Engelskt namn: Swedish as a Second Language C, General Course
Denna kursplan gäller: 2023-01-02 till 2024-12-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-12-30
Kursplan för kurser med start innan 2024-12-29
Kurskod: 6SV095
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2022-06-28
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1 Skönlitteratur i andraspråksundervisning (7,5 hp)
Delkursen behandlar olika teoretiska och didaktiska perspektiv på läsning av skönlitteratur inom andraspråksundervisning. Kursen ger övning i att identifiera språkliga och innehållsmässiga utmaningar i skönlitterära texter samt att motivera didaktiska val och tillämpa didaktiska metoder. Vidare behandlas individuella och kontextuella faktorer av betydelse för läsning av skönlitteratur.
Delkurs 2 Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet (7,5 hp)
I delkursen behandlas teorier och metoder i forskning om andraspråksutveckling, andraspråksundervisning och flerspråkighet med relevans för undervisningspraktiker. Delkursen bygger på att studenter analyserar och kritiskt granskar forskningspublikationer inom området. Publikationerna diskuteras med fokus på syfte, forskningsfrågor, teori, metod, datainsamling och etik. I delkursen ingår dessutom analyser av likheter och skillnader mellan vetenskapliga och populärvetenskapliga publikationer.
Delkurs 1 Skönlitteratur i andraspråksundervisning
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 2 Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: 30 hp i intervallet 1-30 hp och 22,5 hp i intervallet 31-60 hp i svenska som andraspråk, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Grupparbeten förekommer.
Delkurs 1 Skönlitteratur i andraspråksundervisning
Examinationen sker genom fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter som bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd, samt en avslutande muntlig tentamen som bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Delkurs 2 Forskning om andraspråksundervisning och flerspråkighet
Examinationen sker i form av en muntlig och skriftlig presentation (3 hp) samt skriftlig hemtentamen (4,5 hp). Den muntliga och skriftliga presentationen bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd; skriftlig hemtentamen bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på kursens båda delar.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Kursen överlappar med delar av kurserna Svenska som andraspråk C med didaktisk inriktning och Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 3, och kan inte ingå i en examen tillsammans med någon av dessa kurser.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. För praktik/VFU garanteras minst ett provtillfälle (inklusive ordinarie provtillfälle).
Litteraturundervisning och interkulturella möten
Bergman Lotta, Bringéus Eva, Economou Catarina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 123 sidor :
ISBN: 9789144114842
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Damber Ulla
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University : 2010 : 103 s. :
Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
ISBN: 9789173934558
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Economou Catarina
Reading fiction in a second language classroom
Ingår i:
Education inquiry
Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 6 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.23991?scroll=top&needAccess=true
Obligatorisk
Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
Obligatorisk
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
Landmark Dan, Wiklund Ingrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 150 s. :
ISBN: 9789144060255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
Löthagen Annika, Staaf Jessica
Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7382-847-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
ISBN: 9789144076249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
Andersson Maria, Druker Elina
Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
ISBN: 9789144111810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Serafini Frank
Expanding the four resources model : Reading visual and multi-modal texts
Ingår i:
Pedagogies.
Mahwah : Lawrence Erlbaum : 2006- : 7 : sid. 150-164 :
http://frankserafini.com/publications/serafini-four-resources.pdf
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Ingegerd Enström, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, s. 169 - 195; Prentice & Sköldberg, Flerordsenheter - ut ett andraspråksperspektiv, s. 197-221.
Artiklar (högst 100 s), skönlitteratur och Skolverkets material tillkommer.
Bonacina-Pugh Florence
Legitimizing multilingual practices in the classroom : The role of the practiced language policy
Ingår i:
International journal of bilingual education and bilingualism
Clevedon : Multilingual Matters : 1998- : 23 : sid. 434-448 :
https://www-tandfonline-com.proxy.ub.umu.se/doi/full/10.1080/13670050.2017.1372359
Obligatorisk
Busch Brigitta
The linguistic repertoire revisited
Ingår i:
Applied linguistics
1999- : 33 : sid. 503-523 :
Obligatorisk
Translanguaging and Identity in Educational Settings
Creese Angela, Blackledge Adrian
Ingår i:
Annual review of applied linguistics
Cambridge : Cambridge University Press : 1981- : 35 : sid. 20-35 :
Obligatorisk
Bringing race into second language acquisition.
