentiskt språkmaterial analyseras i syfte att utveckla funktionella redskap som kan användas för att höja elevers språkliga medvetenhet och stödja deras andraspråkutveckling.

Delkurs 2 Skönlitteratur i andraspråksundervisning (7,5 hp)
Delkursen behandlar olika teoretiska och didaktiska perspektiv på läsning av skönlitteratur inom andraspråksundervisning. Kursen ger övning i att identifiera språkliga och innehållsmässiga utmaningar i skönlitterära texter samt att motivera didaktiska val och tillämpa didaktiska metoder. Vidare behandlas individuella och kontextuella faktorer av betydelse för läsning av skönlitteratur.

Delkurs 3 Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet (7,5 hp)
I delkursen behandlas teorier och metoder i forskning om andraspråksutveckling, andraspråksundervisning och flerspråkighet med relevans för undervisningspraktiker. Delkursen bygger på att studenter analyserar och kritiskt granskar forskningspublikationer inom området. Publikationerna diskuteras med fokus på syfte, forskningsfrågor, teori, metod, datainsamling och etik. I delkursen ingår dessutom analyser av likheter och skillnader mellan vetenskapliga och populärvetenskapliga publikationer. 

Delkurs 4 Läromedelsanalys (7,5 hp)
Med utgångspunkt i kunskaper förvärvade på tidigare kurser i svenska som andraspråk genomför studenterna analyser av läromedel utifrån svensk och internationell forskning samt den framtida yrkesverksamheten som lärare. Studenterna får också träning i akademiskt rapportskrivande och kamratrespons.

Förväntade studieresultat

Delkurs 1 Andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara och problematisera kursens centrala begrepp och modeller för andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling
  • förklara samband mellan språklig medvetenhet och andraspråksutveckling

Färdighet och förmåga

  • omsätta didaktiska och teoretiska kunskaper om andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling i pedagogiska övningar
  • tillämpa och jämföra flera teoretiska perspektiv i analys av inlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling utifrån autentiskt material  
  • problematisera hur undervisning baserad på skilda pedagogiska modeller kan bidra till andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa god förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förhålla sig till och kritiskt reflektera över den egna lärarrollen i relation till kurslitteraturen
  • kritiskt granska egna och andras lösningar på olika kursuppgifter och uttrycka konstruktiv respons gällande såväl förtjänster som förbättringspotential.

Delkurs 2 Skönlitteratur i andraspråksundervisning
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • ur ett andraspråksperspektiv redogöra för och motivera didaktiska och metodologiska val vid skönlitterär läsning i undervisningen 
  • redogöra för hur elevernas språkliga repertoarer kan fungera som resurs i läsning av skönlitterära texter
  • redogöra för hur undervisningspraktiker kan främja elevers utveckling av läsförståelsestrategier vid läsning av skönlitterära texter

Färdighet och förmåga

  • analysera skönlitterära texter ur språkliga och innehållsmässiga perspektiv och identifiera utmaningar för andraspråkselever
  • visa hur elevers språkliga repertoarer kan användas som resurs i arbetet med skönlitterära texter
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa god förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska undervisningstraditioner kring läsning av skönlitteratur.

Delkurs 3 Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier och metoder i forskning om andraspråksutveckling, andraspråksundervisning och flerspråkighet med relevans för undervisningspraktiker

Färdighet och förmåga

  • analysera och kritiskt granska forskningspublikationer inom området med fokus på syfte, forskningsfrågor, teori, metod, datainsamling och etik
  • kunna diskutera likheter och skillnader mellan vetenskapliga och populärvetenskapliga publikationer
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa god förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska forskningspublikationer inom området.

Delkurs 4 Läromedelsanalys
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa ändamålsenlig förståelse för teoretiska begrepp som används inom läromedelsanalys
  • visa ändamålsenlig metodologisk kunskap

Färdighet och förmåga

  • formulera en tydlig frågeställning för en läromedelsanalys
  • söka relevant litteratur för en läromedelsanalytisk undersökning
  • samla in, bearbeta och analysera ett empiriskt material i enlighet med vetenskaplig praxis
  • kunna diskutera forskningslitteratur, material och metod samt resultat och slutsatser muntligt och skriftligt 
  • presentera den genomförda studien på ett vårdat och idiomatiskt korrekt språk och i den vetenskapliga uppsatsens form

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • göra teoretiska och metodologiska val och argumentera för dessa i relation till frågeställningen
  • diskutera och värdera studiens resultat i relation till kommande yrkesverksamhet som lärare
  • kritiskt granska och konstruktivt diskutera egna och andras texter på vetenskaplig grund och utifrån lärarrollen.

