Engelskt namn: Swedish as a Second Language A, The Multilingual Classroom
Denna kursplan gäller: 2021-07-26 och tillsvidare
Kurskod: 6SV080
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2021-03-03
Kursen presenterar ämnet svenska som andraspråk och dess varierande utbildningskontexter. Relationen mellan migration, mobilitet och flerspråkighet i Sverige betraktas ur ett historiskt perspektiv. Grundläggande begrepp som språk, kulturer, etniciteter och identiteter diskuteras teoretiskt och didaktiskt, med utgångspunkt i aktuell forskning och styrdokument. Aspekter av lärande och undervisning i ett flerspråkigt klassrum problematiseras och studenten får möjlighet att reflektera över sitt eget förhållningssätt till flerspråkighet i ett mångkulturellt samhälle.
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Examinationen sker i form av litteraturseminarier (3 hp) samt skriftlig hemtentamen (4,5 hp).
Litteraturseminarier bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd; skriftlig hemtentamen bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs detta betyg på den skriftliga hemtentamen.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.
Kursens innehåll och förväntade studieresultat överlappar med momentet Det mångkulturella klassrummet inom Svenska som andraspråk A samt Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 1, varför kursen inte kan ingå i en examen tillsammans med någon av dessa kurser.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Drewsen Annelie
Prinsen av Porte de la Chapelle
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2021 : 284 sidor :
ISBN: 9789129729139
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elmeroth Elisabeth
Etnisk maktordning i skola och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 177 sidor :
ISBN: 9789144121543
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 208 sidor :
ISBN: 9789144116297
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kasselias Wiltgren Layal
Etnicitet som resurs i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-44-10906-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Obligatorisk
Lorentz Hans
Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur : 2018 : 230 sidor :
ISBN: 9789144124063
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Folke Jenny
Nyanländ i den svenska skolan : elevperspektiv på inkludering och skolövergångar
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 127 sidor :
ISBN: 9789140696656
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hübinette Tobias
Ras och vithet : svenska rasrelationer i går och i dag
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 280 sidor :
ISBN: 9789144117980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1, 10, 11, 12
Språkkrav som migrationspolitiskt verktyg
Rydell Maria, Milani Tommaso
Ingår i:
Perspektiv på skolans problem
Lund : Studentlitteratur : [2020] : 431 sidor : sid. 139-154 :
Obligatorisk
Skolans möte med nyanlända
Lahdenperä Pirjo, Sundgren Eva
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 245 sidor :
ISBN: 9789147122196
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.
Efendić Negra
Jag var precis som du
Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 285 s. :
ISBN: 9789127141308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elmeroth Elisabeth
Etnisk maktordning i skola och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 177 sidor :
ISBN: 9789144121543
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hübinette Tobias
Ras och vithet : svenska rasrelationer i går och i dag
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 280 sidor :
ISBN: 9789144117980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1, 10, 11, 12
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle.
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Milani, Tommaso; Språkideologiska debatter i Sverige
Håkansson Gisela
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 208 sidor :
ISBN: 9789144116297
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kasselias Wiltgren Layal
Etnicitet som resurs i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-44-10906-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Obligatorisk
Skolans möte med nyanlända
Lahdenperä Pirjo, Sundgren Eva
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 245 sidor :
ISBN: 9789147122196
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lorentz Hans
Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur : 2018 : 230 sidor :
ISBN: 9789144124063
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Folke Jenny
Nyanländ i den svenska skolan : elevperspektiv på inkludering och skolövergångar
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 127 sidor :
ISBN: 9789140696656
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.