Flores Nelson, Rosa Jonathan
The Modern Language Journal : 2019 :
Länk
Obligatorisk
Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
Aldén Kristina, Olofsson Mikael
Första upplagan : Stockholm : Liber : 2022 : 304 sidor :
ISBN: 9789147146956
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2 och 20
Norlund Shaswar Annika
Language norms in L2 education for adult migrants translanguaging pedagogy in the age of mobility
Multilingua, 41(3) : 2022 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 341-358
Ortega Lourdes
SLA and the study of equitable multilingualism.
The Modern Language Journal, 103(1) : 2019 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 23-38
Pietikäinen Sari
Frozen actions in the Arctic linguistic landscape: a nexus analysis of language processes in visual space
Ingår i:
International journal of multilingualism.
Clevedon [England] : Multilingual Matters : 2004- : 8 : sid. 277298 :
Obligatorisk
Researching multilingualism : critical and ethnographic perspectives
Martin-Jones Marilyn, Martin Deirdre
London : Routledge : 2017 : 283 pages :
ISBN: 9780415748414
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 3, 7, 12, 15 och 16.
Stroud Christopher
Rinkeby Swedish and semilingualism in language ideological debates: A Bourdieuan perspective.
Journal of Sociolinguistics, 8(2) : 2004 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 196-214
The Blackwell guide to research methods in bilingualism and multilingualism
Wei Li, Moyer Melissa G.
Malden : Blackwell : c2009 : (PDF) xvii, 403 p. :
Online access for UMUB
ISBN: 1444301136
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 5, 14 och 18.
Nuottaniemi Andreas
Flerspråkighetens gränser : språkdidaktik på (o)jämlik grund i migrationernas tid
Umeå : Bokförlaget h:ström - Text & Kultur : 2023 : 1 onlineresurs (572 sidor) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178790098
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 17-190
Rydell Maria
Constructions of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education
Stockholms universitet, Institutionen för svenska och flerspråkighet : 2018 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: Kappan
Senter Karin
Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund.
Uppsala universitet, Institutionen för nordiska språk : 2022 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: S. 1-103
Siekkinen Frida
Att vara och inte vara Elevpositioner(ingar) i spänningsfältet mellan svenska och svenska som andraspråk
Göteborgs universitet. Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande : 2021 :
Länk
Läsanvisning: S.13-106
Snoder Sara
Det är inte så att vi exklusivt pratar svenska. Flerspråkighetens möjliga utrymmen i låg- och mellanstadieklassrum. En studie av flerspråkiga grundskollärares perspektiv.
Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för ämnesdidaktik. : 2022 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: Kappan.
Winlund Anna
Inte för räddhågsna. Undervisning i grundläggande litteracitet och svenska som andraspråk på gymnasieskolans språkintroduktion
Göteborgs universitet, Institutionen för svenska språket : 2021 :
Länk
Läsanvisning: Kappan
Litteraturundervisning och interkulturella möten
Bergman Lotta, Bringéus Eva, Economou Catarina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 123 sidor :
ISBN: 9789144114842
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Damber Ulla
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University : 2010 : 103 s. :
Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
ISBN: 9789173934558
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Economou Catarina
Reading fiction in a second language classroom
Ingår i:
Education inquiry
Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 6 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.23991?scroll=top&needAccess=true
Obligatorisk
Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
Obligatorisk
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
Landmark Dan, Wiklund Ingrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 150 s. :
ISBN: 9789144060255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
Löthagen Annika, Staaf Jessica
Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7382-847-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
ISBN: 9789144076249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
Andersson Maria, Druker Elina
Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
ISBN: 9789144111810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Serafini Frank
Expanding the four resources model : Reading visual and multi-modal texts
Ingår i:
Pedagogies.
Mahwah : Lawrence Erlbaum : 2006- : 7 : sid. 150-164 :
http://frankserafini.com/publications/serafini-four-resources.pdf
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Ingegerd Enström, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, s. 169 - 195; Prentice & Sköldberg, Flerordsenheter - ut ett andraspråksperspektiv, s. 197-221.
Artiklar (högst 100 s), skönlitteratur och Skolverkets material tillkommer.