Behörighetskrav

Univ: Lägst 22,5 hp från Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 2, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Grupparbeten förekommer.

Examination

Delkurs 1 Andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling (7,5 hp)
Examinationen sker genom fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter. Muntliga uppgifter bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd; skriftliga uppgifter bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Delkurs 2 Skönlitteratur i andraspråksundervisning
Examinationen sker genom fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter som bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd, samt en avslutande muntlig tentamen som bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Delkurs 3 Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet
Examinationen sker i form av en muntlig och skriftlig presentation (3 hp) samt skriftlig hemtentamen (4,5 hp). Den muntliga och skriftliga presentationen bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd; skriftlig hemtentamen bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. 

Delkurs 4 Läromedelsanalys
Examination sker genom en skriftlig rapport samt deltagande i kamratrespons där den egna och andras texter diskuteras. Kamratrespons bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd; den skriftliga rapporten bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs detta betyg på moduler om sammanlagt lägst 19,5 hp. 

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2023 vecka 3

    Delkurs 1: Andraspråksinlärares fonologiska, grammatiska och lexikala utveckling - påbyggnadskurs

    Abrahamsson Niclas
    Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. : sid. 85-120 :
    Obligatorisk

    Ekberg Lena
    Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. : sid. 259-276 :
    Obligatorisk

    Ekerot Lars-Johan
    Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andraspråk
    2., [utök.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 245 s. :
    ISBN: 978-91-40-67153-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engstrand Olle
    Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-04399-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Enström Ingegerd
    Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
    Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 191 sidor :
    ISBN: 9789144140933
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Enström Ingegerd
    Ordförråd och ordinlärning – med särskilt fokus på avancerade inlärare
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. : sid. 169-192 :
    Obligatorisk

    Flyman Mattsson Anna
    Andraspråkets grammatik
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 224 sidor :
    ISBN: 9789144129129
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flyman Mattsson Anna
    Andraspråkets grammatik : övningsbok
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 144 sidor :
    ISBN: 9789144129136
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En svensk akademisk ordlista. Version 2.0. (webbresurs)
    Jansson Håkan, Ribeck Judy, Sköldberg Emma
    Språkbanken : u.å. :
    https://spraakbanken.gu.se/ao/

    Levis John
    Revisiting the intelligibility and nativeness principles
    Ingår i:
    Journal of Second Language Pronunciation
    2016- : 6 : sid. 310-328 :
    https://doi.org/10.1075/jslp.20050.lev
    Obligatorisk

    Lexin (webbresurs)
    Institutet för språk och folkminnen, Kungliga tekniska högskolan : u.å. :
    https://lexin.nada.kth.se/lexin/

    Lövestam Sara
    Grammatikundervisning : för sfi och sva
    Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & kultur : [2016] : 117 sidor :
    ISBN: 9789127445642
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nation I. S. P.
    Learning vocabulary in another language
    2. ed. : Cambridge : Cambridge University Press : 2013 : xiv, 624 sidor :
    ISBN: 9781107045477
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Riad Tomas
    Svenskt fonologikompendium
    Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
    http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
    Obligatorisk

    Svenska akademiens grammatik.
    Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa, Svenska akademien
    1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 1999 : 4 vol. ; 25 cm :
    ISBN: 91-7227-126-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Finns att ladda ner: https://svenska.se/grammatik/

    Artiklar och kompletterande material enligt lärarens anvisningar (max 100 sidor) samt Skolverkets material tillkommer.