Bonacina-Pugh Florence
Legitimizing multilingual practices in the classroom : The role of the practiced language policy
Ingår i:
International journal of bilingual education and bilingualism
Clevedon : Multilingual Matters : 1998- : 23 : sid. 434-448 :
https://www-tandfonline-com.proxy.ub.umu.se/doi/full/10.1080/13670050.2017.1372359
Obligatorisk
Busch Brigitta
The linguistic repertoire revisited
Ingår i:
Applied linguistics
1999- : 33 : sid. 503-523 :
Obligatorisk
Translanguaging and Identity in Educational Settings
Creese Angela, Blackledge Adrian
Ingår i:
Annual review of applied linguistics
Cambridge : Cambridge University Press : 1981- : 35 : sid. 20-35 :
Obligatorisk
Bringing race into second language acquisition.
Flores Nelson, Rosa Jonathan
The Modern Language Journal : 2019 :
Länk
Obligatorisk
Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
Aldén Kristina, Olofsson Mikael
Första upplagan : Stockholm : Liber : 2022 : 304 sidor :
ISBN: 9789147146956
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2 och 20
Norlund Shaswar Annika
Language norms in L2 education for adult migrants translanguaging pedagogy in the age of mobility
Multilingua, 41(3) : 2022 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 341-358
Ortega Lourdes
SLA and the study of equitable multilingualism.
The Modern Language Journal, 103(1) : 2019 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 23-38
Pietikäinen Sari
Frozen actions in the Arctic linguistic landscape: a nexus analysis of language processes in visual space
Ingår i:
International journal of multilingualism.
Clevedon [England] : Multilingual Matters : 2004- : 8 : sid. 277298 :
Obligatorisk
Researching multilingualism : critical and ethnographic perspectives
Martin-Jones Marilyn, Martin Deirdre
London : Routledge : 2017 : 283 pages :
ISBN: 9780415748414
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 3, 7, 12, 15 och 16.
Stroud Christopher
Rinkeby Swedish and semilingualism in language ideological debates: A Bourdieuan perspective.
Journal of Sociolinguistics, 8(2) : 2004 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 196-214
The Blackwell guide to research methods in bilingualism and multilingualism
Wei Li, Moyer Melissa G.
Malden : Blackwell : c2009 : (PDF) xvii, 403 p. :
Online access for UMUB
ISBN: 1444301136
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 5, 14 och 18.
Rydell Maria
Constructions of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education
Stockholms universitet, Institutionen för svenska och flerspråkighet : 2018 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: Kappan
Senter Karin
Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund.
Uppsala universitet, Institutionen för nordiska språk : 2022 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: S. 1-103
Snoder Sara
Det är inte så att vi exklusivt pratar svenska. Flerspråkighetens möjliga utrymmen i låg- och mellanstadieklassrum. En studie av flerspråkiga grundskollärares perspektiv.
Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för ämnesdidaktik. : 2022 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: Kappan.
Siekkinen Frida
Att vara och inte vara Elevpositioner(ingar) i spänningsfältet mellan svenska och svenska som andraspråk
Göteborgs universitet. Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande : 2021 :
Länk
Läsanvisning: S.13-106
Winlund Anna
Inte för räddhågsna. Undervisning i grundläggande litteracitet och svenska som andraspråk på gymnasieskolans språkintroduktion
Göteborgs universitet, Institutionen för svenska språket : 2021 :
Länk
Läsanvisning: Kappan
Litteraturundervisning och interkulturella möten
Bergman Lotta, Bringéus Eva, Economou Catarina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 123 sidor :
ISBN: 9789144114842
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Damber Ulla
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University : 2010 : 103 s. :
Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
ISBN: 9789173934558
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Economou Catarina
Reading fiction in a second language classroom
Ingår i:
Education inquiry
Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 6 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.23991?scroll=top&needAccess=true
Obligatorisk
Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
Obligatorisk
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
Landmark Dan, Wiklund Ingrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 150 s. :
ISBN: 9789144060255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
Löthagen Annika, Staaf Jessica
Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7382-847-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
ISBN: 9789144076249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
Andersson Maria, Druker Elina
Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
ISBN: 9789144111810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Serafini Frank
Expanding the four resources model : Reading visual and multi-modal texts
Ingår i:
Pedagogies.
Mahwah : Lawrence Erlbaum : 2006- : 7 : sid. 150-164 :
http://frankserafini.com/publications/serafini-four-resources.pdf
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Ingegerd Enström, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, s. 169 - 195; Prentice & Sköldberg, Flerordsenheter - ut ett andraspråksperspektiv, s. 197-221.
Artiklar (högst 100 s), skönlitteratur och Skolverkets material tillkommer.
Busch B.
The linguistic repertoire revisited. Applied Linguistics 33(5)
. : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 503-523
Translanguaging and Identity in Educational Settings
Creese Angela, Blackledge Adrian
Ingår i:
Annual review of applied linguistics
Cambridge : Cambridge University Press : 1981- : 35 : sid. 20-35 :
Obligatorisk
Bringing race into second language acquisition.
Flores Nelson, Rosa Jonathan
The Modern Language Journal : 2019 :
Länk
Obligatorisk
Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
Aldén Kristina, Olofsson Mikael
Första upplagan : Stockholm : Liber : 2022 : 304 sidor :
ISBN: 9789147146956
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2 och 20
Norlund Shaswar Annika
Language norms in L2 education for adult migrants translanguaging pedagogy in the age of mobility
Multilingua, 41(3) : 2022 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 341-358
Ortega Lourdes
SLA and the study of equitable multilingualism.
The Modern Language Journal, 103(1) : 2019 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 23-38
Pietikäinen Sari
Frozen actions in the Arctic linguistic landscape: a nexus analysis of language processes in visual space
Ingår i:
International journal of multilingualism.
Clevedon [England] : Multilingual Matters : 2004- : 8 : sid. 277298 :
Obligatorisk
Researching multilingualism : critical and ethnographic perspectives
Martin-Jones Marilyn, Martin Deirdre
London : Routledge : 2017 : 283 pages :
ISBN: 9780415748414
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 3, 7, 12, 15 och 16.
Stroud Christopher
Rinkeby Swedish and semilingualism in language ideological debates: A Bourdieuan perspective.
Journal of Sociolinguistics, 8(2) : 2004 :
Länk
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 196-214
The Blackwell guide to research methods in bilingualism and multilingualism
Wei Li, Moyer Melissa G.
Malden : Blackwell : c2009 : (PDF) xvii, 403 p. :
Online access for UMUB
ISBN: 1444301136
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 5, 14 och 18.
Rydell Maria
Constructions of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education
Stockholms universitet, Institutionen för svenska och flerspråkighet : 2018 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: Kappan
Senter Karin
Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund.
Uppsala universitet, Institutionen för nordiska språk : 2022 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: S. 1-103
Snoder Sara
Det är inte så att vi exklusivt pratar svenska. Flerspråkighetens möjliga utrymmen i låg- och mellanstadieklassrum. En studie av flerspråkiga grundskollärares perspektiv.
Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för ämnesdidaktik. : 2022 :
Länk till DiVA
Läsanvisning: Kappan.
Siekkinen Frida
Att vara och inte vara Elevpositioner(ingar) i spänningsfältet mellan svenska och svenska som andraspråk
Göteborgs universitet. Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande : 2021 :
Länk
Läsanvisning: S.13-106
Winlund Anna
Inte för räddhågsna. Undervisning i grundläggande litteracitet och svenska som andraspråk på gymnasieskolans språkintroduktion
Göteborgs universitet, Institutionen för svenska språket : 2021 :
Länk
Läsanvisning: Kappan
Litteraturundervisning och interkulturella möten
Bergman Lotta, Bringéus Eva, Economou Catarina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 123 sidor :
ISBN: 9789144114842
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Damber Ulla
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University : 2010 : 103 s. :
Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
ISBN: 9789173934558
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Economou Catarina
Reading fiction in a second language classroom
Ingår i:
Education inquiry
Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : 6 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.23991?scroll=top&needAccess=true
Obligatorisk
Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts.
Cummins Jim, Hu Shirley, Markus Paula, Montero M. Kristina
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs].
Alexandria, Va. : TESOL : 1967- : 49 :
Obligatorisk
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
Landmark Dan, Wiklund Ingrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 150 s. :
ISBN: 9789144060255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skön litteratur : vägar till läslust och språkutveckling
Löthagen Annika, Staaf Jessica
Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7382-847-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
ISBN: 9789144076249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
Andersson Maria, Druker Elina
Upplaga 1:1 : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 279 sidor :
ISBN: 9789144111810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Serafini Frank
Expanding the four resources model : Reading visual and multi-modal texts
Ingår i:
Pedagogies.
Mahwah : Lawrence Erlbaum : 2006- : 7 : sid. 150-164 :
http://frankserafini.com/publications/serafini-four-resources.pdf
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Ingegerd Enström, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, s. 169 - 195; Prentice & Sköldberg, Flerordsenheter - ut ett andraspråksperspektiv, s. 197-221.
Artiklar (högst 100 s), skönlitteratur och Skolverkets material tillkommer.