    Delkurs 2 Skönlitteratur i andraspråksundervisning (7,5 hp)

    Litteraturundervisning och interkulturella möten
    Bergman Lotta, Bringéus Eva, Economou Catarina
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 123 sidor :
    ISBN: 9789144114842
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Chambers Aidan
    Böcker inom och omkring oss
    [Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
    ISBN: 978-91-86634-54-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Damber Ulla
    Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
    Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University : 2010 : 103 s. :
    Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
    ISBN: 9789173934558
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Economou Catarina
    Reading fiction in a second language classroom
    Ingår i:
    Education inquiry
    Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 6 :
    https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.23991?scroll=top&needAccess=true
    Obligatorisk

    Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
    Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
    Ingår i:
    TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
    Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
    Obligatorisk

    Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
    Landmark Dan, Wiklund Ingrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 150 s. :
    ISBN: 9789144060255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
    Löthagen Annika, Staaf Jessica
    Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-7382-847-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
    ISBN: 9789144076249
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
    Andersson Maria, Druker Elina
    Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
    ISBN: 9789144111810
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Serafini Frank
    Expanding the four resources model : Reading visual and multi-modal texts
    Ingår i:
    Pedagogies.
    Mahwah : Lawrence Erlbaum : 2006- : 7 : sid. 150-164 :
    http://frankserafini.com/publications/serafini-four-resources.pdf
    Obligatorisk

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Ingegerd Enström, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, s. 169 - 195; Prentice & Sköldberg, Flerordsenheter - ut ett andraspråksperspektiv, s. 197-221.

    Artiklar (högst 100 s), skönlitteratur och Skolverkets material tillkommer.

    Delkurs 3 Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet (7,5 hp)

    Bonacina-Pugh Florence
    Legitimizing multilingual practices in the classroom : The role of the ‘practiced language policy’
    Ingår i:
    International journal of bilingual education and bilingualism
    Clevedon : Multilingual Matters : 1998- : 23 : sid. 434-448 :
    https://www-tandfonline-com.proxy.ub.umu.se/doi/full/10.1080/13670050.2017.1372359
    Obligatorisk

    Busch Brigitta
    The linguistic repertoire revisited
    Ingår i:
    Applied linguistics
    1999- : 33 : sid. 503-523 :
    Obligatorisk

    Translanguaging and Identity in Educational Settings
    Creese Angela, Blackledge Adrian
    Ingår i:
    Annual review of applied linguistics
    Cambridge : Cambridge University Press : 1981- : 35 : sid. 20-35 :
    Obligatorisk

    Bringing race into second language acquisition.
    Flores Nelson, Rosa Jonathan
    The Modern Language Journal : 2019 :
    Länk
    Obligatorisk

    Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
    Aldén Kristina, Olofsson Mikael
    Första upplagan : Stockholm : Liber : 2022 : 304 sidor :
    ISBN: 9789147146956
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 1, 2 och 20

    Norlund Shaswar Annika
    Language norms in L2 education for adult migrants – translanguaging pedagogy in the age of mobility
    Multilingua, 41(3) : 2022 :
    Länk
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 341-358

    Ortega Lourdes
    SLA and the study of equitable multilingualism
    The Modern Language Journal, 103(1) : 2019 :
    Länk
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 23-38

    Pietikäinen Sari
    Frozen actions in the Arctic linguistic landscape: a nexus analysis of language processes in visual space
    Ingår i:
    International journal of multilingualism.
    Clevedon [England] : Multilingual Matters : 2004- : 8 : sid. 277–298 :
    Obligatorisk

    Researching multilingualism : critical and ethnographic perspectives
    Martin-Jones Marilyn, Martin Deirdre
    London : Routledge : 2017 : 283 pages :
    ISBN: 9780415748414
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 1, 2, 3, 7, 12, 15 och 16.

    Stroud Christopher
    Rinkeby Swedish and semilingualism in language ideological debates: A Bourdieuan perspective.
    Journal of Sociolinguistics, 8(2) : 2004 :
    Länk
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 196-214

    The Blackwell guide to research methods in bilingualism and multilingualism
    Wei Li, Moyer Melissa G.
    Malden : Blackwell : c2009 : (PDF) xvii, 403 p. :
    Online access for UMUB
    ISBN: 1444301136
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 1, 2, 5, 14 och 18.

    En av dessa avhandlingar enligt läsanvisning

    Nuottaniemi Andreas
    Flerspråkighetens gränser : språkdidaktik på (o)jämlik grund i migrationernas tid
    Umeå : Bokförlaget h:ström - Text & Kultur : 2023 : 1 onlineresurs (572 sidor) :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 9789178790098
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 17-190

    Rydell Maria
    Constructions of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education
    Stockholms universitet, Institutionen för svenska och flerspråkighet : 2018 :
    Länk till DiVA
    Läsanvisning: Kappan

    Senter Karin
    Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund.
    Institutionen för språkstudier : 2022 :
    Länk till DiVA
    Läsanvisning: S. 1-103

    Siekkinen Frida
    Att vara och inte vara – Elevpositioner(ingar) i spänningsfältet mellan svenska och svenska som andraspråk
    Göteborgs universitet. Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande : 2021 :
    Länk
    Läsanvisning: S.13-106

    Snoder Sara
    ”Det är inte så att vi exklusivt pratar svenska.” – Flerspråkighetens möjliga utrymmen i låg- och mellanstadieklassrum. En studie av flerspråkiga grundskollärares perspektiv.
    Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för ämnesdidaktik. : 2022 :
    Länk till DiVA
    Läsanvisning: Kappan

    Winlund Anna
    Inte för räddhågsna. Undervisning i grundläggande litteracitet och svenska som andraspråk på gymnasieskolans språkintroduktion
    Göteborgs universitet, Institutionen för svenska språket : 2021 :
    Länk
    Läsanvisning: Kappan

    Delkurs 4 Läromedelsanalys (7,5 hp)

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handbok i kvalitativ analys
    Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
    Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
    ISBN: 91-47-08476-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar
    Carlsson Marie, Brömssen Kerstin von
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 306 s. :
    ISBN: 9789144057057
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
    6., [utök., uppdaterade och förtydligade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2014 : 142 s. :
    ISBN: 9789173828710
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Ola
    Svenska skrivregler
    Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
    ISBN: 978-91-47-11149-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Marie Carlsson; Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda.

    Därutöver väljs för uppsatsen relevant litteratur i samråd med handledaren.

  • Giltig från: 2023 vecka 1

    Delkurs 2 Skönlitteratur i andraspråksundervisning (7,5 hp)

    Litteraturundervisning och interkulturella möten
    Bergman Lotta, Bringéus Eva, Economou Catarina
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 123 sidor :
    ISBN: 9789144114842
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Chambers Aidan
    Böcker inom och omkring oss
    [Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
    ISBN: 978-91-86634-54-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Damber Ulla
    Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
    Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University : 2010 : 103 s. :
    Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
    ISBN: 9789173934558
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Economou Catarina
    Reading fiction in a second language classroom
    Ingår i:
    Education inquiry
    Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 6 :
    https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.23991?scroll=top&needAccess=true
    Obligatorisk

    Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
    Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
    Ingår i:
    TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
    Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
    Obligatorisk

    Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
    Landmark Dan, Wiklund Ingrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 150 s. :
    ISBN: 9789144060255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
    Löthagen Annika, Staaf Jessica
    Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-7382-847-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
    ISBN: 9789144076249
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
    Andersson Maria, Druker Elina
    Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
    ISBN: 9789144111810
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Serafini Frank
    Expanding the four resources model : Reading visual and multi-modal texts
    Ingår i:
    Pedagogies.
    Mahwah : Lawrence Erlbaum : 2006- : 7 : sid. 150-164 :
    http://frankserafini.com/publications/serafini-four-resources.pdf
    Obligatorisk

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Ingegerd Enström, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, s. 169 - 195; Prentice & Sköldberg, Flerordsenheter - ut ett andraspråksperspektiv, s. 197-221.

    Artiklar (högst 100 s), skönlitteratur och Skolverkets material tillkommer.

    Delkurs 4 Läromedelsanalys (7,5 hp)

    Introduktion till forskningsmetodik
    Bell Judith, Nilsson Björn
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
    ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handbok i kvalitativ analys
    Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
    Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
    ISBN: 91-47-08476-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar
    Carlsson Marie, Brömssen Kerstin von
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 306 s. :
    ISBN: 9789144057057
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
    6., [utök., uppdaterade och förtydligade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2014 : 142 s. :
    ISBN: 9789173828710
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Ola
    Svenska skrivregler
    Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
    ISBN: 978-91-47-11149-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
    ISBN: 9789144070650 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Marie Carlsson; Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda.

    Därutöver väljs för uppsatsen relevant litteratur i samråd med handledaren.